Jag har ingen erfarenhet av detta tidigare så jag tänkte fråga er som kan mer. (y)

Antag att vi har ett hus belånat till 85% hos en bank.

Antag att vi vill göra en Attefallstillbyggnad på huset, vi hittar (förhoppningsvis) en duktig hantverkare som inte gör något fuskjobb. Tillbyggnaden kompletterar huset bra och görs till ett m2 pris som är under marknadspris i området, pga höga priser i bostadsområdet.

Finns det då några lägen då banken kan stoppa utbyggnaden? T.ex. för de tycker att den på något sätt riskerar deras säkerhet, dvs värdet på det belånade huset i originalutförande.

Notera att detta inte handlar om att låna till utbyggnaden, det kan vi i värsta fall betala själva utan bankens inblandning, och är ett annat problem som redan diskuteras i ett antal trådar på forumet.

Jag har för mig jag har hört om banker som stoppat till- och ombyggnader av hus, men då kanske det handlat om "galna" projekt"?

Vad är dina erfarenheter av detta? Berätta! :)
 
H Husbuggy skrev:
inte handlar om att låna till utbyggnaden, det kan vi i värsta fall betala själva utan bankens inblandning,
Hur skulle banken får reda eller kunna stoppa om ni inte meddelar baken om era planer?
 
  • Gilla
oobum och 2 till
  • Laddar…
Varför skulle dom stoppa det om ni inte behöver låna mer ?
 
  • Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog också anta att banken inte kan hindra det. Men läs för säkerhets skull låneavtalet noga. Det finns begränsningar. Jag vill minnas att du får ex. inte riva huset utan bankens godkännande.
 
  • Gilla
Husbuggy
  • Laddar…
Nej. Dom kan inget göra och tycker nog det är bra om huset ökar i värde. Sämsta fall oförändrat.
 
  • Gilla
Husbuggy
  • Laddar…
Du får göra vad du vill utom att förstöra huset.
 
  • Gilla
Husbuggy
  • Laddar…
Tack för era svar!

Om någon har ett exempel på någon utbyggnad eller ombyggnad som banken stoppat, får ni gärna berätta om den.

Jag förstår att man inte får riva huset, men antag att man vill ändra om till helt öppen planlösning, eller liknande? Det borde sänka marknadsvärdet på huset? Det antar jag också inte är godkänt?

Har någon en länk till en banks låneavtal som ligger uppe på nätet?
 
H Husbuggy skrev:
Tack för era svar!

Om någon har ett exempel på någon utbyggnad eller ombyggnad som banken stoppat, får ni gärna berätta om den.

Jag förstår att man inte får riva huset, men antag att man vill ändra om till helt öppen planlösning, eller liknande? Det borde sänka marknadsvärdet på huset? Det antar jag också inte är godkänt?

Har någon en länk till en banks låneavtal som ligger uppe på nätet?
Det är i sak en intressant fråga. Jag tror som sagt var att det finns någon slags begränsade klausul, men att den troligtvis är ganska vagt skriven. Att man är skyldig att verka att säkerheten inte försämras, eller dyl. Exakt vad det innebär är ju svårt att avtala om. Vissa vill ju ha öppen planlösning, andra inte. Så när är det egentligen en försämring? Men att inte riva huset är ju en bra utgångspunkt iaf :)

Säkerheten är ju max 85% av lånet, så lite headroom har ju banken redan från start.
Sen får man nog ur bankens perspektiv också se det som en portfölj. Någon idiot försämrar säkert sin säkerhet, men då har banken 15% hos "dig" men också 15% hos någon annan, vars säkerhet de inte behöver utnyttja, för att täcka förlusten på dig. (Menar verkligen inte att anklaga just dig i sak här :) )
 
Av ren nyfikenhet, varför frågar du?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Får banken överhuvudtaget reda på att du gör en ombyggnad eller, för den delen, river huset?

Du frågar om någon har exempel. Jag ger DIG en motfråga, eftersom det är du som påstår att det förekommer. Har du någon som helst trovärdig källa på något enda fall?

Jag tror nämligen att du blandar ihop äpplen och grodor här. Banken blir inte inblandad förrän du söker om utökade lån, och då kan de neka lånen om de inte anser att om/utbyggnaden ökar värdigt tillräckligt mycket för att täcka upp för den nya lånenivån. Men annars är inte banken överhuvudtaget inblandad, och de är inte en part som kontaktas när man ansöker om bygglov eller gör en bygganmälan.

Så det du tycker dig ha hört om att "banken stoppade min renovering" betyder egentligen "jag fick inte lån till renoveringen".
 
  • Gilla
Sartopas
  • Laddar…
Bankerna kräver aldrig in ritningar när du ska renovera eller bygga till ditt hus!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bankerna kräver aldrig in ritningar när du ska renovera eller bygga till ditt hus!
Precis. Varför?
Jo, sannolikheten för att du gör en till-/ombyggnad som är så pass dålig att den faktiskt sänker värdet på ditt hus / deras säkerhet är väldigt liten. Det ligger lika mycket, om inte mer, i ditt intresse att åtgärden gynnar dig, och därmed även dem.

"Idioter" finns alltid. Men det är så pass ovanligt att det är billigare att ta den smällen för banken när det väl går åt pipan, än att anställa ett gäng arkitekter, fastighetsexperter etc för att titta på varje enskild åtgärd.
 
Banken har ju möjligheten att säga upp lånen om värdet på säkerheten sänks eller försvinner. En riktig dålig till eller ombyggnad som sätter huset i risk lär ju sänka marknadsvärdet rejält.
 
D Daaaaaniel skrev:
Säkerheten är ju max 85% av lånet, så lite headroom har ju banken redan från start.
Nu tänker du väl baklänges? Lånet är väl snarare max 85% av säkerhetens värde.
 
H Husbuggy skrev:
Finns det då några lägen då banken kan stoppa utbyggnaden?
Du har nog redan fått frågan, men vi har inte fått något svar, så här kommer den igen:
På vad sätt menar du att banken får kunskap om din plan att bygga en attefallsbyggnad?
 
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.