Det här är min lägenhet.HAr hunnit bo här i 4 månader.Behöver tips och råd om köket
Får köket ommålad och nya luckor .Allt blir vitt

Vet inte hur jag ska inreda.
Varannan vecka är det bara jag hemma,varannan  är det upp till 8 personer därav 3 barn

Bifogar bilder på mitt kök
 
  • Kk_005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Imsdal skrev:
Det här är min lägenhet.HAr hunnit bo här i 4 månader.Behöver tips och råd om köket
Får köket ommålad och nya luckor .Allt blir vitt

Vet inte hur jag ska inreda.
Varannan vecka är det bara jag hemma,varannan  är det upp till 8 personer därav 3 barn

Bifogar bilder på mitt kök
Ny bild
 
  • kk4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Imsdal skrev:
Ny bild
 
  • Kk3_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huga!!! Vilket kök! Finns sådana anskrämliga kök fortfarande. Jag lider med dej tills du fått det fixat. Hehe...

Har du nån form av kollektiv varannanvecka, eller? Får inte ihop det annars. 8 pers, varav 3 barn. 5 vuxna?!?! Orgievarning?! ::)
 
Jag hade ett nästan identiskt kök i en hyreslägenhet jag bodde i för typ 7 år sedan. Samma härliga blå luckor utom en som hade en jättestor spackfläck eftersom den tidigare hyresgärsten blivit arg och sparkat ett hål i luckan. Till detta hade vi en matchande blå plastmatta på golvet.

Vad menar du med inreda? Hur du ska möblera är ju lite svårt att säga eftersom det inte finns någon planskiss.
 
Hej!

JAg menar att jag måste få in ett matbord och några stolar så jag kan äta där  ;) som sagt så är det växelvis antal. Ibland har jag barnen hemma,ibland ensam,ibland kommer syrran med sina barn eller kompisar

planskiss glömde jag  :-[ tar med det nu!

 
  • 1PS.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyreslägenhet, eller bostadsrätt?
 
Hyres
 
Hej!
När jag bodde som du gör nu tyckte jag att den bästa lösningen var att att skaffa sig en kökssoffa. Ett i storlek flexibelt matbord (kanske två fällbord) skulle kanske också kunna vara bra. Nu tänker jag på det stora rummet.
En köksoffa kan man (för dyra slantar) skaffa sig en sjysst madrass till och sedan är den både en bra mat/skriv och allt annat plats men också tillräckligt skön för att kunna se på teve i. (åtminstone om man inte är värsta tvslukaren och tittar i timmavis för då kan man nog behöva en egen tvfåtölj också...) Man kan förvara prylar under locket (t ex alla extratäcken etc) och man kan tom sova i den ...  

I köket skulle jag sätta en bänkskiva framför fönstret, det ser ut som om du har litet fri sikt, jag tänker att du kan ha en sådan där lägre barstol från ikea (henriksdal t ex) och att du kan sitta och se ut när du äter själv. Skivan kan du också använda som avställningsyta när ni är många. Jag tycker att den skulle kunna vara i samma höjd som resten av köksbänken. Kanske skulle du också kunna få plats med några smala öppna hyllor mellan dörren och fönstret. Att förvara några av de saker du använder ofta och som du gillar. Alternativt struntar du helt i sittplats i köket och koncentrerar dig på att försöka få till så mycket förvaring som möjligt där.
Jag tror också att köket skulle upplevas trivsammare (än det ser ut som på dina bilder) om du hade några andra lampor vid köksbänken. Att få vita luckor och väggar måste bli ett jättelyft! Kul!
mvh fiddeli
 
Hur har du inrett övriga lägenheten?
Kan det vara en ide att placera matplatsen i vardagsrummet, eller får det inte plats?
Vill du kunna göra någonting annat i köket?
Har du ex behov av ett hemmakontor? Eller behöver du plats att placera en extra tv på?
Behöver du mer bänkyta, eller mer förvaring eller både och?
Vilka åldrar är det på barnen?

Många frågor, men det är för att få en tydligare bild av dina/era behov. På den yta som ska disponeras blir det compact living.
Skulle vara bra med måtten på köket, vardagsrummet för att lättare kunna hjälpa dig med planeringen.
 
fiddeli skrev:
Hej!
När jag bodde som du gör nu tyckte jag att den bästa lösningen var att att skaffa sig en kökssoffa. Ett i storlek flexibelt matbord (kanske två fällbord) skulle kanske också kunna vara bra. Nu tänker jag på det stora rummet.
En köksoffa kan man (för dyra slantar) skaffa sig en sjysst madrass till och sedan är den både en bra mat/skriv och allt annat plats men också tillräckligt skön för att kunna se på teve i. (åtminstone om man inte är värsta tvslukaren och tittar i timmavis för då kan man nog behöva en egen tvfåtölj också...) Man kan förvara prylar under locket (t ex alla extratäcken etc) och man kan tom sova i den ...  

I köket skulle jag sätta en bänkskiva framför fönstret, det ser ut som om du har litet fri sikt, jag tänker att du kan ha en sådan där lägre barstol från ikea (henriksdal t ex) och att du kan sitta och se ut när du äter själv. Skivan kan du också använda som avställningsyta när ni är många. Jag tycker att den skulle kunna vara i samma höjd som resten av köksbänken. Kanske skulle du också kunna få plats med några smala öppna hyllor mellan dörren och fönstret. Att förvara några av de saker du använder ofta och som du gillar. Alternativt struntar du helt i sittplats i köket och koncentrerar dig på att försöka få till så mycket förvaring som möjligt där.
Jag tror också att köket skulle upplevas trivsammare (än det ser ut som på dina bilder) om du hade några andra lampor vid köksbänken. Att få vita luckor och väggar måste bli ett jättelyft! Kul!
mvh fiddeli

Hej!
TAck för tipsen.HAr funderar som du men köket är inte tillräckligt stor :'( HAr jag en för stort bord så kan jag inte öppna luckorna :( Bordet/skivan får vara max 80cm.Hittade den här som jag funderar på.Om jag ställer den på längden mot väggen så får den plats http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...ategoryId=15801&chosenPartNumber=80086575

Vad tror du?

Tönkte sätta upp en lack hylla över köksbordet http://www.ikea.com/webapp/wcs/stor...ategoryId=17066&chosenPartNumber=00045560 tror det blir bra....men vad tusan gör man av micron?? Har inte kommit på nåt än.
Lampor under köksbänken är klara :D Idag ska det börjas måla och tapetseras hos mig Jipiiee!!!

Jo, allt kan göra köket mysigare.Korten är tagna när jag precis hade flyttat in
 
jennyn_ skrev:
Hur har du inrett övriga lägenheten?
Kan det vara en ide att placera matplatsen i vardagsrummet, eller får det inte plats?
Vill du kunna göra någonting annat i köket?
Har du ex behov av ett hemmakontor? Eller behöver du plats att placera en extra tv på?
Behöver du mer bänkyta, eller mer förvaring eller både och?
Vilka åldrar är det på barnen?

Många frågor, men det är för att få en tydligare bild av dina/era behov. På den yta som ska disponeras blir det compact living.
Skulle vara bra med måtten på köket, vardagsrummet för att lättare kunna hjälpa dig med planeringen.

Hejsan!

Ställ så många frågor du vill så länge jag får tips ;)
Så som du säger så får matplatsen inte plats vardagsrummet.Men det är bara bra för jag skulle nog inte ville ha den där. Jag behöver MASSOR hjälp med förvaring.Mina barn är 5 år och har en bulle i ugnen ;D syrran har 3 i olika åldrar mellan 2-15 år.
KAn inte mäta idag då det målas och tapetseras hos mig :D men du kan få titta på bilder så länge så har du ett hum på hur stort det är.

Har du ideer om vad jag kan göra med micron?Tycker inte om att ha den stående på bänken >:(
 
  • DSC03136.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur lägger man till flera bilder på ett inlägg??
 
  • DSC03124.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att få fler matplatser kan tex Ikeas Björkudden 74x74 stå i köket med 2-3 stolar.
I v-rummet byter du ut ditt skrivbord mot ett Björkudden 119x74 och använder det som arbetsbord istället. Då kan du vid behov flytta in köksbordet i i v-rummet, ställa ihop borden , flytta ut "skrivbordet" från väggen, och på så sätt få ett större matbord med plats för 8 pers (med lite god vilja och skohorn)

18522_PE103471_S3.jpg20315_PE105482_S3.jpg


När det gäller placeringen på micron, du tror inte att den kan vara på hyllan ovanför spisen? Det verkar inte som det finns någon köksfäkt där...

 
Tjena!

Här kommer lite förslag på "Compact-Living" som kanske passar?

För det första är Linska's förslag utmärkt så vi spinner vidare på detta av flera skäl :

- Billiga snygga bord i samma höjd som kan målas / betsas eller oljas - då jag har för
mig att borden är obehandlade , så bör man ytbehandla dessa efter sin egen smak/tid och plånbok. Man kan använda en pigmenterad/färgad olja om man tex gillar den
looken , detta är en enkel lösning för dig/plånboken och borden. För detta behövs
inga dyra penslar - bara en svamp och trasa räcker.Tag bara reda på trasor och svamp
efteråt då dessa kan vara självantändande.

-Kan inköpas på Ikea med övrig inredning i mitt förslag på avbetalning, vilket kan vara
en bra lösning på många problem - köp/plånbok/transport osv.

- Du kanske kan få plats med ett stort björkudden med fyra sköna stolar i köket oxå?
i så fall har du ett bord där med fyra stolar och ett stort björkudden som skrivbord i vardagsrummet med tillhörande stol - då har vi 5 st stolar - övriga 3 stolar kan vara
snygga trä-klappstolar som får plats under sängen när inte alla 8 personer är samlade.

Vi börjar efter din sänggavel där vi sätter upp ett snyggt tyg -draperi i någon snygg å
passande textil. Detta draperi sätts i skena och blir en snygg rumsavdelare från alkoven ut mot rummet. Kan snabbt dras för när gäster plötsligt kommer!   ;).

-Efter draperiet står Björkudden som skrivbord med långsidan mot väggen.

-Efter skrivbordet/Björkudden på långväggen ner mot hörnet där fönsterväggen är -
där placerar vi en snygg skön och passande enligt mått en hörnsoffa.Om jag har rätt
bör ena soffvinkelen passa in måttmässigt under fönsterna , det beror naturligtvis på
vilket mått soffan kommer att ha - så du får kolla in måtten på de soffor du gillar.
Men jag tror det finns några som kan passa in på fönsterväggen innan balkongdörren börjar - soffa med kort hörnvinkel - dessa kan finnas som bäddsoffor
har jag sett. Kanske kan byggbara soffmoduler fungera - undersök!!

Med en hörnsoffa får många plats att sitta , vidare kan barnen sova där i varsin
vinkel, den kortaste ungen får sova i soffvinkelen under fönsterna.Det smidigaste vore
att hitta en passande hörnbäddsoffa men det kanske är svårare att finna på IKEA?

Ett fyrkantigt soffbord med inbyggd förvaringsutrymme är bra - där kan mycket stuvas
undan snabbt som ögat!. Du kan oxå skaffa två STORA mjuka kuddar för barnen att
sitta/ligga på golvet med - då är bra om du samtidigt har en STOR mjuk matta i soff-
avdelningen för barnens bekvämlighet. Så låg jag och syrran och tittade på TV'n
i gillestugan i slutet på 70 talet medans de vuxna satt i soffan , så det fungerar schysst!

Kuddarna som du kan sy/köpa kanske kan läggas på den bäddade sängen när de inte används.

Väggen mot köket där TV'n står nu där skulle jag vilja ställa ett gäng köks-underskåp
med en snygg bänk-träskiva ovanpå som TV'n och en snygg bordslampa och krukväxt
kan stå på.Köksunderskåpen bör ha lådor i stället för bara skåp , man kan aldrig ha för många lådor när man lever kompakt. Alltså köp bara lådor i köksunderskåpen!!

På väggen ovanpå TV'n placerar jag ett gäng köksöverskåp - naturligtvis med en snygg
skåplucka som du gillar. Det behöver inte alls se köksaktigt ut med alla snygga träslag
och skivor som kan kombineras nuförtiden - kolla kökslänkarna som finns här på sajten - själv skulle jag nog välja ek-trästommar med antracitfärgade luckor och en ek eller valnötsskiva till detta!  - MEN!! smaken é som baken - du bestämmer färgerna! :)

Enda problemet med den här lösningen är DJUPET på köksunderskåpen!!. Djupet på
din tv-vägg innan balkongdörren börjar ser ut att vara 50cm - stämmer det??

Det finns i så fall stommar som är 40cm/50cm djupa så köp/använd dessa i så fall.
Skivan kan vara lite djupare än skåpen - två cm som sticker ut är inga problem - det
ger lite extra bänkyta för TV och allt annat du vill ha uppepå skivan om 40cm krävs.
Bänkträskiva kan du köpa billigt på Silvan/Bauhaus där dom oxå kan såga till måtten
du behöver - kolla reklamen som kommer regelbundet i brevlådan där finns i bland
bra tillfällen på snygga bänkskivor!. Så det är bara att mäta väggen innan du funderar!.

Ovanför soffan från fönsteret och vidare hela långväggen och över skrivbordet till draperiet börjar (som markerar sovavdelningen) sätter jag samma köksöverskåp som
jag har över TV-bänken. Om man använder tex 80cm breda skåpstommar behöver
inte alla ha skåpluckor/dörrar utan kan avändas som öppna hyllplan om ekonomin
ej tillåter många skåpluckor. Vidare kan vitrinluckor sättas där det passar in i designen.

Under skåpen kan spottar sättas - mys/läsbelysning för soffan och skrivbord.Spottar
kan oxå sättas i de skåp som har vitrinluckor för en behaglig och mysig ljussättning
i lägenheten.

Överskåpen kan oxå fortsätta på andra sidan draperiet i sovalkoven om man
behöver ännu mer förvaring - 2 meter vägg till att använda/ett par skåp till.  :)

Med detta förslag får nog gardinkappa eller korta gardiner användas då plats kanske ej ges för långa?? - kanske hissgardiner? det får du spåna fram själv vad du gillar och vad som får plats.

På de lilla väggen höger om köksdörren - mitt i mot skrivbordet ställer jag IKEA's Billy bokhylla för bara böcker - den sväljer mer böcker än man tror  :)

När sedan gäster kommer drar du för draperiet och lyfter ut och vrider skrivbordet
och kopplar på köksbordet - voilá! ett långbord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.