Jag äger sedan några år ett fritidshus tillsammans med min bror. Altanen avgränsas av ett staket som nu håller på att ge vika. Det är 3,3 m långt och 2,25 högt inräknat överliggaren ( se bilder). Staketet utan över liggare är ca 1,25 m högt. Staket är endast förankrat med fyrkantsstolpar som är nerkörda i marken. Min fundering är att bygga ett nytt staket. Eventuellt förankrat i marken med betongplintar i vilken fyrkantsstolpar fästs. Mellan fyrkantsstolparna skull man då kunna montera staketet. Tar tacksamt mot alla tips. /Ulf
 
  • Trädäck med vikande trästaket och en överliggare mot en frostig, skogsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan med staket i behov av reparation, en överliggare syns, i bakgrunden frostigt gräs och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat trästaket med fyrkantsstolpar som håller på att ge vika, omgiven av löv och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Jag skulle satsa på egengjutna plintar, de vanligaste plintarna som säljs i bygghandeln är inte tillräckligt lastupptagande för ett plank i den kalibern. Om du bygger i tryckt virke är det trevligt om fundamenten har längre livslängd än virket så ni inte hamnar i samma situation igen. Gjutning görs enklast med nergrävda gjutrör och längre järn, t.ex. vinklad stång 60x60x6 kan köpas och rostskyddsmålas när gjutning är klar innan planket reses. Varmgalvad vagnsbult med mutter och bricka blir bra att fästa stolpar i järnen, är det 95x95 stolpar är aktuella? Dessa kan man göra uttag i så kan de horisontella reglarna fästas elegant utan några vinkeljärn. (Antar att ett snarlikt utförande eftersträvas.)
 
Redigerat:
Jag håller inte med.
Duger bra med standardplintar med galvade plattjärn.
Om inte det är vid havet och storm 24/7.
Packa bra med grus på sidan om bara så de blir stadiga.

//AA
 
L
S saiter skrev:
Duger bra med standardplintar med galvade plattjärn.
Om inte det är vid havet och storm 24/7.
Jag tänker att det ska gå att luta en stege emot planket och spola av taket vid behov, utan att det svajar så mycket att man blir nervös. Det brukar vara olämpligt att ställa stegar på trallgolv, de kan lätt glida iväg eller göra märken i trallen. Men har man lägre krav på funktion så kan man minska på fundamenten.
 
Val av plint spelar ingen jätteroll enligt min mening bara den är vettigt nedgrävd.

Men, väldigt svårt att få det stabilt om det bara går rakt ut från huset. Jag hade satt mig och funderat på om man kan få till nån L lösning som ser vettig ut. En kort del med lågt staket som går nån meter ut på framsidan av altanen? Kanske nån hemmabyggd dynförvaring eller dylikt? En fast bänk? En fast rejäl blomlåda ihopbyggd med staketet?

Att få det stabilt i sidled blir väldigt mycket enklare om man gör det...
 
Två saker
1 plintar måste sättas djupt och med så bred botten och med mothåll...
2 det måste vara en ordentligt styv infästning av stolpen så ett långt plattjärn som bultas i stolpen med vagnsbult så högt upp som möjligt
 
  • Gilla
Lenza
  • Laddar…
L Lenza skrev:
Jag skulle satsa på egengjutna plintar, de vanligaste plintarna som säljs i bygghandeln är inte tillräckligt lastupptagande för ett plank i den kalibern. Om du bygger i tryckt virke är det trevligt om fundamenten har längre livslängd än virket så ni inte hamnar i samma situation igen. Gjutning görs enklast med nergrävda gjutrör och längre järn, t.ex. vinklad stång 60x60x6 kan köpas och rostskyddsmålas när gjutning är klar innan planket reses. Varmgalvad vagnsbult med mutter och bricka blir bra att fästa stolpar i järnen, är det 95x95 stolpar är aktuella? Dessa kan man göra uttag i så kan de horisontella reglarna fästas elegant utan några vinkeljärn. (Antar att ett snarlikt utförande eftersträvas.)
Tack för tipset. /Ulf
 
S saiter skrev:
Jag håller inte med.
Duger bra med standardplintar med galvade plattjärn.
Om inte det är vid havet och storm 24/7.
Packa bra med grus på sidan om bara så de blir stadiga.

//AA
Tack för ditt tips. /Ulf
 
L Lenza skrev:
Jag tänker att det ska gå att luta en stege emot planket och spola av taket vid behov, utan att det svajar så mycket att man blir nervös. Det brukar vara olämpligt att ställa stegar på trallgolv, de kan lätt glida iväg eller göra märken i trallen. Men har man lägre krav på funktion så kan man minska på fundamenten.
Tack för ditt tips. Jodå, jag har erfarenhet av stegar som glider undan på ett halt underlag. /Ulf
 
M Mikael K. skrev:
Val av plint spelar ingen jätteroll enligt min mening bara den är vettigt nedgrävd.

Men, väldigt svårt att få det stabilt om det bara går rakt ut från huset. Jag hade satt mig och funderat på om man kan få till nån L lösning som ser vettig ut. En kort del med lågt staket som går nån meter ut på framsidan av altanen? Kanske nån hemmabyggd dynförvaring eller dylikt? En fast bänk? En fast rejäl blomlåda ihopbyggd med staketet?

Att få det stabilt i sidled blir väldigt mycket enklare om man gör det...
Tack för ditt tips. /Ulf
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.