Köpte en ny blandare fast från en privatperson.

Ska försöka förklara hur det funkar men blir svårt.

Denna modellen va helt annorlunda mot “vanlig " blandare.

Blandarfästet är mått 3/4 24mm gängor.
Kromad blandarfäste för handfat med 3/4-tum 24mm gängor installerat på en mörk kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blandaren ser ut så här.
Kromad köksblandare med ovanlig 3/4-tums 24mm gängt anslutning och adapter mot mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Istället för att ha alla de där adaptrar så den sticker ut 20cm från väggen.
Så skulle jag vilja kunna gänga i en nippel med samma mått som här. Till Blandarfästet mått.
Närbild på en kromad blandare med synliga 3/4-tum 24mm invändiga gängor mot en köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Invändiga gängor 3/8 mätt 15mm

Alltså en sån här med måtten 3/8 till 3/4? Men dessa mått verkar inte finnas. Metallisk blandarfäste med gängor, troligen för VVS-installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Märke på blandaren
Badrumskran med ovanlig form och 3/4 24mm gänga från Olympia, avbildad på etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon med idé? Så den inte går ut för långt med 5 olika adaptrar.
 
Blandarfästet ser ut att vara avsett för cc150 blandare (internationell standard). De blandarna har en lekande mutter på blandaren, en R20 gänga, och tätas med en planpackning.

Svensk standard är cc160, den lekande muttern sitter på blandarfästet, de har en M26 gänga (lite osäker på siffran där), och tätar genom en konisk koppling.

Dessa två standarder är alltså olika på samtliga punkter.

Adapterpaketet till din nya blandare ser märkligt ut. Ser ut att möjligen vara avsett att passa mot cc160 blandarfäste.
 
Ja du, håken vet om jag inte hade köpt en annan blandare som passar rakt på.
Smårördelar är dyra, det kan vara nästan samma pengar.
Någon röris får gärna fylla i.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Stämmer bra att det är cc150 på min.
Och det e gängor ut på min 3/4. Dock pluggade nu.

Nya blandaren är cc150 om man inte använder de gängade delen som skickades med.
Troligen för att man ska kunna ha cc150-cc160.

Någon idé hur man ska få ihop de. Verkar inte finnas nytt blandfästen med 3/8 heller
 
Ok, så cc-måttet stämmer.
Ja då behöver du ju nåt med utvändig-invändig rätta gängor, och helst lekande mutter...
 
Edit: läste slarvigt igen
Du behöver M22 inv med lekandemutter och utv g15 som den jag länkade till ovan.
 
Redigerat:
Nu kanske jag är ute och cyklar men.
Jag behöver ha Närbild på gängan i ett metallrör med en märkning som anger 15 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hanen e väl då 16-17mm.
Honan Rördel med måttangivelser, 24mm och 24,5mm markerat, med en blå pil som pekar på gängade honan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet inte hur man räknar detta så det blir rätt med honor hanar.
 
J jonaslatt skrev:
Nu kanske jag är ute och cyklar men.
Jag behöver ha [bild]

Hanen e väl då 16-17mm.
Honan [bild]

Vet inte hur man räknar detta så det blir rätt med honor hanar.
Jag får det till: mot Blandarfästet invändig lekande M24 mot blandaren utvänding G15
https://www.vvsobygg.se/mma-overgangskoppling.html

Eller har du lekandemutter på Blandarfästet så räcker det med en en övergång G20 - G15
https://rorfokus.se/produkt/trio-ov...MI1KK3mc-45wIVwqoYCh3bvwJGEAQYAyABEgIIwPD_BwE
 
Redigerat:
Om jag tolkar rätt så ska det va 3/4 som du skrev men 3/8 R10 i andra ändan tror jag.
R10 3/8" Utvändig 17mm
 
Den där blandaren är inte avsedd för att monteras på blandarfäste, eller med utanpåliggande rör.

De två exentriska adaptrarna gängas in i anslutningar inne i väggen, så de sticker ut lagom långt. När ytskiktet är färdigt så drar man dit den delen med o-ringen och till slut skjuter man på blandaren.
Såhär ser det ofta ut söderut i Europa och är inte enligt Svensk branschstandard.

Jag hade skaffat en annan blandare med 150 cc anslutningar som passar direkt på väggfästet.

O. T. så får det inte vara lin på ansluningsmuttrarna nedtill. Det finns en potentiell risk för att de kan spricka nu.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Aj fan de där.
Vill inte ge upp. Så jävla surt när man har köpt allt.

Vad skulle denna kallas mått mässigt. Med rätt namn.
Rördel med angivna mått 24mm och 16-17mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J jonaslatt skrev:
Aj fan de där.
Vill inte ge upp. Så jävla surt när man har köpt allt.

Vad skulle denna kallas mått mässigt. Med rätt namn.
[bild]
Rörnippel 3/8" - 3/4", alternativt R10 - R20.

Det kommer troligen inte bli något vidare stabilt eller snyggt dock, då det är meningen att blandarens kromade täckhylsor ska hamna direkt mot väggen
 
Om jag ger upp och köper en ny vad ska jag ha som passar på mitt fäste nu då?
Gängorna ut från fästet är 26mm
Cc150
Ska jag köpa en blandare med anslutning r20?

Jag har kollat kanske 10 olika blandare nu. Ingen av de står vad det e för anslutning. Är det för att plattan ska va samma märke som blandaren. Så det e självklart? Eller är det typ standard så alla passar min?

Och det e egentligen inget fel på min förutom att den e för rör i väggen? Så jag kan försöka sälja vidare den
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.