M
possum77 possum77 skrev:
Har din mamma och pappa varit med vid möten med banken eller pratat med den i telefon? Vi var i en liknande situation när vi köpte vårt första hus (ett rejält renoveringsobjekt) och banken nekade först men efter att ha pratat med min pappa och förstått att han stöttade oss i detta så godkände de lånet. Han behövde inte ens borga. Både vi och banken gjorde i slutändan en bra affär på det huset och nuförtiden är de väldigt vänliga de få gånger man besöker bankkontoret :)
Misstänker att du bor på en VÄLDIGT liten ort? Mellan gångerna jag besöker ett bankkontor så har dom antingen flyttat eller försvunnit. För ett antal år sedan fick jag hem en massa brev om personlig bankman. Kom säkert ett brev var tredje månad, "hej jag är er nya personliga bankman". Jag såg aldrig nån anledning att träffa nån av dom och sedan 5-7 år så har dessa breven upphört att komma. Sist jag hörde något om min bank så sa dom på nyheterna att dom flyttat till Finland.

Att man besöker ett bankkontor, där man dessutom är känd av personalen till den grad som du beskriver, måste vara väldigt väldigt ovanligt.
 
M
M Majken84 skrev:
Det är den grejen som är mitt krux... jag vill bara låna 85% av produktionskostnaden på 2.4 och vill således inte få en lägre värdering när allt är byggt, därför mina kalla fötter
Fast med din mammas pengar så verkar det lite märkligt att banken säger nej till erat upplägg.
citat:
"Vi har de 250 som vi själva sparat, sedan ska min mamma föra över 300 men då om banken hade gett positivt besked. Då hade vi haft 550"

550,000 av 2,400,000 är 23% i kontantinsats. I så fall lånar ni 1,850,000 med inkomster på 65,000/mån. Det är knappt 2,4 X årsinkomsten. Jag kanske missar något men jag kan inte se varför detta inte skulle fungera.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
hsd
M Majken84 skrev:
Denna bank trodde inte på en generationsväxling i vårt företag och vägrade därmed att låna ut pengar för den, det var 20 år sedan , man bytte därmed bank men har drivit företaget som en framgång ända sedan dess...men det är en helt annan historia, jag tror att banken ogillar att inga andra tomter är sålda samt att värderingen är osäker, därför drar man sig, detta får även mitt larm att gå och jag är tveksam till att fortsätta även om vi nu fick grönt med annan bank
Det kan ligga en annan agenda bakom, tex. att det inte var "rätt" bolag som fick tomterna till försäljning och bebyggande så därför nekas lån i större utsträckning/ sämre värdering
Har Älvsbyhus någon finansiering förslag / plan / erbjudande
 
M Markarbetaren skrev:
Fast med din mammas pengar så verkar det lite märkligt att banken säger nej till erat upplägg.
citat:
"Vi har de 250 som vi själva sparat, sedan ska min mamma föra över 300 men då om banken hade gett positivt besked. Då hade vi haft 550"

550,000 av 2,400,000 är 23% i kontantinsats. I så fall lånar ni 1,850,000 med inkomster på 65,000/mån. Det är knappt 2,4 X årsinkomsten. Jag kanske missar något men jag kan inte se varför detta inte skulle fungera.

De påstår att detta kanske inte räcker till oväntade kostnader samt att värderingen är oklar
 
hsd hsd skrev:
Det kan ligga en annan agenda bakom, tex. att det inte var "rätt" bolag som fick tomterna till försäljning och bebyggande så därför nekas lån i större utsträckning/ sämre värdering
Har Älvsbyhus någon finansiering förslag / plan / erbjudande
Älvsbyhus kör via Nordea, där har vi fått mer positivt.. det lustiga är att det är sparbanken som nekade och det är fastighetsbyrån som är mäklare... det var ett annat företag som skulle bebygga platsen men kursade pga fel på leveranser https://www.woodnet.se/article/view/643435/roasjo_tra_i_konkurs
 
M Markarbetaren skrev:
Misstänker att du bor på en VÄLDIGT liten ort? Mellan gångerna jag besöker ett bankkontor så har dom antingen flyttat eller försvunnit. För ett antal år sedan fick jag hem en massa brev om personlig bankman. Kom säkert ett brev var tredje månad, "hej jag är er nya personliga bankman". Jag såg aldrig nån anledning att träffa nån av dom och sedan 5-7 år så har dessa breven upphört att komma. Sist jag hörde något om min bank så sa dom på nyheterna att dom flyttat till Finland.

Att man besöker ett bankkontor, där man dessutom är känd av personalen till den grad som du beskriver, måste vara väldigt väldigt ovanligt.

Fel...
 
possum77 possum77 skrev:
Har din mamma och pappa varit med vid möten med banken eller pratat med den i telefon? Vi var i en liknande situation när vi köpte vårt första hus (ett rejält renoveringsobjekt) och banken nekade först men efter att ha pratat med min pappa och förstått att han stöttade oss i detta så godkände de lånet. Han behövde inte ens borga. Både vi och banken gjorde i slutändan en bra affär på det huset och nuförtiden är de väldigt vänliga de få gånger man besöker bankkontoret :)

Nej det har de inte , jag gick dit mest för att kolla läget och för att få boka samtal för att snacka ”allvar” och då ta med de berörda partnerna , men vi var inte intressanta nog att boka möte med
 
Med bygge av Älvsbyhus finns säkert möjlighet till "cash flow management" som gör kalkylen mycket bättre och smakligare för banken. Om ni delar upp lånet i flera delar och utökar det allteftersom så blir det betydligt enklare och risken minimeras för banken då pengarna endast behöver ligga som byggkreditiv en kort tid innan ni får något som har ett värde som säkerhet för banken. Banken behöver bara ligga ute med pengarna för huset en mycket kort tid då det är prefab. Typ dela upp i: tomt-husleverans-garage/trädgård-övervåning så hinner ni spara ihop en del till varje steg också (och har något att göra i fem år...).
 
hsd
M Majken84 skrev:
Älvsbyhus kör via Nordea, där har vi fått mer positivt.. det lustiga är att det är sparbanken som nekade och det är fastighetsbyrån som är mäklare... det var ett annat företag som skulle bebygga platsen men kursade pga fel på leveranser [länk]
Jag förstod det, har Du Handelsbanken på orten, gå in där och prata med en lånehandläggare
Liknande har hänt bekanta och Handelsbanken beviljade lån nästan direkt, de skulle höra av sig och de fick beskedet samma dag via telefon
 
Huggedugge1 Huggedugge1 skrev:
Bra!

Då tycker jag du skall vända dig till er företagsbank. Och också kontakta kontorschefen, säga att du blivit felaktigt bemött och be honom att förklara deras ställningstagande. Var saklig. Oavsett vad som säger så har du lärt dig något.

Banker och chefer i synnerhet verkligen hatar klagomål.
Jag har inget företag som TS men jag hade med gamla bankkrav goda marginaler för ett lån MEN jag jobbade i Norge och på den tiden så såg dom (banken) bara att jag nolltaxera i Sverige ... dom sa nej då fixa jag morsan som medlåntagare dom sa kanske ... Då gick jag till banken bredvid med samma upplägg ..dom sa ja direkt

Ringde min bank för att säga upp sparkonto lönekonto ..fick då en motfråga varför ... jag sa som det var att jag skulle köpa hus ok sa hen ...

1h senare ringde en dam som i vanliga fall bara har rika "feta gubbar" och företag och sa att jag blivit beviljad att låna och nu UTAN medlåntagare och att min inkomst var bra ...

stannade kvar som kund renovera hela huset som jag köpte då ..jag värdera om huset och nu vinn vinn dubbla värde alla är glada....ja iaf banken ;)(y)
 
hsd
Man ska f-n inte behöva hota med att byta bank för att bil korrekt bemött
Hade jag blivit bemött så skulle jag byta direkt ,hade bett nya banken att sköta överföringarna direkt
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Man ska f-n inte behöva hota med att byta bank för att bil korrekt bemött
 
hsd hsd skrev:
Man ska f-n inte behöva hota med att byta bank för att bil korrekt bemött
Så är det men som ”lekman” undrad man givetvis om det är något fel på projekten då ”bygdens bank ” säger nej samtidig som de säger att vår kalkyl ser väldigt bra ut
 
M Majken84 skrev:
Så är det men som ”lekman” undrad man givetvis om det är något fel på projekten då ”bygdens bank ” säger nej samtidig som de säger att vår kalkyl ser väldigt bra ut
Låter som Swedbank
 
hsd
M Majken84 skrev:
Så är det men som ”lekman” undrad man givetvis om det är något fel på projekten då ”bygdens bank ” säger nej samtidig som de säger att vår kalkyl ser väldigt bra ut
Risken är stor att det finns en dold agenda, ev kopplingar till något annat företag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.