Hej!
Vi har ett hus från ca 1915. Vi ska byta några fönster... Jo, det är sant. De nya är tillverkade av en kunnig och intresserad snickare och helt enligt de gamlas mått och med samma spröjsindelning. Skälet till bytet är att vi vill ha kopplade fönster lätta att öppna ist för lösa innerbågar.
Har någon erfarenhet av att demontera fönsterfoder inomhus och återanvända dem igen? Vad har ni för tips? Något praktiskt verktyg exvis?
Hälsningar Sif Bjarnason
 
Jag hade nog försökt värma en del först så att färgen släpper i anslutning mot vägg och karm. Jag antar att du ändå vill skrapa ner och måla om dem? Antagligen är de spikade med längre spik. Man kan försöka bända lite med en minikofot och se om det släpper. Åtminstone borde spikskallarna bli synliga så man kan borra av dem. Alt. om man kan få in multimaskinen bakom och såga av spikarna.
 
  • Gilla
Sif Bjarnason
  • Laddar…
Utöver ovan så kan man slå in flacka och breda träkilar från "ytterkanten", man får vara lite försiktig så att det inte spricker eller blir märken.
Om det är breda skallar på spiken och dom sitter fast kan man slå till lite försiktigt med en smal dorn så brukar dom lossna lättare
Ibland brukar dom vara spikade från sidan i geringen i hörnen också, det är lätt att det spricker där om man missar det.
 
  • Gilla
Sif Bjarnason
  • Laddar…
Jag har använt en liten kofot och en spikutdragare och stor försiktighet. Har gått väldigt bra. Gör likadant med lister och dörrfoder. Några kilar att lägga emellan är inte fel.
 
  • Gilla
Sif Bjarnason
  • Laddar…
Trevligt att vilja bevara! Spara de gamla fönstren eller sälj dem, jag har börjat montera gamla fönster i mitt hus då tidigare ägare bytt till perspektiv fönster.

Breda slöa stämjärn, flera stycken, bra kofötter... Tex.
https://www.clasohlson.com/se/Spikutdragare-Cocraft/p/40-9391

https://www.clasohlson.com/se/Bräckjärn-Bahco-190/p/41-1537

https://www.clasohlson.com/se/Bräckjärn-Bahco/p/41-1535

Träkilar.

Och tålamod. Gå över runt om, bit för bit. Några mm. Börja om, så att man inte tar för mkt på en gång och spräcker listen.

Sen får man limma, spackla och fixa. Skiter det sig har tex panel och list i sthlm stort sortiment och ett snickeri kan tillverka kopior på de lister ni har.

Gör otroligt mkt för stämningen i ett gammalt hus om foder mm är i rätt stil...

Modell och storlek på fönster? Ska ni sälja dem? Var i landet? :)
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Tillägga att multimaskin och tigersåg som nämnts längre upp är bra att ta till om det jävlas, mot att bryta sönder... Gamla smidda spikar är konformade och brukar dock släppa bra...

Man lossar altå precis bara så man får in bladet mellan karm och foder...
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Trevligt att vilja bevara! Spara de gamla fönstren eller sälj dem, jag har börjat montera gamla fönster i mitt hus då tidigare ägare bytt till perspektiv fönster.

Breda slöa stämjärn, flera stycken, bra kofötter... Tex.
[länk]

[länk]

[länk]

Träkilar.

Och tålamod. Gå över runt om, bit för bit. Några mm. Börja om, så att man inte tar för mkt på en gång och spräcker listen.

Sen får man limma, spackla och fixa. Skiter det sig har tex panel och list i sthlm stort sortiment och ett snickeri kan tillverka kopior på de lister ni har.

Gör otroligt mkt för stämningen i ett gammalt hus om foder mm är i rätt stil...

Modell och storlek på fönster? Ska ni sälja dem? Var i landet? :)
Jämtland!! Nej spara dem. Är ledsen för bytet, men vi har huset 50 mil bort. Tiden räcker inte för allt vi vill hinna.
 
Det lönar sig att väcka spikarna det vill säga knacka på dem lätt med hammare och eventuellt dorn så rosten lossnar ur träet innan man försöker dra ut dem.
 
  • Gilla
Sif Bjarnason och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det lönar sig att väcka spikarna det vill säga knacka på dem lätt med hammare och eventuellt dorn så rosten lossnar ur träet innan man försöker dra ut dem.
Det ska jag testa. :D
 
  • Gilla
Sif Bjarnason
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.