Så där ser det ut hemma hos oss också, en klåpare var varit framme tydligen och kapat rör-i-rören för kort så man fick aldrig på nån täckbricka och sen en klämringskoppling, utan det sticker ut två rör som i nivå med väggen har fått på sig ballofixer. Gömt bakom badkar också, vi såg det två år efter vi köpte huset.

Har fått två alternativ från röris:

1) Dra nya rör-i-rör från kopplingsskåpet och på med täckbricka, då blir det som det ska varit från början. Ingen garanti att det går att dra nya rör beror på hur snäva böjar o så man gjort i väggen.

2) Ta bort kakelplattan och avveckla dessa rör i väggen, sen får det bli nån sorts lagning av tätskikt som är tillräckligt bra för att förhindra att vatten kommer in i väggen (lapp + klister) och sen fix och fog samt kakelplattan. Såklart inte godkänt enligt alla femtioelva regler för säker vatten, men så länge det inte står en meter vatten i badrummet kommer det att hålla finfint. Nya rör drar vi utanpå. Detta med att göra om hela badrummet skrattade bara den gubbe jag hade hemma för att kolla på det hela.Han lämnar såklart inga papper på det hela, men det har jag inte efterfrågat heller. Viktigaste är att det blir tillräckligt bra. Badrummet är trots allt 15 år gammalt.

I ditt fall verkar det svårt att "räta upp" rören? I så fall kanske man ska ta bort dem helt o hållet, på med ny klinkers och dra utanpå?

/S
 
Vad är det för rör?
om det är prisol så går det troligen att böja ut dom eller rikta om dom. Är det hårda kopparrör så är det värre men inte omöjligt. Halvhårda något mittemellan.
Att inte använda befintliga rör och dra nytt ger i mitt tycke bara fler möjligheter för skada och troligen även ett rörigare intryck. Men för att säga mer om det så behövs lite fler bilder mm.

edit,
ps, bocka inte om rören utan att veta exakt hur du ska göra, du riskerar brott och veck.
 
Redigerat:
Staffans2000
Det är Prisolrör. Det syns lång väg.
De kan du bocka snävt med en bockapparat. Men var försiktig så du inte ruckar dom för mycket, så tätskiktet blir ett otätskikt!
 
Sitter rörgenomföringarna i det tänkta duschutrymmet? Annars kanske det går att dra utanpåliggande från dem och gömma det fula bakom ett högskåp/tvättmaskinen?
 
Det där går lösa med enkla medel. Om du inte vill eller kan på egen hand så kontakta en snickare eller vvs montör så fixar dem det i samband med att du monterar utanpåliggande rör. Inte mycket tid i arbetskostnad för det där.
 
Bowser
Vad finns på andra sidan väggen?
Jag hade samma "lösning" i förra bostaden, tursamt i en regelvägg som låg mot en hall.
Öppnade upp väggen från hallen och knåpade ut rören den vägen, sen på med en bit gips och massa silikon.
 
V Viken11 skrev:
Hej,

Sommaren -18 köpte jag mig en bostadsrätt som jag stormtrivs i, jag har dock på senare tid blivit mer och mer sugen på att kasta ut badkaret för att få plats med en dusch och tvättmaskin.

idag flyttade jag på badkaret och såg att genomföringarna genom väggen ser hemska ut.

[bild]

går detta att rädda på något vis utan att behöva renovera hela badrummet?
är dagens lösning ens en godkänd sådan?

tack på förhand
Ser ut som en riktig lycksökare har varit framme, förmodligen en svartjobbare ingen seriös yrkesman med dom rätta certifikaten skulle göra en så dålig installation bara att hoppas att du har rätt försäkring som täcker en eventuell vattenläcka som kan påverka hela fastigheten.
Sedan är det på det viset att du som köpare har ett väldigt stort ansvar gällande undersökningsplikt så förmodligen kan det ej klassas som dolt fel.
 
Det borde finnas ett våtrumsintyg. Om det finns, låt samma firma göra jobbet! Då ansvarar firman att det är säkert.
 
  • Gilla
Tamazin och 1 till
  • Laddar…
Är det fogskum eller silikon?
 
Det är som vanligt de galna våtrumsreglerna som i princip inte tillåter renovering av ett svenskt badrum utan att byta hela tätskiktet!!
Tråden visar hur löjligt dåligt branschen löser rördragningar trots att rördragningen är ful är den troligen helt tät och när nu bostadsinnehavare nu vill bygga om till dusch så är det ju inte möjligt utan att bryta tätskiktet!

Moment 22
 
tttomten TomasJor skrev:
Alltså det behöver inte vara så illa som en del vill påskina. 2007 renoverade jag badrum efter då gällande regler. Jag har (troligen precis som du) rör i vägg med rullat tätskikt, har faktiskt även grå 10*10 klinker.
Genomgången av rören ser tafflig ut men det behöver inte betyda att det är otätt eller fel. Det finns täckbrickor av div olika varianter, det borde gå att hitta någon täckbricka som döljer genomföringarna. Någon bricka typ dessa, kanske med tillpassning borde funka.
Fast nu är det så att inga rörgenomföringar får finnas i Plats för bad eller dusch.
 
Redigerat:
B Blund skrev:
Fast nu är det så att inga rörgenomföringar får finnas i våtzon 1.
Detta är våtzon 1 så edt är tattare rakt igenom tyvärr..
Oj då blir det svårt att sätta blandare mm ;)
Mao, genomföring får visst finnas.
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Fel av mig, refererade till plats för bad och dusch
Schematisk illustration av rörgenomföring i vågg med tätskikt för bad- och duschplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.