Hej allihopa!

Jag skulle vilja ha era synpunkter, för att göra det enkelt har jag 4 olika förslag förberedda.

Lite kort bakgrund: jag och min fru bor i en stor 2:a på 74 kvm. Vi bor mitt i huskroppen och har fönster i två riktningar varav den ena är en loftgång. Nu när vi har fått barn så skulle vi (om det kan göras på ett bra sätt) vilja skapa ett barnrum för att köpa oss lite tid och kunna bo kvar några år till innan oundviklig flytt till hus/radhus. Nuvarande planlösning:
Planritning av en lägenhet med markerade rum som sovrum, badrum, kök, vardagsrum och matsalsdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värt att veta är också att under spaljerväggen som går mellan vardagsrum och matsalsdel har ett avbrott i golvet under sig. Dessa bilder under är på i princip samma lägenhet, vissa är spegelvända osv.

Följande alternativ verkar finnas:

A) Att flytta köket och skapa ett rum med fönster mot loftgång. Nackdelar: dyrt, köket blir litet och börjar nästan direkt i hallen? En granne i huset har gjort på detta sätt, se bild.
Planritning av en lägenhet med två sovrum, kök, hall, vardagsrum och badrum markerat för att diskutera möjlig ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


B) Att skapa ett rum i anslutning till köket. Nackdelar: Blir ett litet rum, köket kommer kännas trångt.
Planritning av en tvårumslägenhet med balkong, vardagsrum, sovrum, kök, badrum och hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C) Skapa ett rum i nuvarande matsalsdel. Nackdelar: Inget fönster. Ventilation? Vi har mekanisk frånluft i dagsläget så kanske går att lösa med springor/ventiler?
Planritning av en lägenhet med markerad potential för ett barnrum i matsalsdelen, inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



D) Skapa ett rum genom att dela av vardagsrummet. Nackdelar: Man förstör "utsikten" i vardagsrummet (ingen speciell utsikt dock) och vardagsrummet riskerar att bli mörkt och svårmöblerat.

Ritning av en lägenhetsplanlösning som visar sovrum, vardagsrum, kök, badrum och hall med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Planlösning av lägenhet med vardagsrum, kök, sovrum och idé om nytt barnrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi har en fjortonmånaders och bor i hus men använder det i princip som en tvåa. Spjälsängen står bredvid vår säng som står i vardagsrummet (vi har ingen ordentlig soffa utan ligger på sängen om vi ska titta på tv) och där sover vi alla tre på helger. Om nån av oss måste jobba så sover denne i gästrummet (det skulle motsvaras av ert sovrum). Har vi gäster så brukar vi umgås i köket, men det går att titta tyst på tv i vardagsrummet också utan att väcka ungen. Det är väl först nu vi känner att det kunde vara najs att ha honom i ett eget rum så att han förhoppningsvis skulle bli lite mindre needy om nätterna (han brukar vilja sova i vår säng).

Vi kanske har konstiga preferenser som inte gemene man har men hade jag varit er så hade jag kollat om de vuxna kunde sova i vardagsrummet på något vis och låta barnet ta sovrummet. Kanske en sovalkov där det är matplats nu. Det borde funka bra om man inte har väldigt olika sovvanor som par, skiftarbete eller liknande. Har man gäster är alla utom barnet vakna och kan röra sig i hela lägenheten utom sovrummet. Då slipper ni göra inverkan i lägenheten, för jag har svårt att se att man skulle tjäna mer än det kostar om det bara är något eller ett par år. Då sparar ni lite pengar som ni kan lägga på huset sen.

Annars föredrar jag alternativ C att göra ett barnrum av matplatsen.
 
BirgitS
Jag tyckte att det var först när barnet närmade sig två år som det behövde ett eget rum med plats för leksaker mm. Innan dess lekte det ju där vi var i alla fall och leksakerna fick plats i en låda eller hylla per rum. Nattvandrade barn är normalt i flera år och det hjälper inte att de sover i ett annat rum och så länge de sover i spjälsäng så är det väl nästan bättre att de delar sovrum med sina föräldrar än att man ska behöva gå iväg och hämta dem mitt i natten. De gånger man inte vill ha barnet i ens eget sovrum så kan man ju lätt bära ut spjälsängen till vardagsrummet.

Åtminstone de första 4 åren räcker det ju bra en rum som bara rymmer en säng och lite förvaring så det gör ju inget att rummet är mycket lite.

Sovrum ska ha friskluft in och inte luft som har passerat vardagsrummet först som jag ser det. Det räcker inte med bara ventiler för att ventilera om man gör om matsalsdelen till ett rum utan det behövs en fläkt som blåser in luft i det rummet.

Direkt när jag såg första ritningen så tyckte jag att vardagsrummet borde gå att dela av. Om det nya rummet bara har ett fönster så borde bredden på resterade vardagsrum bli ung. 3 m vilket borde räcka till en soffa längs ena långväggen och TV mittemot. Sovummet behöver inte vara större än att en säng och lite förvaring ryms och det gör inget om det är långsmalt.

Men även alternativ B verkar rimligt men det borde räcka att sovrummet slutar där pelaren är och med dörröppning mot vardagsrummet så blir det nog bättre.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag hade personligen inte brytt mig att bygga om pga de skälen.

Har själv 2 barn (2 o 4 år) så vi är 4 st. Vi använder för närvarande 2 sovrum då den lille sover hos oss. Det sista av våra sovrum (har 3) används som ett alltiallo just nu och lär nog göra det ett tag till.

Mitt råd är att snarare fokusera på förvaring och en lekyta. Vi har tex vår lekyta i vardagsrummet, dvs nära till hands. Visst blir det stökigt men det är ganska naivt att tro att barn håller sig till ett litet utrymme med sina grejer.

Så som sagt, förvaring. Var ska vagnen vara? Babyskyddet? Kläder? Skötbord?

Mitt förslag är att smacka upp en vägg mellan pelarn i köket och Wcn. Då får ni dels utrymme för något köksskåp mer och på andra sidan (vid wcn) kan ni antingen ha garderober eller skötbordet.


Eller så låter ni det bara vara som det är, spenderar 0 kr på det hela och sparar dessa ist och flyttar om 2-4 år.
 
  • Gilla
Klaugust och 1 till
  • Laddar…
Jag har själv en liten bebis, och hon fick flytta in I sitt eget rum vid 5 månader, då var jag trött att ha henne sovande i vårt sovrum för vi bara väckte varandra (men det varierar ju kraftigt från familj till familj hur man vill ha det).

Jag håller med om vad de andra har skrivit gällande att förvaring är viktigt och att lek ändå kommer vara huvudsakligen där ni är, alltså får man nog se till att fixa en lekhörna i vardagsrummet oavsett hur man gör.

Det jag ser är att ni har ett ganska stort och långt sovrum. Hade ni kunnat dela av det? Det hade ju för all del kunnat göras enkelt med t.ex. garderober för att åtminstone ge någon avskärmning och att man inte stör varandra så lätt. Jag vet ju inte om ni har några fler funktioner i ert sovrum (t.ex. skrivbord eller dylikt) men vi sover bara I vårt sovrum, och helt ärligt spelar det ju inte så stor roll med fönster då. Ni hade ju i så fall kunnat ha bebisens del mot fönstret, tillräckligt stort för att få plats med en liten säng och en del av leksakerna så man slipper ha allt framme i vardagsrummet hela tiden.

Håller även med föregående att det kan vara en bra idé att utnyttja ytan vid pelaren till förvaring. Ju mindre barn, desto större tenderar ju alla grejer som behövs vara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.