Hej !
Ska bygga ett 32 kvadratmeter, vinterissolerat hobbyhus. Bygger på en isolerad gjuten bottenplatta. Huset består av endast ett rum med tak upp i nock.
Jag har behov av att innertemperaturen är jämn eftersom jag kommer att ha akustiska instrument i huset. Det kommer att installeras en liten braskamin också.
Vilket övrigt värmesystem rekommenderar ni som är kostnadseffektivt ?
Värmepump.....
Elelement ....
Etc.
//Bengt
 
Luft/Luft-värmepump. Enkelt och lättinstallerat.
T.ex. https://www.vvsprojektering.se/produkt/msz-ef/
FAst kanske det räcker med ett elelement. Det kan du ju prova med först.
Beror ju lite på var i landet det skall byggas.

Och välkommen till Bygga Hus-forumet Bengt!
 
Hej !
Tack för inbjudan !
Huset ska byggas lite utanför Falkenberg i Halland. Med tanke på att vi nästan inte haft minusgrader mer är ett par dygn denna vinter så behövs det väl snart inget värmesystem alls ........ skämt å sido !
Tack för dina synpunkter ! Tänkte väl ungefär i samma banor. Tycker du att man kan gå på de tester som typ Råd & Rön gjort etc. eller har du någon värmepump som du rekommenderar ?
//Bengt
 
Jag rekommenderar varmt Mitsubishis värmepumpar.
Vi har köpt två: En till vårt bostadhus här nere nära Hallandsås och en till fritidshuset i Särdal, strax söder om Falkenberg.
När vi byggde här nere för snart 10 år sedan installerade vi FTX-ventilation och en täljstenskamin.
Det gick bra första vintern 2010/2011.
Till nästa vinter köpte vi ett 800W oljefyllt elelement och satte i vardagsrummet.
Och till vintern 2012/2013 köpte vi och fick installerat en värmepump.
Men vårt hus har en BOA på 108 kvm, så en liten stuga på 30 kvm kanske klarar sig bra bara med ett litet element.
Det är ju värt att prova tycker jag!
 
"Jag har behov av att innertemperaturen är jämn"

"Det kommer att installeras en liten braskamin också."

Känns inte som att detta är så förenligt.
 
  • Gilla
byggaeko och 1 till
  • Laddar…
Tack för tippsen !
 
Håller med om att instrument (trä?) och braskamin =hög effekt snabb temperaturförändring inte är en så bra kombination om vi säger så.

Du vill ha stabil och jämn temperatur. Ska du ändå gjuta bottenplatta tror jag att ingjuten golvvärmeslinga och liten elpanna typ Värmebaronen MP4 är att föredrar. Det golvet blir då ett utjämnande värmemagasin som minskar temperatursvängningar. Lägg gärna in två-tre slingor om du håller på. Då kan du enklare i framtiden dela av rummet om du i framtiden vill ha lite olika temperatur av någon anledning. (förråd & arbetsrum)

Ev komplettera i efterhand med LLVP för att hålla ned temperaturen på sommaren om det blir för varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.