Idag var sotaren här och gjorde sitt.

Kommer hem senare och tänder en brasa och knallar till badrummet, känner efter kort stund röklukt.

Kommer tillbaka och ser det bolma ut täta rökslingor på sidorna av kakelugnen.
Gör ingen skillnad med spjäll öppet eller stängt.

Får kasta på vatten och ta ut veden och vädrar nu hela huset.

Kan nåt gått sönder vid sotning, satt igen kakelugnen?

La in ett ljus och drog igen spjäll, öppnade ventiler även på luckan som i vanliga fall skapar ett jäkla sus..inget händer.

Har såklart kontaktat sotaren men det är stängt för dagen.


Vad har sotaren för ansvar i detta?

Kan notera detta aldrig hänt förut.
 
Var sotaren in i huset?
 
Ja sotaren var in i huset, gjorde kamin i köket och kakelugnen i vardagsrummet.
 
Gammal kakelugn?
 
Det är nog ide ändå att kolla om han inte tagit ur sotet ur sotluckorna.
 
Tyvärr är det ganska vanligt att det går på tok vid sotning. En av de vanligaste kommentarerna från husägare när jag är ute och släcker soteld är varianter på "men sotaren var ju här nyss".

Oftast så packas lossrivet sot från högre upp i rökgången upp i anslutningen mellan kakelugn och murstock om det är kakelugn, eller hamnar uppepå insatsen om det är en insatskamin.

Det värsta fallet jag sett var ett äldre hus där en blindad kanal var så full med sot att vi fyllde en skottkärra med glödande klumpar när vi sotade ur alla kanaler.

Det ska dock sägas att det i princip alltid är brister i installationen när det blir så här, med fickor och krökar som är svåra att stoftsuga. Trist bara att sotarna inte talar om det för fastighetsägarna.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Är det en kakelugn i gammal stil med en liten lucka på vardera sidan nere vid botten av rökgaskanalerna och en lucka upptill på framsidan? Är den så skapt är det säkert fullt med aska och sot i botten av kanalerna. Öppna och krafsa ut. Antagligen länge sedan den sist sotades.
 
Ja det är en gammal massiv adlig kakelugn.
Jag tog lös dom 2 luckorna nedtill, såg inget särskilt i askmängd.
Kollade även övre och såg rent ut och kunde se ventil gick stänga och öppna.

Dom har svarat iaf och ska göra återbesök imorgon.
 
Om det nu inte blivit bra sotat, tror jag detta är en konsekvens av användning och ålder. Kakelugnar slits. Allt är limmat med lera! Jag tycker inte det är underligt att sotningen även får med sig halvlös lera och till slut är det en öppning där rök kan komma ut.
 
Ja jag kan bara konstatera det fungerade väl och aldrig ens luktade rök innan.

Vi får se hur det går.
 
H
Om det är lågtryck ut och spisen är kall. Då kan det ryka in. Prova å elda lite tidningspapper så du får upp draget. Drar det ut med tidningspapper lägg på lite småved eftersom.
Prova det. Annars så får du ringa sotaren igen
 
Det visade sig sotaren inte kommit åt det som fallit ner när skorstenen sotades. Mellan murstocken och kakelugnen fanns massvis.

Nu går det bra att elda igen och allt är frid och fröjd.
 
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
Tänkte väl det, många unga sotare vet inte hur en kakelugn är konstruerad. Dom släpper ner "krejsen" med lodet och tror att det är bra med det. Jag var tvungen att lära min sotare hur min kakelugn är beskaffad. Dom tror att en kakelugn är lika en dålig öppen spis, rakt upp och ut.
 
J Jona$ skrev:
Det visade sig sotaren inte kommit åt det som fallit ner när skorstenen sotades. Mellan murstocken och kakelugnen fanns massvis.

Nu går det bra att elda igen och allt är frid och fröjd.
Hej! Gammal tråd men jag har en liknande upplevelse. Sotaren var här och rengjorde skorstenen men det gick inte att elda så han kom hit igen för att göra rent sidogångarna. Tyvärr är draget fortfarande otroligt dåligt och jag är inte så pigg på att ringa hit honom igen efter att han inte fått ordning på det efter två försök. Så till min fråga: Har du någon aning om hur man får bort sot som kan ligga mellan murstock och kakelugn? Går det genom övre luckan eller måste man gå ner uppifrån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.