Tjenare, som trådstarten säger hur hanterar ni detta? Ibland går det åt h*lvete och man vill bara slänga ut hammaren igenom fönstret :crysmile:

Är mitt uppe i en husrenovering nu och motivationen pendlar upp och ner, nu har det varit en bra period ett tag, men senast nu i helgen gick det åt pipan med flera moment som jag hade gjort och jag fick göra om saker jag har lagt 2-3 timmar på i onödan, och ibland så kan det vara droppen för humöret.. Men antar att misstagen är något man lär sig av som amatör, även om det kan känns jobbigt. Jag kan ibland också bli lite frustrerad att allt tar sådan tid när man inte är van med att snickra också, kan uppleva att man lägger väldigt mycket timmar på små moment ibland, men detta hänger väl också ihop med att man är amatör..

Har ni tips på hur man hanterar denna frustrationen som man ibland kan känna? Ta in en snickare och lägga sig på soffan istället hade väl varit det bästa svaret :crysmile: men jag vill faktiskt lära mig.
 
Redigerat:
amatör111 amatör111 skrev:
Tjeare, som trådstarten sägerhur hanterar ni detta? Ibland går det åt h*lvete och man vill bara slänga ut hammaren igenom fönstret :crysmile:

Är mitt uppe i en husrenovering nu och motivationen pendlar upp och ner, nu har det varit en bra period ett tag, men senast nu i helgen gick det åt helvete med flera moment och jag fick göra om saker jag har lagt 2-3 timmar på i onödan, och då känns allt skit och man tycker man lägger massor av onödig tid som inte leder något till.. Men antar att misstagen är något man lär sig av som amatör, även om det kan kännas väldigt tungt ibland.

Har ni några goda tips vad man gör för att hålla humöret uppe även om det känns tungt ibland?
Jag förstår vad du menar! Man är inte världsmästare på att snickra och kan knappast alla knep en snickare har genom erfarenhet etc. Men jag gillar utmaningen att försöka ta reda på hur experterna gör. Oftast genom att först göra misstag. Då gäller det att bita ihop, att man är pedantisk och vill ha den där jävla väggen spikrakt, inte 4 mm sned. Bara att göra om och göra mer rätt.
Nackdelen med detta är att det tar väldigt lång tid med moment som en hantverkare gör på en bråkdel av tiden. Men då har man ju inte lärt sig något
Lått bygget ta tid, tänk igenom moment och försök ligga steget före med en lista i mobilen som man prickar av. Då har man bättre koll.
Man ska typ fika sig igenom bygget
Lycka till! Vi har alla velat kasta ut hammaren genom fönstret
 
Det enkla svaret är självömkan, stora mängder med självömkan..
-Hur kunde denna plåga drabba mig?!
Eller;
-VARFÖR HÄNDER DETTA ALLTID MIG?!
.. Har vrålats ut Otaliga gånger i mina projekt följt av diverse svordomar som effektivt fått mina medhjälpare att ta promenader utom hörhåll.
Effektivt? Näe, skapar mycket irritation från de som uppehåller sig ikring mig men det är tyvärr så det kan låta ibland .. :thinking::surprised::(:thumbdown:
 
  • Haha
  • Gilla
Tamazin och 3 till
  • Laddar…
Jag tittar tillbaka på det som har blivit så mycket bättre och jag slipper att någonsin göra om.

Det är bara starten till nästa som tar imot. Det finns säkert något gömt som jag inte har grejer till hemma och måste ta hem.
 
  • Gilla
Matteg01 och 2 till
  • Laddar…
amatör111 amatör111 skrev:
Har ni tips på hur man hanterar denna frustrationen som man ibland kan känna? Ta in en snickare och lägga sig på soffan istället hade väl varit det bästa svaret :crysmile: men jag vill faktiskt lära mig.
Du gjorde helt rätt när du skrev detta!
Lägg undan hammaren, gå in på Bygga Hus, och läs om alla andras problem en timme eller så.
Och häll upp något uppfriskande och sov sedan på saken, så vaknar du med ny energi och optimistisk syn på renoveringseländet :)

Så välkommen till forumet!
Från en amatör till en annan //KoW
 
  • Gilla
Svartbådan och 9 till
  • Laddar…
Karlia
Vad jag än tar mig an för projekt, kommer jag alltid till punkten att allt har gått åt h*lvete/hur ska jag nu ro iland detta. Efter att ha varit där många gånger har jag lärt mig att det går över. Ibland har jag behövt konsultera expert (pappa) för det mesta räcker det att sova på saken. När man är amatör dyker det alltid upp nya problem som man inte varit med om förut.

Det är nästan så jag har börjat uppskatta möjligheten att lära mig något nytt, åtminstone blir jag inte uppgiven längre utan ser det som ett normalt inslag i projektet:)

När jag syr kan jag njuta av att sprätta upp och göra om bättre, men där är jag van och har självförtroende. Renovering är jag mer amatör på, men det mesta brukar lösa sig på ett sätt eller annat. Experter behöver inte räkna in tiden de gör fel i ett projekt, vi andra, jag i alla fall, behöver det..
 
Redigerat:
  • Gilla
MalinDz och 2 till
  • Laddar…
Tja, vad ska man säga, ibland har man ju otur när man tänker :rofl:

När ALLT börjar gå sidledes så tar jag ett djupt andetag och tittar på "Drömkåken" med Björn Skifs och plötsligt känns det bra igen ;)

//Jante
 
  • Gilla
  • Haha
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Tycker det brukar fungera bra att hitta på några kul småprojekt som inte kräver allt för lång tid eller tankeverksamhet.

Oftast brukar jag låsa in mig i garaget och löda lite kablar... :D
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Förstår precis vad du menar. Men det som är glädjande är att de misstagen kommer mer och mer sällan vid samma typ av arbete i alla fall. Det värsta i mitt tyckte är när jag gör något helt nytt, försöker vara supernoga med instruktioner, tittar och läser 2-3 gånger, försöker visualisera hur det skall bli, och sen blir det ändå fel! Då är det inte lätt att hålla masken.. Tur vi inte har några barn som kan höra mig än så länge...
För att hitta lite nytt fokus och sug brukar jag lägga ner verktygen, köra ett träningspass och sen är hjärnan som ny igen :).
 
  • Gilla
Kristian Björk-timm
  • Laddar…
D
Håller med sammlarpådemesta, ha något litet projekt som är kul i huset. Själv hyvlar jag profil till mina socklar när jag tappat lusten
 
Läs tråden "Byggbloopers" här på Byggahus eller sök på typ building fails eller något på google, så hittar man alltid någon som har klantat sig än värre och det brukar kännas bättre då tycker jag. :D Sedan får man ju lov att bli sur, omotiverad, irriterad osv ibland också, det hör livet till vare sig man renoverar eller inte. :) Ta en paus, eventuellt även sova på saken kan behövas.
 
  • Gilla
Bjoellander och 2 till
  • Laddar…
Nu är jag snickare, så det går kanske lite smidigare för mig. Men temperament har man ändå. När det gäller renoveringar där man inte vet riktigt vad som väntar när man river så kan det ändå slita på tålamodet. Jag brukar ha ett par projekt igång åt gången. Så tröttnar man på det ena, så går man på det andra istället. Går nåt åt helvete, så slänger man hammaren genom fönstret och tar en kopp kaffe. Sen Hämtar man hammaren och går man på det på nytt med nya nerver. Blir det fel så är det oftast för att man är trött/ofokuserad och behöver en paus. Märk väl att detta beteendet enbart är ok när man bygger åt sig själv Jag skulle inte rekommendera att kasta hammare och ta för många kafferaster hos en kund.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Jag tar en paus och äter nånting. När verktyg börjar flyga omkring så beror det alltid på lågt blodsocker.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Du är inte ensam. Jag har ett lantställe där allt är annat än rakt. Bytte golvreglar och satte in dom spikrakt. Hann lägga drygt en femtedel av det massiva trägolvet innan jag insåg att det det såg för jäkligt ut. Takhöjden inomhus diffade 10 cm på 4 meter. Fönsterna såg sneda ut. Fick göra om allt. Efter en avvägning mot vinkelrakt och byggnadens charm så gjorde jag om allt där golvet är "rakt" men ändå ser bra ut på håll.
 
Det är inte alltid det blir bättre om man tar in experthjälp... Har tyvärr själv den erfarenheten där mycket som gjorts behöver göras om pga okunskap hos hantverkaren. Många gånger jag tänkt att jag lika gärna kunnat göra det själv med bättre resultat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.