Hej!

Vi håller på att bygga nytt hus och jag har förstått att man måste välja hur man vill ha TV:n inkopplad. Vi ska ha två TV, en på ovanvåningen och en på nedanvåningen.

Digatal TV genom telefonjacket fungerar inte (hört med Telia).

Då återstår digitalbox/vanlig antenn eller parabol. Hur ska man tänka och vilket är egentligen bäst? Jag har ingen aning men ni verkar ha bra synpunkter här på forumet.

Är det något speciellt ni tycker man ska tänka på när man drar in TV i huset?

Tacksam för all hjälp!
 
Det jag skulle göra är att skapa en central kopplingspunkt för tv/tele/Data någonstanns i huset. Sen drar man dubbla vp 16 rör från denna punkt till varje uttag där man har tänkt sig data/tele/tv.

Genom att göra så så har man tillräckligt med rör för att kunna välja vilket system man vill. Själv kör jag parabol eftersom jag inte gillar utbudet på boxer men ananrs så är det ett smidigt alternativ
 
Nu håller vi på att bygga med Trivselhus och de har säkert en lösning på hur det är tänkt med kopplingen för tele/tv. Är det någon som har erfarenhet om deras "standard" lösning är tillräcklig? Eller vill man kompletera med något?

Men jag vet inte riktigt om vi ska köra med parabol eller antenn/boxer.

Data tänker vi nog köra trådlöst, precis som vi gör i lägenheten idag. Kan man få bredband via parabol eller är det telejacket som gäller?

Ha det bra!
 
Det vrkar vara många som funderar på samma sak,det finns gott om trådar med liknande frågor, men inga absoluta svar. Det ä nog mest en smaksak.

Jag valde till ett nätverk från husleverantören för tele/tv/data och tänkte koppla in parabolen i centralenheten, men det gick inte.
Dey fungerar dock bra med antenn eller kabel-TV.
Har två rör från vinden, ett till varje våning, som standard för satelit, valde dock boxer för att ha valfrihet att ställa TV i samtliga rum däe det finns uttag.
 
Du kan få bredband via parabol men du får räkna med ca 20' i installationsavgift och allt från 1000 Kr/mån i trafikavgift så skippa det. Kan du få ADSL så är det överlägset i alla kategorier.

Trådlösa nät är inte dumma men jag rekommenderar varmt att du drar rör och dosor för ett fast nät. Sen kan du skippa tråd och kontakter om du vill men jag tycker att ett fast nät är en självklarhet i ett nytt hus.

Varför nu det då? Därför att IP telefoni och IP Tv är på frammarch. Streaming från datorer till tex pinnacle boxar blir vanligare och vanligare och bandbreddsbehovet stiger snabbt. Problemet med trådlösa nät är att de har ett maxvärde som alla anslutna enheter sen får dela på. I trådbundna nät är det hastighet per port idag om man har en switch. Det angivna maxvärdet på trådlösa grejor är vid enkelriktad kommunikation. Datanät är dubbelriktade så börja med en halvering så har vi max hastigheten i teorin. I praktiken går det naturligtvis ännu långsammare. För att strö salt i såren så växlar trådlösa nät ned i hastighet om det dyker upp en enhet som inte klarar nätets maxhastighet. Har man oflyt så är det en pryl hos nån granne eller så.

Efter detta kan man ju tro att jag avskyr trådlöst. Nix detta skrivs via trådlöst nät. Trådlösa nät har sina fördelar när det gäller smidighet. Oslagbart att sitta på altanen i en baden-baden i juli och jobba istället för på kontoret men trådlösa nät ska ses som komplement till fasta nät och inte ersättare.

Bara mina personliga uppfattningar och värderingar
 
Jag förstår vad du menar. Men alla dessa sladdar uttag. Är det verkligen nödvändigt? Trådlöst utvecklas hela tiden och jag tycker att de räcker mer än väl. Sen är det mycket smidigare.

Det beror givetvis på vad det kostar att dra dessa rör. Någon som har en aning om vad det kostar att dra rör för att förbereda för data?
 
vp 16 8 kr för 3 meter på byggmax...
 
Trådlöst utvecklas hela tiden
Liksom allt annat. Frågan är hur mycket som får plats i luften,när allt är trådlöst. Redan nu kan ju nätverk, telefoner, micro etc ge störningar, men förhoppningsvis "skärmas" signalerna allteftersom prylarna blir bättre.

Men som sagt utvecklingen går framåt, så varför inte lägga in 3-4 extra rör? -Det kommer sannolikt ett antal prylar som vi bara måste ha, men som vi inte vet om än... :)
Så det är svårt att bygga för framtiden.
 
Trivselhus har ingen specifik TV-lösning, så om du inget säger får du vad elektrikern vill installera. Det brukar bli en seriekopplade, eller i bästa fall stjärnkopplade traditionella antennuttag.

Det flexiblaste du kan installera är ett nätverk av typen Lexcom Home. Bredbandigt kablage som kan användas till det mesta i signalväg. Vet man inte vad man ska göra i framtiden så är det ett smidigt sätt att köpa sig möjligheterna, men det kostar en del mer än ett vanligt CAT5/6-nät (jag betalade ca 9000 plus kabel & jobb för 24 uttag).

Vill man inte göra det nu håller jag med föregående talare i att man bör se till att rören finns där åtminstonde, eventuellt med ett data/telefoninät draget. Vill man uppgradera någon dag är det möjligt att dra igenom nytt kablage.

Trenden framöver verkar gå mot att distribuera media över datanät, men med tanke på installationsbasen av antennkabel så lär det dyka upp ett otal mer eller mindre användbara lösningar där också.
 
Jag har byggt nytt hus och ångrar mig bittert att jag inte gödslade med tomrör överallt!
För datakom så har jag använt trådlöst men det är mer att betrakta som en leksak, dålig tillförlitlighet och ej tillräcklig bandbredd (för tex att streama film). Har varit tvungen att krypa på vinden och dra ethernet-kabel till alla rum....
Nu använder jag kabel med WLAN som komplement för att sitta varsom helst, så tro mig: dra så mycket VP rör som möjligt, minst ett par vp rör per rum (eller per vägg) till en central punkt, kanske tex en stor garderob.

 
whatever skrev:
För datakom så har jag använt trådlöst men det är mer att betrakta som en leksak, dålig tillförlitlighet och ej tillräcklig bandbredd (för tex att streama film).
Jag trodde också att trådlöst var uselt. Hade en Netgear WGT634U router men sedan jag fick en gratis ny WGU624 router av Netgear så fungerar allt klockrent och urstabilt, att streama video är heller inget problem.

Trådlöst är otroligt praktiskt.
 
Det är det. Jag sitter med 3Com grejor hema och Cisco på jobbet och de prylarna är stabila men faktum kvarstår att 54/2 Mbit som man sen vill dela på ett par burk inte är särskillt upphetsande. Det kan räcka för streaming men det är betydligt stabilare över Cat6.

Som tur var så ritade jag in tomrör lite hit och dit när vi byggde ut. Idag är de knökfulla och telerören har blivit uppgraderade till 2Xcat5E. Det är otroligt smidigt att bara patcha om ett utag från Tele till data och tillbaka till tele igen beroende på hur behoven varierar.

Att bygga med vanligt tp kablage är inte riktigt lika smidigt som Lexcom men det är avsevärt mycket billigare. 12 dubbla tp uttag = 24 portar med panel kan man få från ca 2000:- plus kabel för 4 kr metern
 
Trivselhus TV/TELE lösning känns som stenålder. Försök tidigt ta upp detta i diskussionen annars är det kört. De drar enkla seriekopplade rör.....och placerar TV/EL lite som de tycker är bäst.

Vi kommer göra om hela systemet och installera LEXCOM HOME samt IHC.

Det viktigaste är att du kräver dubbla VP i alla ytterväggar! Resten sköter du på plats.
 
Ja dubbla vp16 RÖR och inga slangar till varje dosa så är du trygg. Du får du ner tv kabel eller lexcom i varje rör
 
Här kommer en stor parentes, som egentligen inte hör hit...

...men låter inte "trådlöst nätverk" som en stödorganisation för föredetta dokusåpadeltagare? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.