Hej

Vi har idag ett äldre kakel/klinker i vår groventré som inte är så vackert för ögat. Skulle gärna vilja ha lite enkla alternativ på hur man skulle kunna göra det lite vackrare på ett smidigt sätt, helst utan att behöva anlita hantverkare utan mer DIY.

Vad finns det för alternativ och vad är smidigast och mest kostnadseffektivt?
Går det lägga microcement eller något liknande över?
Kan man flytspackla och lägga nytt golv ovanpå?

Golvet har idag golvvärme så vill helst inte slita upp hela golvet om möjligt.
 
  • Äldre terrakottafärgat kakelgolv i groventré med några par skor och en ryggsäck, i behov av uppdatering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket praktiskt golv, och jag skulle kunna leva med ett sådant golv, speciellt med barn och/eller hund.

Det går att lägga klinker på klinker. Det kanske är det lättaste. Det går även att flytspackla och lägga ett lämpligt golv för hall, tex vinylgolv. Det finns även några som målat klinker med gott resultat.
 
Hejhej!

Har ni kommit vidare något i era funderingar? Jag sitter i samma situation och söker inspiration.

Ha det gott!
 
Hej,

Ja, vi har kikat på lite olika lösningar, den enklaste jag hittat är egentligen att lägga ett vinylklick 5mm rakt ovanpå med ett master silence underlägg som du hittar här https://www.hoglandetsgolv.se/webshop/vinyl-click/vinylclick_stenmönster .

Jag kommer nog inte köra den lösningen dock utan istället vet jag att företaget jag jobbar på kommer med en ny produkt, så det kommer bli en flyt spackling av golvet och sedan en golvmålning som liknar betong. Blir testperson så vi får väll se hur det blir, kan lägga ut mer info om det när det väl är ute till försäljning!
 
Var själv inne på vinylgolv först men ratade det efter att jag kikat på några varuprover. Kanske är olika kvalitet mellan tillverkarna men det såg/kändes inte så lockande i mina ögon.

Nästa uppslag är att använda microcement istället, ska leta reda på något sånt golv innan för att få en uppfattning från verkligheten först bara.

Låter intressant med en tredje lösning, uppdatera gärna!

Ha det gott!
 
Hej,

Ja microcement har jag varit inne på med, detr en liknande lösning som detale cph kommer med så jag skriver här igen när jag testat!
 
Vänta bara lite så ska ni se att terrakottafärgat klinker är modernt igen. Ni kan spara er mycket tid och energi genom att bida er tid tills dess. Kanske göra rent fogarna och måla listerna i vitt istället så att det inte blir så jämnfärgat.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.