Hejsan!
Jag har nyligen bestämt mig för att sätta in en luft/vatten värmepump, närmare bestämt en Nibe F2120.

Jag fick i min offert att de kunde fixa till platsen där utedelen skall stå med marksten och makadam för ca 6000 kr men rörmokaren tyckte själv att man kunde gjuta en betongplatta till den så det blir rejält stabilt. Så nu är jag i behov utav lite experthjälp!

Ni som har gjutit plattor till era utedelar skulle ni kunna länka bilder på det? och även beskriva hur ni gick till väga, hur mycket ni grävde ur under osv. (Utedelen är 1280 mm bred och 612 mm djup)

Tack på förhand!
 
Det är inte alls avancerat. Bort med jord, lite makadam och sen en ram av trä, armering och på med betong.

Vill man ta det ett extra steg så kan man dra ett rör för att leda bort kondensvatten. Jag har ett tråg under värmepumpen kopplat till dagvattnet
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är inte alls avancerat. Bort med jord, lite makadam och sen en ram av trä, armering och på med betong.

Vill man ta det ett extra steg så kan man dra ett rör för att leda bort kondensvatten. Jag har ett tråg under värmepumpen kopplat till dagvattnet
Har du gjort något för att undvika röret till dagvattnet till att frysa? Isånafall vad :D
 
Nej. Såhär ser det ut

Värmepump installerad ute vid vit husvägg med synliga rör och fundament på stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lsoderlund
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nej. Såhär ser det ut

[bild]
Ah okej, ja det är ju den smidigaste lösningen. Läste på annat forum att de hade lagt en elkabel i rör under marken för kondensvatten
 
Fryser röret så rinner det över i tråget, ingen större fara
 
sunnis
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nej. Såhär ser det ut

[bild]
Vad är det där för utedel?
 
Det är en REC VP. Värmepumpen görs av Energy save. Tror det är en AWT V5+ men är inte riktigt säker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.