Vi har blivit ägare till ett gammalt torp/timmerstuga (tidigt 1800-tal) som till stora delar verkar vara bevarat i original. Det är helt oisolerat och enda uppvärmningen är torpets eldstäder. Vi planerar att inte göra några större förändringar på insidan, men skulle vilja bygga till en inglasad uteplats för att förlänga säsongen vi kan vara där. Jag skulle behöva hjälp att bestämma modell och konstruktion så att det inte skär sig för mycket med huset. Bifogar bilder på hur det ser ut idag

Vi tänkte även anlägga en frukostuteplats vid entrén, är det lämpligast med grus eller gatsten som underlag där?
 
  • Rödmålat gammalt torp med vita knutar i lantlig miljö, bredvid skogskant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rött torp från 1800-talet med vita knutar, en solpanel och snö på marken under en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd timmerstuga från 1800-talet med vita knutar och fönster, snötäckt mark framför, klar för en tillbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött timmerstuga från 1800-talet med vita knutar och fönster, snötäckt mark i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väldigt sött hus. En enkelstuga gissar jag?
Grus till frukostuteplatsen tycker jag.
Gatsten är mer stadsmässigt. Grus känns mer lantligt. Jag skulle välja små fraktioner och gärna från lokal producent för att få stentyp som finns på trakten. Normalt tycker jag att miljömålet att minska uttaget av naturgrus är bra men här kan ni överväga naturgrus ändå tycker jag.

En inglasning får gärna gå i glasveranda-stil. Ett tillägg som gjordes på många äldre hus runt sekelskiftet 1800-1900 eller på 1920-talet.

Dörren som redan finns på gaveln kan ju vara lämplig för en veranda/vinterträdgård. Men det är kanske där ni tänkt uteplatsen?

Enkelstugan är ju just enkel (även om ordet inte har den betydelsen i namnet på hustypen) så ett tillägg bör underordna sig byggnaden, inte för mycket krusiduller alltså.

Titta på pinterest, om du har det, på verandor. Där kan man få många uppslag. Tänk på att det är nätta fönster i befintlig byggnad och att den tillkommande verandan bör hålla sig till dessa proportioner. Inga energiglas alltså för då blir bågen så tjock.

Eller, så bryter ni stil totalt och gör ett modernt tillägg men med nätta proportioner. Det senare är betydligt svårare och kräver ett väldigt säkert öga för att det ska bli bra.

Torpkarin Torpkarin skrev:
Vi har blivit ägare till ett gammalt torp/timmerstuga (tidigt 1800-tal) som till stora delar verkar vara bevarat i original. Det är helt oisolerat och enda uppvärmningen är torpets eldstäder. Vi planerar att inte göra några större förändringar på insidan, men skulle vilja bygga till en inglasad uteplats för att förlänga säsongen vi kan vara där. Jag skulle behöva hjälp att bestämma modell och konstruktion så att det inte skär sig för mycket med huset. Bifogar bilder på hur det ser ut idag

Vi tänkte även anlägga en frukostuteplats vid entrén, är det lämpligast med grus eller gatsten som underlag där?
 
Välkommen till forumet får jag väl säga också, fast att jag inte själv har varit här så länge.
 
Hej och tack! Såvitt vi förstår är det ett korsplanshus. Det har en hall, en kammare med kakelugn och två större rum med vedspisar. Gissningsvis har det i perioder bott två familjer i torpet.
 
Jag är lite sugen på en sån här utbyggnad, kan det passa? Eller är det för ståtligt för ett så enkelt hus?

Helst vill jag bygga en förstukvist också, men vet inte heller om det stämmer med byggnadstypen?
 
  • Rött traditionellt hus med vita knutar och veranda omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Silver78 och 4 till
  • Laddar…
Maken vill snarare ha en sån här, så att det tydligt syns att det är en påbyggnad på torpet
 
  • Vitt torp med modern glasveranda som påbyggnad, omgiven av grönska och trädgårdsväxter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Torpkarin Torpkarin skrev:
Hej och tack! Såvitt vi förstår är det ett korsplanshus. Det har en hall, en kammare med kakelugn och två större rum med vedspisar. Gissningsvis har det i perioder bott två familjer i torpet.
Det var ytterdörrens placering som förvirrade mig. Nu när jag öppnar på datorn ser jag att det är mycket större än jag tyckte när jag tittade på telefonen. :D
 
Rent stilistiskt håller jag med om grus. Dock medför det att ni kommer att släpa in en del grus i huset, och det blir inte lika mysigt att tassa ut barfota. Kanske kan ni fundera på någon annan typ av natursten – eller om ni rent av ska sätta ut bord och stolar direkt på gräset?
 
Jiji Jiji skrev:
Det var ytterdörrens placering som förvirrade mig. Nu när jag öppnar på datorn ser jag att det är mycket större än jag tyckte när jag tittade på telefonen. :D
Det är inte helt lätt att fastställa hustypen för oss heller, men efter att ha tittat på olika sidor verkar det vara korsplan till sin planlösning (4 rum med gemensam murstock). Däremot tror jag inte att såna brukar ha två kök? Vi har som sagt vedspis i båda de större rummen, vilket förvirrar oss. En tydlig kammare som är betydligt mindre samt en hall som är typ samma storlek som kammaren.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
M Modig skrev:
Rent stilistiskt håller jag med om grus. Dock medför det att ni kommer att släpa in en del grus i huset, och det blir inte lika mysigt att tassa ut barfota. Kanske kan ni fundera på någon annan typ av natursten – eller om ni rent av ska sätta ut bord och stolar direkt på gräset?
Ja bord och stolar på gräset är det som man haft hittills enligt tidigare ägare (vars familj ägt torpet sedan 1880), men jag skulle vilja ha det mer anlagt om det går. Gärna utan att få alltför mycket grus i vare sig hus eller gräsmatta. Tänkte sätta kantsten runt grusplats och grusgångar, men det kanske inte räcker?
 
Torpkarin Torpkarin skrev:
Jag är lite sugen på en sån här utbyggnad, kan det passa? Eller är det för ståtligt för ett så enkelt hus?

Helst vill jag bygga en förstukvist också, men vet inte heller om det stämmer med byggnadstypen?
Jag håller med dig. Det syns att det är en tillbyggnad eftersom dessa hus inte byggdes på det sättet från början. Det är väl timmerstomme? Men det förslag du visar känns precis så nätt och lagom nertonat som man kan tänka sig att man hade byggt om det om de som bott där vid förra sekelskiftet hade planerat det. Respektfullt och balanserat. Det andra förslaget du visar passar bättre på en pampigare byggnad.

Vad gäller förstukvist är det ju många liknade hus som har fått en sådan under åren, förr ofta av inte minst praktiska skäl.
Huset är vackert med sin ytterdörr i liv med fasaden men en fint inpassad förstukvist skulle inte skämma. Studera andra liknade hus med tillbyggda förstukvistar och fundera på vad ni tycker fungerar och varför. Många gånger är det små saker i proportionerna som gör stor skillnad. Med samma tankegång där med de nätta fönstren och dubbeldörrarna kan det bli ett fint tillskott. Och slamfärg och linoljefärg men det behöver jag väl egentligen inte skriva :D:D. Återigen, ett otroligt charmigt och gulligt hus!

(Har ni två olika typer av plåt på taket, eller förstår jag inte vad jag ser?)
 
Torpkarin Torpkarin skrev:
Det är inte helt lätt att fastställa hustypen för oss heller, men efter att ha tittat på olika sidor verkar det vara korsplan till sin planlösning (4 rum med gemensam murstock). Däremot tror jag inte att såna brukar ha två kök? Vi har som sagt vedspis i båda de större rummen, vilket förvirrar oss. En tydlig kammare som är betydligt mindre samt en hall som är typ samma storlek som kammaren.
Någon variant av parstuga men i övergången till korsplan? Den som byggde eller eventuellt flyttade dit huset en gång anpassade det säkert efter egna behov.
 
M Modig skrev:
Rent stilistiskt håller jag med om grus. Dock medför det att ni kommer att släpa in en del grus i huset, och det blir inte lika mysigt att tassa ut barfota. Kanske kan ni fundera på någon annan typ av natursten – eller om ni rent av ska sätta ut bord och stolar direkt på gräset?
Rundat naturgrus i små fraktioner gör inte ont att gå på barfota. Jag har det själv i en grusgångar runt huset och det fastnar inte heller när man går in.
 
  • Gilla
Torpkarin
  • Laddar…
Torpkarin Torpkarin skrev:
Ja bord och stolar på gräset är det som man haft hittills enligt tidigare ägare (vars familj ägt torpet sedan 1880), men jag skulle vilja ha det mer anlagt om det går. Gärna utan att få alltför mycket grus i vare sig hus eller gräsmatta. Tänkte sätta kantsten runt grusplats och grusgångar, men det kanske inte räcker?
Rundat naturgrus fastnar inte och gör inte ont att gå på.
Möbler på gräset är fint men kan kanske kännas lite besvärligt när de ska flyttas för gräsklippning.

En nedtonad grusyta omgiven av kantsten och perennrabatter med tåliga växter från förra sekelskiftet skulle ju bli hur fint som helst :love:och passa in i stilen, samt utgöra bryggan och förankringen mellan huset och uteplatsen. En väl anlagd rabatt kräver minimal arbetsinsats. (mycket mindre än en gräsmatta) Det finns ett flertal bra böcker att låna på biblan om de äldre husens perenner.
 
Jiji Jiji skrev:
Rundat naturgrus fastnar inte och gör inte ont att gå på.
Möbler på gräset är fint men kan kanske kännas lite besvärligt när de ska flyttas för gräsklippning.

En nedtonad grusyta omgiven av kantsten och perennrabatter med tåliga växter från förra sekelskiftet skulle ju bli hur fint som helst :love:och passa in i stilen, samt utgöra bryggan och förankringen mellan huset och uteplatsen. En väl anlagd rabatt kräver minimal arbetsinsats. (mycket mindre än en gräsmatta) Det finns ett flertal bra böcker att låna på biblan om de äldre husens perenner.
Ja en plantering finns redan påbörjad av förra ägaren (vid ”spaljén”) Den består av lavendel och rosor, men jag tänkte även plantera pioner och en klematis där. Den utstickande väggen tänkte jag riva så att man får utsikt mot havet.

Det är alltså ytan i hörnet, mellan spaljén och huset (rödmarkerat på bilden) jag vill grusa, eventuellt även en tunnare rand med grus längs fasaden, mot mig entrén
 
  • Gilla
Urban R
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.