Hej!

Har idag 25A huvudsäkringar och får betala för det...

Funderar på om jag inte kan gå ner till 16A för att minska den fasta kostnaden.

Har kollat förbrukningen för 2019, och högsta uppmätta förbrukning är 9.33 kWH.

Vad jag förstår så ska 16A klara det?
 
  • Elektricitetsanvändningsdiagram för en vecka med topp på 9,33 kWh och procentandelar av daglig användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B bubisen skrev:
Hej!

Har idag 25A huvudsäkringar och får betala för det...

Funderar på om jag inte kan gå ner till 16A för att minska den fasta kostnaden.

Har kollat förbrukningen för 2019, och högsta uppmätta förbrukning är 9.33 kWH.

Vad jag förstår så ska 16A klara det?
Det du ska tänka på att det beror på hur fördelningen ser ut över faserna.
Om du behöver se över denna med hjälp av elektriker kommer snabbt det börja ticka lite pengar

Sen kan du ju fundera på framtida behov kring elbil som ska laddas med mera.

Att säkra upp och ner är inte gratis. I mitt fall rör det sig om 500 kr jag skulle tjäna per år att säkra ner vilket gör att kostnaderna för att förändra överstiger nyttan :)
 
Vad har du för värmesystem?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad har du för värmesystem?
Bergvärme, som kör eltillskott kalla dagar.
Årsförbrukning el är 19000-20000 kWh.
 
Om du har en effektvakt på den så funkar det sannolikt bra.
 
Vi har 25A på våra abonnemang då mellanskillnaden är liten ner till 16A. vår elleverantör har låga fasta avgifter men avgiften är helt beroende vilken nätägare det är
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Skruva i 16 A och testa... gpr dom så ta 20 A .. du märker rätt fort när du hittar rätt...
Jag har själv 16 A , Jordvärme , årsförbrukning på ca 15000 kWh. Har dock balanserat faserna rätt så bra så på 1 års tid lyckades vi bara skjuta 1 säkring för L2 när torktumlare + tvättmaskin + ugn på snabbvärme + spisplattor samt värmepumpen gick samtidigt så det är inte omöjligt att få det att gå på 16A. Hos oss skiljer det ca 1500 kr mellan 16 -> 20 A och 4000 kr mellan 16 -> 25 A så det är mycket pengar att spara.
 
  • Gilla
Dr Rulle och 1 till
  • Laddar…
Hos mig skiljer det bara 120 kr/mån mellan 16 och 25 A.
 
B bubisen skrev:
Har kollat förbrukningen för 2019, och högsta uppmätta förbrukning är 9.33 kWH.
Detta betyder att medeleffekten under denna timme var 9.33 kW. Det finns nästan inga förbrukare som drar samma höga effekt stadigt under en hel timme, så du kan lugnt räkna med att toppeffekten är bra mycket högre. Du kanske drog 30 kW under några minuter. Dessutom vet vi inte om denna effekt var jämnt fördelad mellan faserna.

Det svåra är att bedöma toppeffekten per fas och hur länge den varade. Smältsäkringar tål dubbla effekten under alltför lång tid...och de tål måttligt överbelastning alldeles för länge.

Så denna övergripande mätning av total energi per timme är värdelös i detta sammanhang. Likaså är säkringen i sig en usel mätare så du ska inte säkra ned blint och "prova".

När tänker någon uppfinna en mätare anpassad för smältsäkringar som kan sätta en rimlig grad av överbelastning?

Man kan endast se schablonmässigt på dina data, att du verkar ligga på ca 5 kW i medel en januaridag. Det är 50% av en 16 A säkring, per fas. Så om din fasfördelning är sund så bör 16 A fungera, definitivt 20 A.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Detta betyder att medeleffekten under denna timme var 9.33 kW. Det finns nästan inga förbrukare som drar samma höga effekt stadigt under en hel timme, så du kan lugnt räkna med att toppeffekten är bra mycket högre. Du kanske drog 30 kW under några minuter. Dessutom vet vi inte om denna effekt var jämnt fördelad mellan faserna.

Bra svar!

Jag skulle ju kunna sätta tångamperemeter på inkommande faser och kolla momentan förbrukning, så att jag får ett hum om fasfördelningen ser vettig ut.
 
E Evamag skrev:
Hos mig skiljer det bara 120 kr/mån mellan 16 och 25 A.
Jag har e.on. Det skiljer 290kr per månad på 16A och 25A. Dvs 3480kr per år. Kanske inte jättemycket pengar, men ändå pengar.
 
sunnis
B bubisen skrev:
Jag har e.on. Det skiljer 290kr per månad på 16A och 25A. Dvs 3480kr per år. Kanske inte jättemycket pengar, men ändå pengar.
Sätt i 16A och prova under en tid och mät vad du har för laster på faserna, du kan alltid ha mindre säkringar än vad passdelen är anpassad för.
 
sunnis sunnis skrev:
Sätt i 16A och prova under en tid och mät vad du har för laster på faserna, du kan alltid ha mindre säkringar än vad passdelen är anpassad för.
Man ska undvika att blint prova lägre säkringar utan att ha någon uppfattning om i vilken grad de blir överbelastade. Smältsäkringar tål hög och långvarig överlast, men de blir heta och riskerar på sikt att orsaka värmeskador i mätarskåpet. Smältsäkringar är därför en dålig mätare. Det man kan göra är att regelbundet känna på dem att de inte blir heta, och då menar jag över 70 grader. Grunden för all dimensionering är att man bedömer att normal belastning ligger under säkringens märkström.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Att säkra upp och ner är inte gratis. I mitt fall rör det sig om 500 kr jag skulle tjäna per år att säkra ner vilket gör att kostnaderna för att förändra överstiger nyttan
Det var liten skillnad!
B bubisen skrev:
Jag har e.on. Det skiljer 290kr per månad på 16A och 25A. Dvs 3480kr per år. Kanske inte jättemycket pengar, men ändå pengar.
Hos mig kostar 16A 280 kr/mån, 25A 605 kr/mån inkl moms. Det blir 6780 kr/år

G wojda skrev:
Skruva i 16 A och testa... gpr dom så ta 20 A .. du märker rätt fort när du hittar rätt...
Absolut bästa tipset!
Men man får kanske se upp! Det är väl huvudsäkringarna som nätbolaget brukar plombera?
Kanske bäst att plinga bolaget och förklara varför du bryter förseglingen.
 
Debatten visar vilka stora skillnader det är på nätpriser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.