Hej!
Vi har nyligen(snart 1år) flyttat in i ett hus med bergvärmepump. Det är en IVT greenline som installerades 2003. Den låter så galet mycket trotts den stor i källaren. Blir knäpp på den!

Hålet är bara 90m djupt så är rädd att de kommer behöva borra nytt vid ny pump eller att även en ny pump kommer gå på högvarv.

Jag överväger helt klart fjärrvärme då jag inte är intresserad att leva i dessa ljud :)

Vad tycker ni?
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
A AndersL83 skrev:
Hej!
Vi har nyligen(snart 1år) flyttat in i ett hus med bergvärmepump. Det är en IVT greenline som installerades 2003. Den låter så galet mycket trotts den stor i källaren. Blir knäpp på den!

Hålet är bara 90m djupt så är rädd att de kommer behöva borra nytt vid ny pump eller att även en ny pump kommer gå på högvarv.

Jag överväger helt klart fjärrvärme då jag inte är intresserad att leva i dessa ljud :)

Vad tycker ni?
Ja, det låter som en bra idé men din pump nu är nog billigare än fjärrvärme kvittar vad du har inne i huset för värme. Annars , satsa på en luft/luft eller luft/vatten , dom är tysta o billigare än fjärr.
 
C
Har också en (stor) greenline, och visst låter den en del, men inte så att det hörs till våningen ovanför.
Det kanske är något fel på pumpen?
 
En 17 år gammal värmepump som låter ”galet mycket” kan mycket väl ha en kompressor som är utsliten.
Dom brukar låta påtagligt mycket mer då dom är på väg att gå sönder, eller redan har gjort det.
Så kontakta en VP servicetekniker och kolla upp pumpen. Inte normalt att dom låter ”galet mycket”
 
  • Gilla
Jönas
  • Laddar…
Det finns vp som är riktigt tysta
Inverterar som går på del last tex .
Du aktiverar köldbärar monitering
Så anpassar sig vp efter ditt borr hål och
Vad det kan ge dig i besparing
Mvh
 
Även jag gissar på att kompressor kan börja bli sliten. De börjar mullra och låta som när man är på en gammal större båt.
En servicetekniker kan direkt säga om det är kompressorproblem.
Spela in ljudet och lägg upp här i tråden så kan du säkert få en första bedömning.
 
Redigerat:
Är det ett lite hårdare surr-ljud kan det vara en kontaktor till kompressorn som låter. Billigt att byta.
 
Här kommer ett klipp, detta ljudet är ett ”vobblande” ljud och låter i hela huset.
 
C
Låter den så där hela tiden, eller bara när kompressorn går?
Tycker inte det låter som att kompressorn är igång i klippet...
 
Det är detta ljud som gör att hela huset låter iaf och enligt indikering är kompressorn igång. Hela tiden detta pulserande ljud. Framgår inte riktigt i klippet kanske.
 
Galet mycket vet jag ju inte om jag håller med om att den låter :)

Dock låter det nästan som om det inte bara är pumpen som låter utan snarare som om det blir resonans eller liknande och hela "lådan" förstärker ljudet. Prova att trycka händer etc mot den på sina ställen för att se om det blir bättre. Kanske behövs den förankras bättre/(eller sämre).
 
Står den ordentligt på golvet?
Då följer ljudet ledningarna
Min stod snett o vibrerade
Bara rättade till den
Känn på den!!
Sätt upp träullit i taket
 
Hehe allt är relativt ;)
Men när man försöker sova i andra sidan huset och denna står i källaren och man väcks eller det inte går att titta på tv så är det enligt mig iaf relativt högt ;)

Har försökt trycka hit och dit och kollat lite överallt. Det enda jag kan komma fram till är att den är väldigt gammal och tex gummifötterna ser sådär trevliga ut.
 
A AndersL83 skrev:
Det är detta ljud som gör att hela huset låter iaf
Har du stumma rör eller flexrör mellan pumpen och huset.
Är det stumma rör kan resonans överföras till andra delar av huset.
 
Stumma rör så det är väl resonans som du säger. Får försöka lösa det med någon VVS kille. Eller är det enkelt löst själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.