Hej,
Jag är en nybörjare i forumet.... men har en fråga till er alla kloka...

Mellan min tomt och grannen, finns en gammal stödmur av telefonstolpar, den har funnits nu i 30 år och måste bytas. Enligt min granne så äger tomten ovanför muren och skall stå för bytet. Har kollat med kommunen och det finns inget skrivet i byggloven om detta så det är en muntlig överenskommelse för 30 år sedan !
Är det någon som vet hur det ligger till rättsligt ?

Är tacksam för alla svar.. ???
 
Det låter ju onekligen som om tomten ovanför äger muren - ingen bygger väl en mur för att grannen ska hamna högre upp och få slätare tomt, eller hur....;)
 
Vi har precis byggt nytt och tomterna runtom ligger som terasser...dvs det är slänter mellan varje tomt. Alla slänter tillhör den högre tomten, så om de inte vill ha slänt, utan plan tomt som går att utnyttja, 'r det upp till dem att bygga, betala och fixa med mur.
Så det är nog tyvärr din mur.

/aja
 
Men, skall inte detta vara dokumenterat i bygglov eller kommunens områdesplanering, så att det framkommer när man köper huset ?

Jag vill ta reda på så mycket information innan grannensämjan påverkas...
 
På vems tomt står muren?
Står den på din tomt så borde den vara din! 8)
 
Står det inget måste det vara tomtägarens mur.
 
Som dom mesta vet är det svårt att mäta upp var exakt tomtgränsen går. Skall göra ett försök.....

Om den nu ligger på gränsen så är det den tomt som ligger högre som skall åtgärda muren ? om jag har förstått er rätt.

Är det något som finns skrivet ? jordbalken ?

Grannens tomt är sänkt över 1 meter för att slippa ha ett sutteränghus,

 
Någonstans bör det finnas tomtgränspinne.
Dom är iregel gjorda av galvat järnrör. 8)
 
Är det grannens tomt som är sänkt, så borde rimligen muren vara hans....
 
Vi har byggt en mur mot den granne som ligger ovanför oss. Slänten mellan tomterna var så brant att hans tomt "trillade ner" på vår tomt. Redan efter första vintern hade det börjat rasa.
I vårt fall är det så att muren står några decimeter in på vår tomt så den plana ytan ovanför närmast muren är vår.
Eftersom båda parter har intresse av att grannens tomt stannar där den ska så har grannen betalat en del av kostnaden för muren trots att den står enbart på vår tomt.
 
Detta är inte enkelt....Men som jag ser på ditt svar Inger så delade du och grannen på kostnaden.

Var i kontakt med byggnadskontoret, och deras svar var - den som har mest nytta av muren skall bekosta den..
Men dom sa att detta var en rekomendation, och inte ett krav.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.