P Pappa1986 skrev:
Ojojoj. Vilket underbart hus, läge och en fantastisk bäck. Riktigt fint.
Tycker en altan med klassiska verandaflnster är riktigt snyggt.

Edit: en grej som jag personligen hade gjort är att fixa med någon form av belysning ner till vattnet.
Sätt några gårdslampor med massa växter runtom.
Ja det vill vi gärna. Kruxet är att torpet är helt utan el, så det får bli solcellsdrivna. Hittills har jag inte hittat några fina, men jag skulle vilja sätta lägre ”lyktstolpar” ner till bron över bäcken och kanske vidare till gästhuset. Generellt skulle jag vilja skapa mer av en sammanhållen gårdsplan mellan husen men har inte landat i hur man binder ihop dem snyggast? Kanske flaggstång eller vårdträd framför gästhuset kan bli en naturlig mittpunkt? Men risken är att det tar bort utsikten från huset...
 
Jiji Jiji skrev:
Växtförslag till rabatt i soligt läge.
Här är några perenner som har funnits i Sverige under lång tid och som känns samtida med ditt hus.
Trädgårds iris iris germanica(gruppen) trivs på varm och väldränerad växtplats. Gillar att bli riktigt bakade av solen.
Aklejor Aquilegia vulgaris är eg inte perenn men frösår sig och finns på det sättet kvar ändå. Lavendel, som du redan har. Lammöron stachys byzantina, finns sorter med och utan blommor beroende på vad man föredrar. Romersk malört artemisia pontica. Ev lite si och så med härdigheten på den. Rosor trivs i sol och där kan man satsa på en nyare sort om man vill som är härdig och har önskade egenskaper. Både klätter och buskvarianter blir fint men de kan vara lite känsliga för vind. Rugosa sorterna är tåliga men ta förädlade och inte arten eftersom den kan sprida sig mer än önskat.
Geranium alltså nävor finns flera tåliga. Brunnäva är en favorit Geranium phaum finns vit och brunlila. Digitalis, fingerborgsblomma som är tvåårig men frösår sig, borde funka. Den gillar eg lite fukt men är inte kinkig.
Sen kan man frösår ettåringar, ringblomma, calendula officinalis tex, krasse tropaeolum olika sorter. Karin Larsson var speciellt förtjust i fjärillskrasse, men den kan vara knepig att få att gro direkt på växtplats en.
Snödroppar och poetnarcisser.
wow, vilken lista! Den tar jag med mig till trädgårdshandeln i vår !!!
 
Torpkarin Torpkarin skrev:
Ja det vill vi gärna. Kruxet är att torpet är helt utan el, så det får bli solcellsdrivna. Hittills har jag inte hittat några fina, men jag skulle vilja sätta lägre ”lyktstolpar” ner till bron över bäcken och kanske vidare till gästhuset. Generellt skulle jag vilja skapa mer av en sammanhållen gårdsplan mellan husen men har inte landat i hur man binder ihop dem snyggast? Kanske flaggstång eller vårdträd framför gästhuset kan bli en naturlig mittpunkt? Men risken är att det tar bort utsikten från huset...
Fast... Belysning ner mot vattnet kan ju blända bort det naturliga ljuset i horisonten. Och sommartid är det ju ljust så det räcker. Vintertid behövs belysning av praktiska skäl men för mkt tar ju bort stjärnhimlen.

Jag kan tipsa om hur du binder ihop de två husen i ett annat inlägg.
 
  • Gilla
Torpkarin
  • Laddar…
Nej då var jag otydlig. Jag tänkte belysning från entrén mot bäcken, dvs västerut. Det skulle också kunna vara en vits (åtminstone såhär års) att ha belysning till ladan (närmst bäcken) där dasset är. Havet ligger söder om torpet. Här har jag markerat med gult var jag tänker att man skulle kunna belysa. Den röda klutten i skogen är gäststugan (den syns inte för träden)
 
  • Luftvy av ett landskap med markeringar för belysning vid ett rött hus, en bäck och en röd klutt som är gäststugan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, då förstår jag. Jo jag håller med om att det är bra om man hittar till dasset :)
Och inte ramlar ner i bäcken. ;)

Lite knepigt utan el dock. Vi har batteridrivna lampor för att lysa upp vägen till dasset. De är dels fula och dels besvärliga eftersom vanliga batterier och kyla inte är en perfekt kombination. Men vi hade inbrott i uthusen och vi tänkte att om en rörselsestyrd lampa tändes skulle kanske grannen kunna se att det händer något på vår gård. På sommaren när alla träd har löv syns inte vår baksida alls men nu på vintern kan vår snälla granne se genom skogen.
 
Ligger gästhuset på andra sidan bäcken, i förhållande till huvudbyggnaden?
 
Jiji Jiji skrev:
Ligger gästhuset på andra sidan bäcken, i förhållande till huvudbyggnaden?
Ja exakt. Den översta bilden är från torpet mot gäststugan. Den andra är från havet upp mot husen (ladan till vänster, gästhus rakt fram och torp till höger)
 
  • Röd stuga med vita knutar omgiven av grönt gräs och skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy över gräsmatta mot röd stuga och gästhus med skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Så en eventuell sammanbindning rent estetiskt mellan husen bör nog ske på gäststugans gårdsplan. Mellan torpet och bäcken är det inte långt
 
Jiji Jiji skrev:
Ja, då förstår jag. Jo jag håller med om att det är bra om man hittar till dasset :)
Och inte ramlar ner i bäcken. ;)

Lite knepigt utan el dock. Vi har batteridrivna lampor för att lysa upp vägen till dasset. De är dels fula och dels besvärliga eftersom vanliga batterier och kyla inte är en perfekt kombination. Men vi hade inbrott i uthusen och vi tänkte att om en rörselsestyrd lampa tändes skulle kanske grannen kunna se att det händer något på vår gård. På sommaren när alla träd har löv syns inte vår baksida alls men nu på vintern kan vår snälla granne se genom skogen.
Vi har inga bofasta grannar, knappt ens sommargrannar faktiskt. Närmsta person med fast el bor 2,5 km bort
 
Torpkarin Torpkarin skrev:
Vi har inga bofasta grannar, knappt ens sommargrannar faktiskt. Närmsta person med fast el bor 2,5 km bort
Jo jag förstod att det var långt till grannar. Så himla skönt!
 
  • Gilla
Torpkarin
  • Laddar…
Torpkarin Torpkarin skrev:
Ja det är just de större fönstren och därmed ljusinsläppet han vill åt. Likaså glastak av samma skäl. Huset ligger på gränsen till Hudiksvall så det är rätt långt norr ut. Rummet innanför riskerar ju också att bli rätt mycket mörkare med min lösning, eftersom det rummet endast har ett fönster åt västsidan. Bifogar bilder på rummet innanför.
Det går nog att få till den gamla känslan med lite större fönster också om man smyckar ut lite med fina snickerier och färgsättningar. Glastaket känns ju mer tveksamt och kan lätt ge intrycket av "pensionärskuvös" men förstår helt klart syftet.
Ett annat alternativ om det känns svårt att få till något som harmoniserar med huset är ju att bygga uterummet som ett helt fristående lusthus//orangeri.

Jättecharmigt hus BTW!
 
  • Gilla
Torpkarin
  • Laddar…
Gällande planteringen vid entrén måste jag bara fråga: tänker ni att jag borde plantera blommor närmst fasaden (med grus mellan) och ha den grusade uteplatsen framför?

min tanke var nämligen på utsidan av uteplatsen (spaljé eller liknande), som vindskydd, samt runt själva entrén, men inte bakom frukostplatsen. Vad jag förstått behöver en rabatt ha en viss bredd/djup för att må bra och bli vacker och utrymmet för hela uteplatsen är nog inte mer än 2,5x2,5. Sen kommer vi såklart även plantera runt inglasade verandan. Där tänker jag mig något stort och blommande så att man ser det från havet när man kommer in med båten. Kanske rosor?

Frukostplatsen är i väst/sydväst läge. Inglasade verandan i syd/sydöst
 
  • Röd stuga med två dörrar och fönster, ritade blommor och grusplan, solpanel, snötäckt mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Stuff skrev:
Det går nog att få till den gamla känslan med lite större fönster också om man smyckar ut lite med fina snickerier och färgsättningar. Glastaket känns ju mer tveksamt och kan lätt ge intrycket av "pensionärskuvös" men förstår helt klart syftet.
Ett annat alternativ om det känns svårt att få till något som harmoniserar med huset är ju att bygga uterummet som ett helt fristående lusthus//orangeri.

Jättecharmigt hus BTW!
Vi vill att det ska sitta ihop, så att man går direkt ut från köket (via pardörrarna), men gärna i anslutning till ett trädäck eller annan uteplats om det går att göra på ett fint sätt. Vi vill gärna kunna öppna och släppa in luft om det blir för varmt. Troligen kommer uterummet också att innehålla en eldstad (och alltså skorsten). En dröm är att vi skalar av panelen och tar fram stockarna som vägg bakom inglasningen
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Trädgårdsplanering med ritade element; svarta cirkelformade rum, grön stjärnformad solrundel, gul bro, grå gångstig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tankar om gårdsbildning/trädgårdsbildning.
De svarta ringarna är de olika rum som jag nu rent uppenbart ser och kopplar till de båda bostadshusen. Jag föreslår att ni visuellt kopplar ihop gäststugan och huvudbyggnaden, trots att bäcken delar dem rent fysiskt
.
Den gröna konstiga stjärnformen (jag har inte tillgång till något ordentligt ritprogram just nu) är en möjlig plats för en solrundel, som du var inne på, ett vårdträd eller kanske ett trädgårdsland. Något som markerar platsen och på så sätt skapar ett rum kring sig. Om ni väljer ett träd rekommenderar jag exempelvis äpple, finns flera härdiga äpplen, tänk bara på att ni behöver ett träd till av rätt polineringstyp. Det finns listor på nätet och handelsträdgårdarna brukar ange lämpliga sorter på etiketten.

Den grå streckade linjen är ett försök att visa en gångstig. Ett bra sätt att binda samman en trädgårds olika delar är att helt enkelt göra en gångstig mellan dem. Exempelvis trampstenar i gräs skulle funka alldeles utmärkt här. Efterhand kan man anlägga olika "stationer" som då binds samman av gångstigen.Detta skulle då kunna bli ungefär så här: Stigen från gästhuset, över befintlig bro, förbi huvudbyggnaden, förbi bärbuskarna som står vid gaveln på huvudbyggnaden, runt äppelträdet i solrundeln, tillbaka över den lilla bron, via det lilla trädgårdslandet vid gästhuset. Jag har som du ser tänkt in en bro till över bäcken.:D

Ja, det här är bara ett snabbt exempel, som jag fantiserade ihop på lunchen, på hur ni skulle kunna binda ihop det som kan blir en trädgård på tomten. Jag har ju inte varit där så jag känner inte alla förutsättningar. Ni kommer säker på egna, bättre sätt. Men att visuellt binda ihop de två delarna tror jag att ni vinner på, dvs inte låta synintrycket bli uppdelat.
Återkommer med förslag på växter att plantera längs bäcken
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Men åh vad häftigt, vilket jobb du gjort!! Det som inte syns på mina bilder är infarten till huset. Den är norr om torpet (bifogat), ganska nära ditt planerade träd. Så den huvudsakliga gemensamma trädgården behöver ligga framför gästhuset tror jag. Men, den kan inte vara för hög så att den skymmer vyn mot havet
 
  • Ett rött torp med vita knutar omgivet av björkar, med en öppen gräsyta framför och en utsikt mot havet i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.