Ta dit någon som fräser stubben, eller lägg ut en annons bortskänkes mot betalning och en mindre avgift,
 
A Andy78 skrev:
Ta dit någon som fräser stubben, eller lägg ut en annons bortskänkes mot betalning och en mindre avgift,
Det var alldeles för mycket stubbar för att skänka bort, försökte med närliggande bönder osv. Blir dyra transporter också.. Så gräva ner dom kändes som det bästa alternativet, dom blir väl jord till slut:rolleyes::)

//Fredrik
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
richardtenggren
Känns som en grej som kan slå tillbaka i framtiden, för ska du göra något där i framtiden så kan du ju räkna med att hitta på dem igen! Du har väl hört talas om Murphys lag? ;)

Jag fick flera gånger höra att jag kunde gräva ner våra betongrester från vår rivning (14 ton), men ville vara säker på att jag inte stöter på dem i framtiden så körde bort dem istället. Bättre att gråta en gång ;)
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
En tillräckligt stor/varm brasa så borde de brinna :)
 
  • Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Känns som en grej som kan slå tillbaka i framtiden, för ska du göra något där i framtiden så kan du ju räkna med att hitta på dem igen! Du har väl hört talas om Murphys lag? ;)

Jag fick flera gånger höra att jag kunde gräva ner våra betongrester från vår rivning (14 ton), men ville vara säker på att jag inte stöter på dem i framtiden så körde bort dem istället. Bättre att gråta en gång ;)
Jovisst, den risken finns ju alltid.:p

Men i mitt fall var det inte lönt att köra bort det, hade ingen som kunde ta emot det och vi pratar kanske om 20-30st vändor med lastbil..:rolleyes: Så då fick det bli nedgrävning ist.;)

//Fredrik
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
richardtenggren
Det låter som en väldig mängd stubbar, men då kan jag väl förstå dig lite lättare ;)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det låter som en väldig mängd stubbar, men då kan jag väl förstå dig lite lättare ;)
Ja det va ett å annat träd på tomten:rolleyes::p
 
Hej!

Jag har fortsatt med dräneringen längs vägen. Det är här nere i kurvan som jag funderar på om jag behöver täcka 200-röret med något galler eller liknande? De två 110-rören är för husets dagvatten.:)

Dräneringsarbete längs en kurvig väg med grus och geotextil samt en person som gräver nära en släpvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dräneringsarbete längs en kurva med ett större och två mindre rör, omgivet av grus och avgränsat med tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dräneringsarbete längs väg med synligt 200-rör och två 110-rör omgivna av grus, fiberkabel och duk i en utgrävd kurva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dräneringsgröp längs en kurvig väg med synliga rör och en släpvagn, omgiven av rå jord och sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Näst på tur är en hel del handgrävning för att flytta en fiberkabel som går över tomten.

//Fredrik
 
Redigerat:
  • Gilla
albin715 och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Jag börjat gräva fram fibern som går över nedre delen av tomten. Måttade lite och kom fram till att om jag grävde fram den så kunde jag dra om sträckningen till utanför min tomt.

Eftersom garaget/verkstan ska ligga där nere så ville jag ha bort den för att slippa ta hänsyn till den framöver.:)

Det visade sig dock vara lite mer jobb än vad jag hade räknat med..:rolleyes: Fibern ligger ca 50-60cm ner och jag kom fram till att jag behövde gräva lite drygt 40m. Jag har inte mätt hur mycket jag fick gräva tillslut men det blev nästan det dubbla..:rolleyes::crysmile:

Nygrävd kabelgrävning genom öppet fält med gräsklumpar och jordhögar längs grävningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nygrävd fiberkabeldike i gräsmark med synlig märkningsspray och grävskaft i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utgrävd grävning i jorden med en spade och en synlig fiberkabel på en ägares tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En djup grävd grävning i en trädgård som exponerar en fiberoptisk kabel, omgiven av gräs och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävd grön fiberkabel synlig i en lång grävning över en gräsmark med vattenansamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En nygrävd, smal kabelgrav genom en gräsmark, med synlig fiberkabel, i ett område under utveckling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nygrävd grävning för fibernät på en tomt med synlig kabel, omgiven av gräs och avverkat sly i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En grävd gräv ner fiberkabel längs ett fält med en spade och omgivande natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgrävd grävning i gräsmark som avslöjar fiberkabel, med nedfallna grenar vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En grävd fiberkabelgröp genom en tomt med spade och markeringspinnar i kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nygrävd kabelgräv för fiber på en tomt med öppen och röjd mark i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävd fiberkabelgröp i gräsmark med nedgrävd fiberkabel synlig, omgivet av träd och klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lång grävd djup ränna i marken för att omlokalisera fiberkabel, omgiven av gräs och rötter, med en spade i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så äntligen var vi utanför tomtpinnen!:D

En grävd linje i marken med en framgrävd fiberkabel och omgivande öppen terräng mot hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kabelgraven till den nya sträckningen får allt göras med grävmaskin, det orkar jag inte gräva för hand..:crysmile:

Som det också syns på bilderna så har grannarna tagit ner sly och mindre träd mellan deras tomt och min, det blev öppet och fint.:)

//Fredrik
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Åsa Lund och 3 till
  • Laddar…
En hushållsmaskin som en Åkerman skall man inte släppa i från sig.
 
Åsa Lund
För att slippa grävare på egna tomten i framtiden så ska du nog skicka in koordinater till ledningsägaren så de vet om var kabeln ligger
 
K kest skrev:
En hushållsmaskin som en Åkerman skall man inte släppa i från sig.
Hehe nä jag skulle allt haft en egen!:rolleyes:
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
För att slippa grävare på egna tomten i framtiden så ska du nog skicka in koordinater till ledningsägaren så de vet om var kabeln ligger
Absolut, fiberföreningen är kontaktad och har godkänt omdragningen och jag tänkte ringa dit dom innan jag gräver igen den nya sträckningen.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Hej!

För nån vecka sen så fick jag dit en hjullastare och flyttade tillbaka arbetsboden till ungefär där den stod innan.:)

Arbetsbod placerad på en byggplats med släpvagn framför och bilar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetsbod med nedsatt pris på arbetsbelysning monterad, placerad på en grusig mark vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetsbod flyttad av hjullastare till sitt ursprungliga plats med skogen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag passade på när Jula hade sänkt pris på arbetsbelysning, 99kr/st. Hittade ett gammalt extraljusfäste som jag bockade till och skruvade upp runt ena knuten på boa. Drog in kabel och satte på ett par kabelklämmor, så det är enkelt att koppla på ett batteri.:)

Arbetsbelysning monterad på ett metallfäste vid hörnet av en arbetsbod med skymmande bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetsbod med nyinstallerat extraljus som lyser upp en grusplan med en parkerad bil i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetsbod upplyst av nyinstallerad arbetsbelysning i skymningen med ett grusområde i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det duger nog fint som ledljus när det börjar skymma.:)

Fick också suttit en stund vid datorn igår och uppdaterat ritningarna, ska försöka få in dom under morgondagen.:)

//Fredrik
 
Redigerat:
  • Gilla
Johanneslunden och 3 till
  • Laddar…
Hej!

Jag fick som sagt satt mig och uppdaterat ritningarna lite häromkvällen.:)

Den stora skillnaden är att jag har lagt till panel, takpannor samt knut- och foderbrädor. Lite synd att jag inte har gjort det tidigare, för vilken skillnad det blev för helhetsbilden!:D

Annars så har jag gjort lite mindre ändringar.

Trappan är ändrad och vilplanet blir steg nummer tre istället, det gör att fönstret hamnar ca 25cm från vilplanet mot 8cm tidigare.

Fönsterpartiet i vardagsrummet är ändrat till 11x15 för att slippa härdat glas.

Tanken är också att ändra de små fönstren i vägglivet till övervåningen. Nu är det 50cm från golvet och jag behöver alltså laminerat glas. Så antingen får jag höja 10cm eller minska fönstret till 5x9? Jag är nog inne på att minska till 5x9, eller ska man minska mer på höjden?:thinking: Det är alltså badrummet som får styra och fönstret i trapphuset följer ju med för symmetrins skull. Det blir även öppningsbara i trapphuset av samma anledning.:)


Uppdaterad ritning av en enplansvilla med panel, takpannor, fönster och dimensioner synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av husfasad med panel, takpannor, måttangivelser och fönster i olika storlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppdaterad ritning av husfasad med takpannor, knutar, foderbrädor och olika fönsterstorlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppdaterad ritning av ett hus med måttangivelser för fönster och detaljer som panel och takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppdaterad ritning av hus med märkta sovrum, bad, kök och garage samt måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppdaterad ritning av en husplan som visar två sovrum, badrum, klädkammare och vardagsrum med ändrade fönsterstorlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För övrigt så fortsätter jag samla in offerter. Det lutar i dagsläget mot lösvirke med snickare, det skiljer alldeles för mycket mot hustillverkare ännu. Inväntar dock fortfarande en hel del offerter så det kan ju ändras.

Miljöenheten på kommunen kräver hög skyddsnivå för avloppet så just nu försöker jag grotta in mig och läsa på om det. Lutar åt ett minireningsverk, har kontakt med flera aktörer för att få offert.

Vad det gäller tidsplan så har jag en förhoppning om att kunna starta bygget efter sommaren. Tidigare än så är inte möjligt och även om det nog blir tajt med tid ändå så borde det inte vara omöjligt om jag ligger i ordentligt. Farsan fyller 60år nu i mars och ska då ta med familjen på en resa så min plan är att skicka in bygglovet i början på mars. Då har jag ett par veckor till eventuell komplettering innan vi åker i mitten på månaden. Kommunen har en handläggningstid på 10 veckor och då har jag isåfall bygglov i slutet på maj och förhoppningsvis i god tid före semestern.:)

Det var allt för nu!:)

//Fredrik
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.