hej BH forumet, jag och frugan har bestämt oss för att byta panel och fönster på kåken. Självklart ska vi tilläggsisolera samtidigt. En sak jag har stört mig på sen vi köpte huset är gavelsprånget på den lägre delen då den kommer ut ifrån vägg lite osymetriskt. är det hel fel att bara kapa av den och ha den i liv med träpanelen?

förklaring av bilderna, dom första två: där har hela mitt bekymmer, gavelsprånget. ovanför gavelsprånget är det ett räcke som går till en terass den har samma beklädnad som fasaden, därför det ser ännu lite mer lustigt ut. Även det ska bytas.

sista bilden är hur slutresultatet ska se ut med ändring av fasadbeklädnaden.


tacksam för tips och idéer.

// patrik








Mörkt foto av en husgavel med vertikala paneler och ett utskjutande gavelsprång vid takkanten ovanför ett fönster, i skymningsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvällsbild av husfasad med ojämnt gavelsprång och fönster upplyst av utomhusbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av husfasad mot norr med markering för ändring av frontespis och synliga fönster, dörrar samt räcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har åsikter?
 
Kapar du av språnget blir det Gotlandsstuk och det är för att det blåser häftigt, även på andra ställen finns det och där det blåser hårt, det för att taket inte ska blåsa av, Nackdelen är att vid regn kommer kanske hela sidan/panelen att begjutas med vatten.då inget tak finns vid överdelen, jag har byggt om så nu är det 400 mm och väggen till 90 % torr vid regn utom när regnar horrisentalt
 
J jonaserik skrev:
Kapar du av språnget blir det Gotlandsstuk och det är för att det blåser häftigt, även på andra ställen finns det och där det blåser hårt, det för att taket inte ska blåsa av, Nackdelen är att vid regn kommer kanske hela sidan/panelen att begjutas med vatten.då inget tak finns vid överdelen, jag har byggt om så nu är det 400 mm och väggen till 90 % torr vid regn utom när regnar horrisentalt
jag är med på det du menar, men jag tycker att det ser lustigt ut med gavelsprånget på den lägre delen? eller är det bara jag?
 
Det är fullt normalt , finns på många hus av den typen du har och det beror på uteplatsen som är där och det ska vara en luftning mellan tak i husdelen och överdel/golv på altanen, tar bort där kan det bli fuktproblem i mellandelen
 
J jonaserik skrev:
Det är fullt normalt , finns på många hus av den typen du har och det beror på uteplatsen som är där och det ska vara en luftning mellan tak i husdelen och överdel/golv på altanen, tar bort där kan det bli fuktproblem i mellandelen
Luftningen sitter i takfoten, så gavlarna är nog bara till för att skydda ifrån regnet misstänker jag
 
Packepk Packepk skrev:
Luftningen sitter i takfoten, så gavlarna är nog bara till för att skydda ifrån regnet misstänker jag
Och för att förhindra att det rinner ner vatten från golvet på altanen ner på väggen
 
Tror att om bara balkong/terassräcket byts till ett räcke istf fasad så faller allt på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.