Jiji Jiji skrev:
Jag håller med dig. Det syns att det är en tillbyggnad eftersom dessa hus inte byggdes på det sättet från början. Det är väl timmerstomme? Men det förslag du visar känns precis så nätt och lagom nertonat som man kan tänka sig att man hade byggt om det om de som bott där vid förra sekelskiftet hade planerat det. Respektfullt och balanserat. Det andra förslaget du visar passar bättre på en pampigare byggnad.

Vad gäller förstukvist är det ju många liknade hus som har fått en sådan under åren, förr ofta av inte minst praktiska skäl.
Huset är vackert med sin ytterdörr i liv med fasaden men en fint inpassad förstukvist skulle inte skämma. Studera andra liknade hus med tillbyggda förstukvistar och fundera på vad ni tycker fungerar och varför. Många gånger är det små saker i proportionerna som gör stor skillnad. Med samma tankegång där med de nätta fönstren och dubbeldörrarna kan det bli ett fint tillskott. Och slamfärg och linoljefärg men det behöver jag väl egentligen inte skriva :D:D. Återigen, ett otroligt charmigt och gulligt hus!

(Har ni två olika typer av plåt på taket, eller förstår jag inte vad jag ser?)
Nej det är nog bara en typ av plåt, men ett av fotona är utan snö på taket.

Ja det är timmerstomme i huset, med panel tillsatt senare.

Jag får klura på det där med förstukvist. Till att börja med ska jag måla om fönster och dörrar i ockragult. Jag har förstått att det borde stämma med åldern på huset.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Torpkarin Torpkarin skrev:
Ja en plantering finns redan påbörjad av förra ägaren (vid ”spaljén”) Den består av lavendel och rosor, men jag tänkte även plantera pioner och en klematis där. Den utstickande väggen tänkte jag riva så att man får utsikt mot havet.

Det är alltså ytan i hörnet, mellan spaljén och huset (rödmarkerat på bilden) jag vill grusa, eventuellt även en tunnare rand med grus längs fasaden, mot mig entrén
Skulle det vara en bild med i inlägget?
Jag tittade på bilderna i första inlägget och jag tror att jag förstår.

Låter fint med planteringen. Blåser det mycket? Jag tänker att det kanske är därför väggen/planket är där?
Traditionellt har det ofta funnits en rabatt längs huset också och det kunde vara fint om den omfamnade grusytan. Men ha ett avstånd mellan huset och rabatten eftersom det inte är bra med jord direkt mot grunden. Ett sådant avstånd syns inte när växterna vuxit upp.
Borstnejlika, isop, olika lökväxter, löjtnanshjärta, riddarsporrar, fingerborgsblomma är fler exempel på perenner som dels är gamla och dels stabila och lättskötta. Så att du får blomning under en längre period. Pioner blommar ju på våren och clematis är ofta lite kinkiga och vissnar ner. Kaprifol är ett alternativ som tål vind lite bättre. Kombinationen av dessa två är ju vacker, en remonterande klätterros kanske?
 
  • Gilla
Torpkarin
  • Laddar…
Torpkarin Torpkarin skrev:
Nej det är nog bara en typ av plåt, men ett av fotona är utan snö på taket.

Ja det är timmerstomme i huset, med panel tillsatt senare.

Jag får klura på det där med förstukvist. Till att börja med ska jag måla om fönster och dörrar i ockragult. Jag har förstått att det borde stämma med åldern på huset.
Dörren var ganska ofta i en annan kulör än fönstren. Fast man måste ju inte vara helt renlärig vi har samma färg på ytterdörrarna och fönstren. (hus byggt i början av 1900,visserligen och i den nya stil som plankstommarna innebar.)
 
Förutom färgsättningen så var det väl egentligen bara fönstrens storlek som skiljer. Ditt förslag har panel nederst och sedan fönster medan makens förslag har fönster hela vägen från golvet.
Makens förslag har ju också en mycket högre gjuten sockel men det är ju mest för att matcha höjden på våningsplanet på just det huset. I ert fall ligger ju golvet på huset ganska nära mark så där blir det ju inte en sån hög sockel och inte heller en sån lång trappa.

Jag skulle nog säga att jag föredrar den äldre stilen som ditt exempel beskriver. Kanske kompletterat med ett par rejäla spröjsade pardörrar mitt på för att kunna öppna upp och släppa in naturen
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Ja det är just de större fönstren och därmed ljusinsläppet han vill åt. Likaså glastak av samma skäl. Huset ligger på gränsen till Hudiksvall så det är rätt långt norr ut. Rummet innanför riskerar ju också att bli rätt mycket mörkare med min lösning, eftersom det rummet endast har ett fönster åt västsidan. Bifogar bilder på rummet innanför.
 
  • Ett ljust inomhusrum med vita väggar, trägolv, ett bord, stolar och fönster som släpper in dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett ljust rum med trägolv och väggar, stort fönster, glasdörr, matbord och stolar, utsikt över landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från ett ljust rum med öppet fönster mot en grön trädgård och vatten i bakgrunden, kartor och träduk på väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med vitmålat tak och lantlig inredning, inklusive vedspis och öppna hyllor, med begränsat ljusinsläpp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Skulle det vara en bild med i inlägget?
Jag tittade på bilderna i första inlägget och jag tror att jag förstår.

Låter fint med planteringen. Blåser det mycket? Jag tänker att det kanske är därför väggen/planket är där?
Traditionellt har det ofta funnits en rabatt längs huset också och det kunde vara fint om den omfamnade grusytan. Men ha ett avstånd mellan huset och rabatten eftersom det inte är bra med jord direkt mot grunden. Ett sådant avstånd syns inte när växterna vuxit upp.
Borstnejlika, isop, olika lökväxter, löjtnanshjärta, riddarsporrar, fingerborgsblomma är fler exempel på perenner som dels är gamla och dels stabila och lättskötta. Så att du får blomning under en längre period. Pioner blommar ju på våren och clematis är ofta lite kinkiga och vissnar ner. Kaprifol är ett alternativ som tål vind lite bättre. Kombinationen av dessa två är ju vacker, en remonterande klätterros kanske?
Ja enligt tidigare ägare satte hennes farfar upp planket som vindskydd för vindarna från havet. Vi har inte haft det under sommarsäsong ännu så jag vet inte om det blåser, men hon borde ju veta. Jag tänkte att en spaljé med växter kan vara finare än planket?

stort tack för växttipsen! Plantering vid huset vore vackert. De behöver tåla rätt stark sol tror jag, med tanke på rabattens läge.
 
Jiji Jiji skrev:
Dörren var ganska ofta i en annan kulör än fönstren. Fast man måste ju inte vara helt renlärig vi har samma färg på ytterdörrarna och fönstren. (hus byggt i början av 1900,visserligen och i den nya stil som plankstommarna innebar.)
Jag tycker inte brun är så snyggt . Vill måla som den bifogade (den bruna är som den är idag). Vi har ockra på innerdörrarna, ser ut som det varit så ett tag
 
  • Brun ytterdörr med vit omramning framför en röd trävägg, snötäckt trappa och hink vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En traditionell ockrafärgad trädörr på en röd trävägg med vita lister och ett fönster med spröjs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hall med ljusblå väggar, vit takpanel, en brun dörr och en trästol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen brun dörr med avflagad färg som leder till kök, med en gammal vedeldad spis och retro tapeter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Torpkarin Torpkarin skrev:
Ja det är just de större fönstren och därmed ljusinsläppet han vill åt. Likaså glastak av samma skäl. Huset ligger på gränsen till Hudiksvall så det är rätt långt norr ut. Rummet innanför riskerar ju också att bli rätt mycket mörkare med min lösning, eftersom det rummet endast har ett fönster åt västsidan. Bifogar bilder på rummet innanför.
Å andra sidan är ju sommaren väldigt ljus där. Men visst förstår jag resonemanget. Det är ju himmelsljuset som bidrar till största dagsljuset inne. Det i sin tur är avhängigt avståndet mellan taket och fönstret på verandan mer än hur långt fönstren ner till golvet.
Tänker ni ha öppet ut i verandan? Dvs ska väggen rivas eller ska det vara dörrar ut till verandan.
 
Torpkarin Torpkarin skrev:
Jag tycker inte brun är så snyggt . Vill måla som den bifogade (den bruna är som den är idag)
Gult är jättefint!
Jag håller, med brunt gör inte dörren rättvisa.
 
Torpkarin Torpkarin skrev:
Ja enligt tidigare ägare satte hennes farfar upp planket som vindskydd för vindarna från havet. Vi har inte haft det under sommarsäsong ännu så jag vet inte om det blåser, men hon borde ju veta. Jag tänkte att en spaljé med växter kan vara finare än planket?

stort tack för växttipsen! Plantering vid huset vore vackert. De behöver tåla rätt stark sol tror jag, med tanke på rabattens läge.
Clematis tål inte vind. Kaprifol växer ju vild vid havet så det är ett bättre alternativ men ni behöver nog något mer mot vinden. Men ni kommer ju att märka hur det blåser i sommar.
Jag kan ta fram förslag på sol och vindtåliga växter som passar ett äldre hus när jag funderat lite. Återkommer.
 
  • Gilla
Carro_D och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Å andra sidan är ju sommaren väldigt ljus där. Men visst förstår jag resonemanget. Det är ju himmelsljuset som bidrar till största dagsljuset inne. Det i sin tur är avhängigt avståndet mellan taket och fönstret på verandan mer än hur långt fönstren ner till golvet.
Tänker ni ha öppet ut i verandan? Dvs ska väggen rivas eller ska det vara dörrar ut till verandan.
Nej vi vill behålla alla ursprungliga väggar, för att huset ska vara så intakt som möjligt. (Däremot kommer befintlig stege till vinden bytas ut mot en trappa, men det är främst av praktiska skäl)
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Clematis tål inte vind. Kaprifol växer ju vild vid havet så det är ett bättre alternativ men ni behöver nog något mer mot vinden. Men ni kommer ju att märka hur det blåser i sommar.
Jag kan ta fram förslag på sol och vindtåliga växter som passar ett äldre hus när jag funderat lite. Återkommer.
Åh det vore underbart snällt!! Vet du vad man kan plantera längs en bäck? Det är mitt nästa ”projekt”. Huset på bilden är gästhuset. Bäcken går mellan torpet och gästhuset, ner till havet
 
  • Rött gästhus med vita knutar omgivet av grönt gräs och skog, en liten bäck syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmark som leder till en bäck med skog och hav i bakgrunden, gästhus ej synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flygbild över landskap med röd stuga, gästhus och bäck som leder ner till havet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Morgonsol över en frusen bäck med gräsbeväxta stränder, träd på sidan och utsikt mot havet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Återkommer med lite förslag på det också. :D
 
  • Gilla
Torpkarin
  • Laddar…
Växtförslag till rabatt i soligt läge.
Här är några perenner som har funnits i Sverige under lång tid och som känns samtida med ditt hus.
Trädgårds iris iris germanica(gruppen) trivs på varm och väldränerad växtplats. Gillar att bli riktigt bakade av solen.
Aklejor Aquilegia vulgaris är eg inte perenn men frösår sig och finns på det sättet kvar ändå. Lavendel, som du redan har. Lammöron stachys byzantina, finns sorter med och utan blommor beroende på vad man föredrar. Romersk malört artemisia pontica. Ev lite si och så med härdigheten på den. Rosor trivs i sol och där kan man satsa på en nyare sort om man vill som är härdig och har önskade egenskaper. Både klätter och buskvarianter blir fint men de kan vara lite känsliga för vind. Rugosa sorterna är tåliga men ta förädlade och inte arten eftersom den kan sprida sig mer än önskat.
Geranium alltså nävor finns flera tåliga. Brunnäva är en favorit Geranium phaum finns vit och brunlila. Digitalis, fingerborgsblomma som är tvåårig men frösår sig, borde funka. Den gillar eg lite fukt men är inte kinkig.
Sen kan man frösår ettåringar, ringblomma, calendula officinalis tex, krasse tropaeolum olika sorter. Karin Larsson var speciellt förtjust i fjärillskrasse, men den kan vara knepig att få att gro direkt på växtplats en.
Snödroppar och poetnarcisser.
 
  • Gilla
Torpkarin
  • Laddar…
Torpkarin Torpkarin skrev:
Åh det vore underbart snällt!! Vet du vad man kan plantera längs en bäck? Det är mitt nästa ”projekt”. Huset på bilden är gästhuset. Bäcken går mellan torpet och gästhuset, ner till havet
Ojojoj. Vilket underbart hus, läge och en fantastisk bäck. Riktigt fint.
Tycker en altan med klassiska verandaflnster är riktigt snyggt.

Edit: en grej som jag personligen hade gjort är att fixa med någon form av belysning ner till vattnet.
Sätt några gårdslampor med massa växter runtom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.