Jag har ett ganska typiskt avlångt tråkigt kök där det är meningen att man ska ha ett köksbord längst in vid fönstret. Jag är dock av annan åsikt. Eftersom jag ändå ska riva ut köket så tänkte jag ändra lite på planlösningen.....
 
  • kk_nu.JPG
Er planlösning är identisk med vår! Vi har funderat länge på hur vi ska lösa problemet med en vettig matplats som inte tar för stor plats. Planen just nu är att riva en vägg sitter till höger om fönstret för att få plats för matbord.
Du skriver att ni ska ändra planlösningen. Hur då? Vore intressant att veta.
 
.....så att den blir enligt nedan. (ingången till köket har alltid varit längst ner, mellan köksskåpen)

Jag hade tänkt att ta ner lite av väggen mot vardagsrummet och sätta ett matbord i vardagsrummet vid den nedtagna väggen.

Nu har jag ett par frågor...

tror ni att det går att flytta diskbänken så långt så man kan ha den under fönstret?

vad tror ni om planlösningen i övrigt? Något klart problem? Annat olämpligt?
 
  • kk_sedan.JPG
Barea skrev:
Er planlösning är identisk med vår! Vi har funderat länge på hur vi ska lösa problemet med en vettig matplats som inte tar för stor plats. Planen just nu är att riva en vägg sitter till höger om fönstret för att få plats för matbord.
Du skriver att ni ska ändra planlösningen. Hur då? Vore intressant att veta.
Jag har sett planlösningar där man tagit ner en del av väggen vid fönstret. Men resultatet blir ju en "huvudled" genom köket och då måste man ju verkligen ha städat! visserligen får man en planlösning man kan "gå omkring" i, men jag har kommit fram till att en avgränsad köksdel blir lite mysigare. Frågan är om detta är tekniskt möjligt....
 
Hej!

Om väggen mellan vardagsrummet och köket inte är bärande så borde det väl inte vara några problem att göra en dörr eller ett valv i den.

Jag tycker att din nya planlösning ser jättetrevlig ut :) Tror inte det blir några problem med "huvudled genom köket" förutsatt att du inte sätter igen någon passage någon annstans.

Diskbänk framför fönstret ger i alla fall mig följande frågor:
Elementet som förmodligen fanns under fönstret måste ersättas med annan värmekälla.
Fönstret måste vara tillräckligt högt och helst gå utåt så att det inte slår i vattenkranen.
Annars borde det väl inte vara några problem. Fönster framför diskhon är jättetrevligt ;D

Jag skulle också byta plats på ett av högskåpen och kylskåpet så att jag får lite avställningyta bredvid kylskåpet. Eller så kanske en liten rullande köksö kunna lösa det problemet i ditt kök.

/pinebar

 
pinebar skrev:
Om väggen mellan vardagsrummet och köket inte är bärande så borde det väl inte vara några problem att göra en dörr eller ett valv i den.

Jag tycker att din nya planlösning ser jättetrevlig ut :) Tror inte det blir några problem med "huvudled genom köket" förutsatt att du inte sätter igen någon passage någon annstans.
jag vet inte om jag var riktigt tydlig med hur jag hade tänkt... men jag hade tänkt att öppna upp mer vid den befintliga dörröppningen men öppna upp mer mot vardagsrummet. Men väggen ska iaf inte vara bärande! ;D

Diskbänk framför fönstret ger i alla fall mig följande frågor:
Elementet som förmodligen fanns under fönstret måste ersättas med annan värmekälla.
Går det att lösa elementproblemet genom att sätta skåpen en bit länge från väggen på något sätt eller behövs det en ny värmeanordning i sockeln på skåpen?
 
Går det att lösa elementproblemet genom att sätta skåpen en bit länge från väggen på något sätt eller behövs det en ny värmeanordning i sockeln på skåpen?
Förmodligen går det att göra så, men då måste du ju ha luftgenomsläpp ovanför elementet. Där kan allt kladd från diskbänken antagligen lätt ramla ner och så blir det ju ingen strålningsvärme alls från elementet framåt. Jag skulle köra med ett sockelelement i så fall. Eller lyxalternativet golvvärme, men det kanske inet är aktuellt?

/pinebar
 
Hm, galen idé följer:

Gör upp ett hål i väggen till vardagsrummet. Inte en öppning att gå igenom, utan bara ett hål. Cirka 80x80cm och någon meter drygt över marken.
Sätt en skiva i öppningen, ge den någon eller ett par centimeters utskjut mot köket, och en 30-40cm ut mot vardagsrummet.
Ställ ett rektangulärt köksbordet direkt under öppningen. Bygg gärna köksbordet i samma material som skivan i öppningen. Tänk på stavriktningen.
Hursomhelst, öppnigen ger luft in till vardagsrummet och mot köket blir skivan en liten hylla för köksbordet, typ en förhöjd fönsterbräda. In mot vardagsrummet blir det någon form utav bar, perfekt att ställa tilltugg och drinkar på vid invigningsfesten av det nya köket.

Kanske blir helknasigt med en hög hylla precis intill köksbordet, men men..
 
Illunion skrev:
Gör upp ett hål i väggen till vardagsrummet.
Var på väggen ska öppningen sättas?


Om man vill flytta diskbänken till platsen under fönstret, hur drar man alla rör? Genom alla skåp?! :surprised:
 
Borgman: På väggen mellan Kylen och Diskmaskinen.

Rören drar du under skåpen, bakom sockeln.
 
Illunion skrev:
Rören drar du under skåpen, bakom sockeln.
Låter ju smidigt men går det? Med tanke på lutning på avlopp och så...

och det där med lucka i väggen kommer inte att gå är jag rädd.. ska ha filmhörna med projektorduk på andra sidan väggen... Kul idé dock!
 
Ptja, avloppsrören behöver ju inte vara särskilt grova och fallet måste inte vara mer än någon meter per meter.
Kolla med rörläggaren, han har säkert någon mirakelkur.

Fixa upprullningsbar projektorduk med fjärrbetjäning :D
 
Borgman skrev:
Går det att lösa elementproblemet genom att sätta skåpen en bit länge från väggen på något sätt eller behövs det en ny värmeanordning i sockeln på skåpen?
Det finns en fläktkonvektor (Kickspace) som går att montera i sockeln. Har ingen erfarenhet om det fungerar bra eller inte. Jag hörde någon som sa att det var en föråldrad teknik. Idén verkar annars bra.

Följ länken till Lidköpings Handelshus:

http://www.kickspace.nu/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.