Hej,

Tänkte kolla här om jag kunde få hjälp av någon/några kunniga på virkesdimensionering. :)

Vi har planer att bygga ut vårt hus och jag håller på att ta fram en ritning på en utbyggnad. Utbyggnaden kommer att ansluta till gaveln på den befintliga huskroppen och vi vill ta upp en ganska stort hål där:

3D-ritning av ett rött hus med utbyggnad och markerade balkar för virkesdimensionering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fasaden på den befintliga huskroppen är byggd av stående plank (ca 70 mm tjockt). Om jag tänker rätt så behöver man väl göra två avväxlingar parallellt i samma öppning:

1. En som tar upp lasten från plankstommen på den befintliga huskroppen (grön balk i ritning). Ev kan man kanske fästa plankstommen i bjälklaget på ovanvåningen?
2. En som tar upp lasten från från takstolarna på utbyggnaden (rosa balk i ritning)

Ritning av husutbyggnad med markerade avväxlingar för takstolar och plankstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3D-ritning av en husutbyggnad med markerade balkar för lastupptagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spännvidden på hålet som ska tas upp är 3155 mm. Spännvidden på takstolarna är 3860 mm.

Vad tror ni? Hur bör man dimensionera?
 
Avväxlingen i plankväggen (3 tums plank = 75 mm) kan göras enkel. Den väggen tar inte hand om några tak- eller bjälklagslaster. Plankorna är skråspikade med mycket grova spikar ganska tätt så avväxlingen har främst en praktisk och estetisk funktion. Samtidigt är det en lång sträcka. Jag föreslår att du använder en limträbalk med dimensionen 78x180 mm. Till avväxlingen i den nybyggda delen, som påverkas av taklaster, behöver du också limträ, förslagsvis 90x270 mm.
 
J justusandersson skrev:
Avväxlingen i plankväggen (3 tums plank = 75 mm) kan göras enkel. Den väggen tar inte hand om några tak- eller bjälklagslaster. Plankorna är skråspikade med mycket grova spikar ganska tätt så avväxlingen har främst en praktisk och estetisk funktion. Samtidigt är det en lång sträcka. Jag föreslår att du använder en limträbalk med dimensionen 78x180 mm. Till avväxlingen i den nybyggda delen, som påverkas av taklaster, behöver du också limträ, förslagsvis 90x270 mm.
Tack för input! :) Misstänkte att det inte behövs lika mycket avväxling på plankväggen som på den nybyggda.

Jag fick precis veta att en bekant har ett gäng IPE120-balkar som jag kan gå gratis. Funkar detta som avväxling på den nybyggda delen eller är det för klent? Har googlat runt lite på böjmotstånd och så men hittar ingen bra källa för att jämföra limträ och stålbalkar...
 
Nej IPE 120 är lite för klent. Du jämför balkar av olika material och dimensioner genom att jämföra produkten av elasticitetsmodul och yttröghetsmoment, vanligen kallat böjstyvhet och förkortat EI, för respektive balk. Böjmotstånd, förkortat W, är relevant vid brottgränsberäkningar, och är för en balk med rektangulärt tvärsnitt b*h^2/6.
 
Är det inte enklare att dimensionera just den takstolen efter förutsättningarna? Då behöver man ju inte förstärka nånting utan takstolen vilar som vanligt på ytterväggarna och bär sen aktuell last. Det andra taket kan ju fästas i takstolen om den dimensioneras därefter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.