Har nu loggat luftfuktigheten i krypgrunden och utomhus i över 1 års tid och minst 90-95% av tiden är luftfuktigheten utomhus högre än i krypgrunden. I krypgrunden har jag i genomsnitt kanske 83% över tid. Är det normalt att luftfuktigheten är så hög utomhus året runt eller bor jag på ett sådan läge (liten sänka mellan höjder och skog)

Utifrån det perspektivet har jag ju ingen nytta av ventilationen i krypgrunden ? Är det slöseri att skaffa reglerstyrda fläktar eller är det bara att hoppa på en sorptionsavfuktare och täppa till ventilationen som gäller ?
Nu tycker jag ju iofs inte att jag har tillräckliga problem i krypgrunden eftersom fuktkvoten i träbjälklagret har bra värden men ändå.
 
Starkt förenklat: Dagens problem med krypgrunder är bl.a. en följd av de starkt ökade isoleringsmängder som vi omger våra hus med. Med sänkt temperatur i krypgrunden ökar fuktproblemen. Råd om att ventilera bort fukten är otidsenliga eftersom de tillkom under andra förhållanden. De högsta fuktnivåerna i krypgrunder brukar uppträda när det är kallare i krypgrunden än utomhus, vilket ofta är fallet på sensommaren och tidiga hösten. Har man koll på fuktnivåerna då brukar resten av året inte vara något problem. Tillföra värme eller använda avfuktare under den känsliga perioden bör räcka. Det är givetvis bekvämt att mäta fuktnivån på distans så man slipper åla sig in varje gång.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Den relativa luftfuktigheten utomhus varierar mellan olika platser och framförallt över året. Men i snitt i södra Sverige kan man säga att dygnsmedelvärdet på luftfuktigheten ligger kring 70% under vår och sommar och en bit över 90% under höst och vinter. I genomsnitt är det lägre dagtid och högre nattetid.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.