Nästa steg i bekämpningen av radonet blev extra spaltventiler och en utökning av tillförseln av luft. Med 2 spaltventiler kröp värdet ner strax under 400Bq.

Alltså inte gott nog.

Efter mycket googlande hamnade jag på ventilationsaggregatet VL-100 från Mitsubishi. Detta monterades igår och går nu på lågfart då högfartsläget lät för mycket.
 
Radonmätare visar 264 Bq/m³ på lång och kort sikt på dammigt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

264Bq. Nu är vi jäkligt nära 200.
 
Närbild av skadade ytongstenar i en vägg med synliga porer och bruten struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ytongsten i väggarna
 
Två hål i en grå vägg för installation av VL-100 med synliga armeringsjärn, framför ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

VL-100 kräver 2 hål. Givetvis är det armeringsjärn där man borrar.
 
Duktig du är! Med ventilationen lär du väl komma ned till en bra bit under 200 Bq väl?
 
Hej.

Igår kom resultatet från vår långtidsmätning efter installation av VL-100.
Smått nedslående 380Bq.
Jag har ändå mätt under minst en vecka med min egna radonmätare och fått nivåer under rekommenderade 200.
Tyvärr ser jag detta som ett kvitto på att vår hyresgäst trots allt väljer att stänga av ventilatorn under perioder.

Så... Radontapet funkade inte för mig och nu inte heller ventilatorn vilket troligen då beror på vår hyresgäst snarare än produkten som var relativt enkel att montera och som fungerar bra.
Jag skulle helt klart välja denna lösning om jag hade en källare eller del av huset som behövde lite extra luftomsättning.
Ventilatorn är oerhört enkel och fungerar men inte om man stänger av den, tyvärr.

Nästa steg blir komplett FTX. Fyfaan vad dyrt!
 
  • Ledsen
tobbbias
  • Laddar…
Men om ventilatorn varit avstängd så får du göra en ny mätning där den är påslagen.

Dottern har nyligen fått nya ventiler i hela lägenheten, lite bättre drag i fläkten i kök och badrum (badrumsdörren sugs igen), och påföljande radonmätning. de är då tillsagda att de absolut inte får röra ventilerna förrän mätningen är klar, för att den ska visa rätt. Om de sedan väljer att stänga till när mätningen är klar är det på deras eget ansvar, BRF har uppfyllt sin del i det hela om mätningen blir godkänd med öppna ventiler.
 
Men det är ju detta som är en del av problemet. Alla lovar att ha ventilerna öppna men så stängs de i samma stund som jag lämnar lägenheten. Och eftersom OVK då är mitt ansvar blir felet även mitt när värdena överstiger 200.

Så. Lösningen blir ändå att sätta in något som är svårare att manipulera än enkla spaltventiler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.