Hej!

Ponera att man har en stor rökkanal i en gammal tegelskorsten. Är det då OK att sätta in flera insatsrör i den, som i sin tur får gå till olika eldstäder? Självklart skall alla insatsrör ha erforderlig storlek för respektive eldstad.

Skorstenen eldas inte i just nu, så att murstocken skulle bli kall och allt det där kan vi bortse från.

En ytterligare fråga: är det OK att använda insatsrör när man bygger en ny skorsten? Alla CE-märkningar jag har sett gäller "renovering av rökkanal i skorsten", inte nyinstallation.
 
Tack, men jag menade insatsrör i rostfritt, sådan slang man drar igenom en rökkanal istället för att glidgjuta.
 
Det är lite svårt att veta exakt vad det är du vill göra, men om man har en riktigt gammal anläggning, ofta med öppen kökskåpa, med en rökkanal på typ 60 x 60 och som alla eldstäder är kopplade till så är det ganska vanligt att dra slangar till de enskilda eldstäderna genom de den stora kanalen. Sånna kan rymma upp till fem sex slangar om de är stora. Det är t.o.m. ofta en god ide att göra så för det brukar inte bli fungera så bra med den typen av äldre anläggningar.
 
Tackar, det var typ exakt det jag undrade om man fick göra :)
 
Om du skall göra det själv så ska du nog höra med den som ska besiktiga det innan som exerg skrev, så att ni är exakt överens och det inte blir fel och du måste göra om.
 
Det är många år innan det eventuellt blir aktuellt, det var mer en akademisk fråga :)

Hur gör man om man vill byta ett rör i en sådan installation? Eller är det "den dagen den sorgen"? Vad jag har sett får man bara tio års garanti, men rören kanske håller mångdubbelt längre än så?
 
Ja då lär det bli lite bökigare än om man bara ska byta en slang i egen kanal, men antagligen fullt görbart. Slangar håller nästan garanterat längre än tio år. den vanligaste anledningen till att man får byta ut en slang är nog ärligt talat att någon har använt en för hård borste när denne sotat eller att det har börjat brinna i slangen. Inget av dessa har ju något med ålder att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.