Hej!

Jag är inne på mitt första husköp. Jag och min sambo är relativt nya när det kommer till det stora ansvaret med ett hus och därav kan det komma dom mest dumma frågor från oss. Hoppas ni har överseende.

Med det sagt!

Vi hade en firma här som bytte dörr nyligen. Avtalet var att dom skulle sätta in karm och dörr och sedan skulle jag själv montera låset (yale doorman). Dörren blev jättebra och låset var enkelt att montera.

Nu till ''problemet''. Jag märkte att dörren glappade lite och att det läckte in lite luft från nedre kanten där hantaget sitter. Jag lyckades komma fram till att slutblecket behövde justeras lite. Detta var inte ett slutbleck som man kunde skruva på en skruv, utan man var tvungen att bända lite. Jag tog därför av slutblecket för att bända till det.

När jag väl skulle sätta fast slutblecket igen så märker jag att skruvarna som sitter rakt i karmen inte drar längre. Dom som sitter snett drar jättebra.

Behöver jag byta dessa som inte drar till större skruv? Jag måste väl ha dragit dom för hårt första gången. Blecket verkar sitta stenhårt ändå, kanske bara är onödigt att röra?
 
Antingen använder du en längre eller en grövre skruv.
Man vill inte riskera att skruvarna åker ut en bit och därefter ger skrapmärken på dörren även om det är väldigt sällsynt.

Vad jag hade gjort är att trycka in en tändsticka eller tandpetare av trä i hålet och sedan brutit av den så den blir plan med trät.
Därefter kommer troligtvis skruvarna dra igen tack vare träpluggen.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Hur är det med tätningslisterna runt dörren?
Kanske behövs lite "grövre" längs låskanten.
 
1 123abc skrev:
Antingen använder du en längre eller en grövre skruv.
Man vill inte riskera att skruvarna åker ut en bit och därefter ger skrapmärken på dörren även om det är väldigt sällsynt.

Vad jag hade gjort är att trycka in en tändsticka eller tandpetare av trä i hålet och sedan brutit av den så den blir plan med trät.
Därefter kommer troligtvis skruvarna dra igen tack vare träpluggen.
Tack för tipset! Ska testa :)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur är det med tätningslisterna runt dörren?
Kanske behövs lite "grövre" längs låskanten.
Ja kanske. Får nog kolla med snickaren igen för jag får det inte helt tätt i det hörnet. Det drar som en liten svag vind man knappt känner (känner det mer om det blåser väldigt mycket)

Hur tätt ska det vara egentligen? Ska man ha rumstemperatur precis innanför tröskeln eller kommer det alltid läcka lite där oavsett? (Eftersom det faltiskt är en dörr)
 
Jag har samma erfarenhet när det gäller dörrar.
Bytte en själv för några år sedan, och den är inte 100% tät trots att den är/var ny. Samma sak med en äldre dörr. Där var listerna slut, så jag köpte nya och bytte runt om. Trots det är inte heller den 100% tät.

I hörnen där listerna möts krävs det stor noggrannhet vid montering av lister för att det ska bli hyfsat tätt.

Tröskeln är också svår att få 100% tät. Det är grövre lister eftersom det blir så stort mekaniskt slitage pga sand/grus/smuts som alltid finns där.

När det blåser lite lagom så blir det så stora över- resp undertryck i ett hus att i stort sett inga lister i världen klarar att hålla emot helt. Hela dörren antingen trycks inåt eller dras utåt. Detta problem är större för äldre hus eftersom de är inte lika täta som nya.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Jag har samma erfarenhet när det gäller dörrar.
Bytte en själv för några år sedan, och den är inte 100% tät trots att den är/var ny. Samma sak med en äldre dörr. Där var listerna slut, så jag köpte nya och bytte runt om. Trots det är inte heller den 100% tät.

I hörnen där listerna möts krävs det stor noggrannhet vid montering av lister för att det ska bli hyfsat tätt.

Tröskeln är också svår att få 100% tät. Det är grövre lister eftersom det blir så stort mekaniskt slitage pga sand/grus/smuts som alltid finns där.

När det blåser lite lagom så blir det så stora över- resp undertryck i ett hus att i stort sett inga lister i världen klarar att hålla emot helt. Hela dörren antingen trycks inåt eller dras utåt. Detta problem är större för äldre hus eftersom de är inte lika täta som nya.
Tack för bra svar! Låter vettigt att det inte bör gå att få helt tätt. Då är det kanske inget jag behöver tänka på egentligen? Det blåser inga vindar direkt utan snarare "tränger igenom liten svag vind i ena hörnet precis vid skarven som du nämner. Fönstret på dörren är exempelvis kallare än vinden som tränger igenom. Huset är dessutom från 50-tal.

Jag känner dessutom snickaren väl och gillar inte att klaga när allt annat ser så bra ut
 
Billiga dörrar är ibland knepiga att få riktigt täta precis i hörnen längs lås sidan.
Däremot ska det täta längs sidostycket vilket antog att det gjorde efter justering av slutbleck.
Om du inte är nöjd så reklamera till den du köpt dörren av om du både köpte dörr och installation av företaget så reklamera till dem.
Om du köpt dörr separat så finns en risk att dörrtillverkare och montör skyller på varann.
 
1 123abc skrev:
Billiga dörrar är ibland knepiga att få riktigt täta precis i hörnen längs lås sidan.
Däremot ska det täta längs sidostycket vilket antog att det gjorde efter justering av slutbleck.
Om du inte är nöjd så reklamera till den du köpt dörren av om du både köpte dörr och installation av företaget så reklamera till dem.
Om du köpt dörr separat så finns en risk att dörrtillverkare och montör skyller på varann.
Sidostycket är helt tätt. Bara lite i botten mot låssidan och tröskeln som är kallare. Men det är väl som tidigare sagt väldigt svårt att få 100% tätt och frågan är om det ens går utan att få andra problem. Vill ju att dörren ska stänga lika perfekt som nu. Dörren är den billigaste från Bauhaus i princip. Men den är väldigt rak och fin och hade bra omdömen. Ca 4000kr
 
Om den inte tätar bra i botten så kontrollera höjden.
Gångjärnen är justerbara i höjd, tänk på att tyngden ska delas mellan samtliga gångjärn så justera så alla precis ligger emot med tappen.
Hur högt ligger dörrbladet ovan aluminiumet på tröskeln på insidan?
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Om den inte tätar bra i botten så kontrollera höjden.
Gångjärnen är justerbara i höjd, tänk på att tyngden ska delas mellan samtliga gångjärn så justera så alla precis ligger emot med tappen.
Hur högt ligger dörrbladet ovan aluminiumet på tröskeln på insidan?
Det är 5 millimeter från tröskeln till dörren på nedansidan. 4 millimeter från ovansidan. Jag har dock inget aluminium som du nämner? Endast trä. Skickar med en bild! Tröskel av trä mellan dörr och golv med 5 mm klyfta på nedansidan och 4 mm på ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De safco dörrar jag sett har en slitskena av aluminium på tröskeln men det spelar ingen roll.
Om du har bra med plats i nederkant och det drar där så testa att sänka dörren 1-2 millimeter och se om det blir bättre utan att den blir otät i överstycket.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.