Har nyss skaffat en sommarstuga från 30-talet. Efter ett par vattenläckor pga frysta element beslöt jag mig för att ta upp golvet och lägga in nytt. Och varför inte lägga in ny isolering också. Och när jag ändå gjorde golvet - varför inte göra om väggarna också? Rev alltså ut innerväggarna och all isolering och köpte nytt material. Hade en god vän som skulle hjälpa mig. Han tyckte att den gamla väggpappen kunde vara kvar och la in 95mm isolering, sen ny väggpapp och sedan spånskiva på en vägg. Övriga väggar likadant dvs träpanel, gammal väggpapp, 95 mm isolering sen tvärgående? 45mm isolering, väggpapp och spånskiva. När jag läser igenom era sidor här verkar detta inte vara i närheten av nog. Är det så? Och golvet. Jag tror han lade trägolvbjälklag + papp + isolering 95 mm och sedan spånskiva. Ev papp innan spånskivan. Grunden under är gjuten betong ca 40 cm med "katthål". Har ännu inte lagt på något fingolv eller åtgärdat väggarna. Är allt arbete förgäves?

Eftersom jag haft vattenburen värme, och en hel del olyckor, så funderar jag på vad för alternativ värme man kan ha. Förslag? FIck min första elfaktura i veckan. 11.000 kr/4 månader. Och jag som trodde att jag hade ställt ned elementen till "frostfritt". Men man kanske skall ställa ned värmen på vattnet som cirkulerar också? Kan faktiskt ingenting om det här så - lite hjälp tack! Bor i Västra Götaland.
 
Det kanske räcker för en sommar stuga trots allt när det är fråga om tjocklek på isoleringen.
Två följdfrågor dock:
Golv: ligger bjälklaget direkt mot betongplattan? Vad finns under betongen i så fall?
Värmeförlust: hur ser det ut i taket? Fönster: isoleringsvärde? Tätning?
 
Betongplatta?? Nej det är gjuten torpargrund med katthål. Golvet består av masonitplattor, ev papp, isolering 95mm, spånplatta. Borde man kanske ha mer där? Fast då blir ju golvet för högt. Nu har jag rivit ut inndertaket, isolering och plankor återstår. Ovan dem ligger 10 cm isolering och nytt papptak. I resten av huset är det bara sågspån som isolering i tak. Har blivit rekommenderad att isolera inifrån, fast då sänker man ju taket vilket inte är så kul. Hur kan göra isolering inifrån med minsta möjliga tjocklek men ´ändå med ett bra resultat?
 
Om du skall använda den som sommarstuga så kanske det räcker med 10cm till i taket... Du får dock betala det på elräkningen.
Väggarna är nog ok, golvet lite snålt.

Men det är alltid en ekvation med kostnad för att åtgärda ställt mot energiåtgången.

Jag har till exempel konstaterat att vi, med bra isolerat tak och okej grund, inte räknar hem en väggisolering (på ca 90-140) på i storleksordningen 20 år.
Men det beror i allra högsta grad på...

Elfakturan verkar otäck. Om du bara har det uppvärmt tillfälligt kanske inte vattenburet är det bästa?
Jag skulle rekommendera en rejäl braskamin (dock inte så rejäl att värmen gör att det inte går att vara i rummet) och stöttning med elfläktkonvektorer när det är kallt. Västra Götaland är ju trots allt inte det allra kallaste hålet i landet.
Men braskamin bygger ju på tillgång till ved...

Elfläktkonvektorerna räcker säkerligen till att hålla huset på 10-12 grader när du inte är där. (De har termostat).
Jag leker lite med siffrorna, trots att jag inte vet hur stort huset är.

En fläktkonvektor drar ca 1kW på stödvärme.
En månad är 30*24 timmar = 720 timmar.
Du betalar ca 3000 kWh i månaden. Alltså kan du ha 3000/720 fläktkonvektorer för samma pris. Dvs 4 st.

Med tanke på att jag tror att den drar lite mindre än 1 kW när du inte är där, och om du lägger på vedeldning så tror jag att det kan vara en bättre investering än att du isolerar bort takhöjd...
Dessutom kanske tre konvektorer kan räcka? Sovrum, kök, badrum. Kamin i vardagsrum, och när den värmen sprider sig kommer konvektorerna inte att behöva gå alls.
En rätt billig lösning, som nog betalar av sig på några år.
Konvektorerna kanske 4000 totalt. Kamin 3-5000 och skorsten 8-10000. Runt 20 000 kr i investering. Säg att du kan tjäna en 500 per månad i 8 månader per år. Det ger en avbetalning på ungefär fem år.

Nu får du ju ta siffrorna med ett stort lass salt.
Men det ger en fingervisning.
(Och om det skall med i kalkylen blir det värre ;))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.