Hej!
Har just fått en slutfaktura på bredspackling och målning av vår ovanvåning och höll på att trilla av stolen!!!
Undrar om någon här kan bekräfta eller helt förkasta följande redogörelse för hur detta ska ha gått till. Själva var vi tyvärr bortresta och kan alltså inte riktigt avgöra om detta är rimligt. Slutresultatet är extremt bra ska väl tilläggas men ändå...
Kort beskrivning.
Bredspackling av ca 60 löpmeter vägg. Mycket vinklar och hörn. 65-70 kvm tak/snedtak som också bredspacklats. Enligt målare har de spacklat 3 ggr. Allt har sedan målats vitt. För detta har vi fakturerats 140 h enligt följande. Går det ens att arbeta två man hela dagar givet torktider???
3/1 7+7
6/1 8+8
7/1 8+8
8/1 8+8
9/1 8+8
10/1 8+8
14/1 8+8
15/1 8+8
16/1 8+8

Jag känner mig lätt rökt på detta och får nog så vackert betala med en efterklokhet som ekar i plånboken men är detta rimligt så ska jag genast bli lite gladare! :)
 
Vad har du för offert/prisförslag?
 
Klart de kan arbeta i olika rum....
 
Har allt bredspacklats och målats så tycker jag det låter helt ok. De har ju restid tur och retur varje dag och har säkert varit och köpt spackel och färg några gånger.

Edit: och dessutom med ett bra resultat.
 
Appendix Appendix skrev:
Vad har du för offert/prisförslag?
Ja det var just det vi borde haft just på målningen kan vi ju förstå nu. Detta som resten på löpande. Allt övrigt är vi sjukt nöjda med men detta tyckte vi stack iväg lite... :oops:
 
T Tiger79 skrev:
Klart de kan arbeta i olika rum....
Tänkte mer på torktider även om de varit i olika rum.
 
J Johan456 skrev:
Har allt bredspacklats och målats så tycker jag det låter helt ok. De har ju restid tur och retur varje dag och har säkert varit och köpt spackel och färg några gånger.

Edit: och dessutom med ett bra resultat.
Ja. Resultatet är vi som tur är väldigt nöjda med men hade nog nöjt oss med hälften så bra för hälften av pengarna... :)
 
Tycker ändå det låter rätt rimligt. Det låter som ett rejält drygt arbete. Men visst kan man tänka sig att det skulle kunnat gått lite fortare. Dom är ju trots allt proffs.

Frågade du inte om något sorts estimat innan de satte igång?

Du ska vara glad att du hittade några som fortfarande har yrkesstoltheten kvar.
 
Spackling och slipning är nog för övrigt 90% av tiden om det ens räcker. Målningen går väldigt fort om underlaget är bra.
 
V vectrex skrev:
Spackling och slipning är nog för övrigt 90% av tiden om det ens räcker. Målningen går väldigt fort om underlaget är bra.
Ja det stämmer. Målningen var gjord på ett kick. Då var vi hemkomna så det hade vi lite koll på. Visst har vi på ett sätt haft turan att fått tag på riktigt skickliga yrkesmän så det är verkligen inte slutresultatet vi har synpunkter på utan mer som du säger att de som proffs kanske borde tagit sig dit lite snabbare. Men men...
 
Det är nog ganska rimliga siffror, fick själv två rum fixade i höstas där startläget var ”utmanande”. Spacklingen tog väldigt lång tid, men resultatet var värt varenda krona.
 
Hemmakatten
140 timmar blir väl i regionen 80kkr. Vad hade du själv räknat med för timmar plus material?
 
Vi fick ungefär samma yta spacklad och målad på 80timmar. Men då har han garanterat inte spacklat tre gång och limmade en tunn duk att måla på.
Det är lite skavanker och ojämnheter som syns om man tittar lite närmare...
Hade jag haft tiden hade jag gjort det lika bra men den tiden fanns inte...
Du verkar ha fått en målare som lämnar bra resultat och det är ju värt en del.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
140 timmar blir väl i regionen 80kkr. Vad hade du själv räknat med för timmar plus material?
Inklusive material blev det 100kkr. Vi hade väl egentligen inte tänkt så mycket men de gånger vi använt målare har vi inte varit i närheten av dessa timmar/kvm målning. Tidigare arbete har för all del varit betydligt mindre jobb och med lite blandat resultat så vi är väl egentligen mest chockade över hur mycket tid det tar om det ska bli riktigt bra! :)
 
T tgr_se skrev:
Vi fick ungefär samma yta spacklad och målad på 80timmar. Men då har han garanterat inte spacklat tre gång och limmade en tunn duk att måla på.
Det är lite skavanker och ojämnheter som syns om man tittar lite närmare...
Hade jag haft tiden hade jag gjort det lika bra men den tiden fanns inte...
Du verkar ha fått en målare som lämnar bra resultat och det är ju värt en del.
Ja, verkligen bra resultat och smakar det så kostar det även i måleribranschen tydligen! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.