Tomture61
Golvet har 170 mm reglar så 170 mm isolerskivor , ytterväggar har 95 mm reglar som du kan byta till grövre om du vill ha mer isolering .
Du kan även lägga virke horisontellt (cc60) på insidan och få till ett till lager isolering.

Hur tjock isolering du behöver till ytterväggar för +10 gr vintertid , vet ej , bor huset i Malmö eller Kiruna ?
 
Hur långt är ett snöre?

Du kan skita i isoleringen helt och dra på en vindduk på utsidan och ändå hålla det uppvärmt till 10 grader. Dyrt? Ja! Idiotiskt? Ja! Men det går.

Lägg till så mycket isolering du anser du kan avvara. Det som föreslås ovan ger rimliga uppvärmningskostnader, även med direktverkande el. I södra Sverige kanske 100kWh i månaden under kallaste årstiden.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Golvet har 170 mm reglar så 170 mm isolerskivor , ytterväggar har 95 mm reglar som du kan byta till grövre om du vill ha mer isolering .
Du kan även lägga virke horisontellt (cc60) på insidan och få till ett till lager isolering.

Hur tjock isolering du behöver till ytterväggar för +10 gr vintertid , vet ej , bor huset i Malmö eller Kiruna ?
Östergötlland.

Jag var nog lite otydlig, min fråga gällde konstruktionen. Vilken typ av isolering ska det vara? Ångspärr eller inte?

Min tanke kring grunden var såhär.
1. Plast på mark,
2. 10 cm 16-22 grus
3. luftspalt 10-15 cm
4. Vindskyddsduk
5. Trossbottenskiva
6. Isolering
7. Ångspärr, bjälklag insida
8. Massivt trägolv direkt på regelverket (30 mm)
 
Tomture61
Isover (glasull) kräver mindre energi vid tillverkning än stenull (y)
Ångspärr , ska ngn bo där ?
Om det enbart är förråd så skippa , 95 mm isolering skippa , 200 mm isolering , ja till diffplast.
Diffplast gör väggarna tätare = mindre värme läcker ut (y)
 
Bygger ett Attefallshus för närvarande (komplementbostadshus) och isolerar med Paroc stenull enligt följande:

Golv: 220 mm
Tak: 220+45 mm
Vägg: 120+45+45 mm
Luft- och ångspärr på varma sidan.
 
ginnfilt ginnfilt skrev:
Bygger ett Attefallshus för närvarande (komplementbostadshus) och isolerar med Paroc stenull enligt följande:

Golv: 220 mm
Tak: 220+45 mm
Vägg: 120+45+45 mm
Luft- och ångspärr på varma sidan.
På plint? Hur stor luftspalt har du mot mark? har du lagt ångspärr och/eller isolering på mark?
 
Tack för svaren! SDå kommer vi till taket.. Hade tänkt ha 32 eller 50 mm kanalplast.. är det helt vansinnigt ur energisynvinkel? Om man istället har råspont, med papp och ett tak som bara lutar ca 10 grader, har ni då några andr abra förslag på att få in ljus genom tak?
 
Tomture61
Måste bli olidligt varmt på sommaren med kanalplast på taket :sweat:
 
F fredj721 skrev:
Hade tänkt ha 32 eller 50 mm kanalplast
F fredj721 skrev:
har ni då några andr abra förslag på att få in ljus genom tak?
Skall det vara ett växthus eller sommarbastu?
 
F fredj721 skrev:
På plint? Hur stor luftspalt har du mot mark? har du lagt ångspärr och/eller isolering på mark?
Plintgrund ja. Cirka 10 cm luft. Inget annat än makadam under, men marken är bara sand, grus, sten och är därmed väldigt väldränerad. Dessutom svagt lutande...
 
ginnfilt ginnfilt skrev:
Plintgrund ja. Cirka 10 cm luft. Inget annat än makadam under, men marken är bara sand, grus, sten och är därmed väldigt väldränerad. Dessutom svagt lutande...
Tack, jag har ungefär samma mark. När de grävde poolen så var det sand ner till ca 1.7 m.
 
F fredj721 skrev:
Tack, jag har ungefär samma mark. När de grävde poolen så var det sand ner till ca 1.7 m.
Att gräva ned plast i marken under huset verkar bara dumt. I värsta fall blir det en bassäng under huset och i bästa fall är det bara helt onödigt.
 
  • Gilla
fredj721 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.