Har cyklat och sprungit förbi huset ett par gånger de senaste åren (min långa löprunda passerar precis utanför deras köksfönster). Har varit intressant att följa, och hade ingen aning om att det var med i husdrömmar, mycket kul att se hur det ser ut nu när det är färdigt. För tyvärr är det så att det enda man möts av när man passerar söder ifrån på Bergströms väg är en mur, en hög, grå och ful mur, vilket var min reaktion när jag sprang förbi för någon månad sedan, usch vad tråkigt här blev. Muren som man ser mot grannen går nämligen en bra bit längs med vägen också (och upp förbi huset en bit), de har ju såklart valt att inte visa dessa vinklarna i husdrömmar. Med det sagt, nu när man har sett programmet så ser man ju hur fint det blev på innergården. Fast hade jag varit deras granne hade jag nog inte blivit så glad av synen.

Angående den närliggande vägen hade jag tänkt skriva; "Äsch, den där åkerplätten mellan deras hus och 108:an kommer snart vara bebyggd av hus". Anledningen till att jag trodde det var för att Staffanstorps Kommun vill bebygga deras mark närmst södra Lund. Men, det visar sig att Lunds kommun har en liten bit plätt söder om 180:an och därför ligger åkerplätten på andra sidan deras lokalgata i Lunds kommun. Och, Lund har inget större intresse (vad jag vet) av att bygga längre söderut, så de kommer nog få leva med bullret från den vägen ganska länge. Sen har de ju E22:an 500m österut, den är hårt trafikerad och låter en hel del kan man säga, jag vet, bor själv ca 1km ifrån den fast åt andra hållet.
 
  • Gilla
chhib och 3 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
För tyvärr är det så att det enda man möts av när man passerar söder ifrån på Bergströms väg är en mur, en hög, grå och ful mur, vilket var min reaktion när jag sprang förbi för någon månad sedan, usch vad tråkigt här blev. Muren som man ser mot grannen går nämligen en bra bit längs med vägen också (och upp förbi huset en bit), de har ju såklart valt att inte visa dessa vinklarna i husdrömmar.
Så de har ingen utsikt från köksfönstret och ingen insyn i golv-till-tak-fönstret längre?
 
M maxiq skrev:
Så de har ingen utsikt från köksfönstret och ingen insyn i golv-till-tak-fönstret längre?
Ska jag vara helt ärlig kommer jag inte ihåg exakt hur det såg ut (aningen tunnelseende efter 9 kilometers löprunda ;) ), men jag kommer ihåg att jag reagerade på hur tråkigt det såg ut med muren. I mitt huvud såg det ungefär såhär (muren är röd färg):
Satellitbild av en fastighet med en markerad röd linje som representerar en murs placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men som sagt, kan ha fel, om jag har vägarna förbi ska jag ta en extra titt :)
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
J JSten skrev:
Ska jag vara helt ärlig kommer jag inte ihåg exakt hur det såg ut (aningen tunnelseende efter 9 kilometers löprunda ;) ), men jag kommer ihåg att jag reagerade på hur tråkigt det såg ut med muren. I mitt huvud såg det ungefär såhär (muren är röd färg):
[bild]
Men som sagt, kan ha fel, om jag har vägarna förbi ska jag ta en extra titt :)
Då verkar de ha behållit utsikten men byggt för insynen åtminstone i det större av fönstren
 
M
Jag utbrast när jag såg programmet ”åhh vad kul med nybyggt när grannfastigheten ser ut som ett rivningsruckel”. Då såg man huset som jag tror ligger bakom muren vid poolen. Isf. har jag förståelse till både mur och kanske ointresse från den grannen.
 
R
R Rolle85 skrev:
Ganska oseriösa, det hela blev 2,5miljoner dyrare än plan. Vilken anställd som helst hade fått sparken för så kass planering.
Oseriösa? Anställda fått sparken?
Det kan ju vara så att de ändrat på vissa saker under tiden.
 
Fint kök och härligt med direktutgång från sovrum till uteplats. Kommer bli trevligt med poolen.

Återkalla bygglov pga nivåskillnad mot köket? Kan väl inte vara en seriös åsikt...
 
  • Gilla
Buford och 1 till
  • Laddar…
T trickydicky skrev:
yepp, syns i programmet också.
Bygglovet borde återkallas.
Immobil Immobil skrev:
Två trappsteg nämndes.
Dessa byggregler gör att man får avsmak att bygga. Vilket dravel!
 
  • Gilla
JonathanMalmsten och 1 till
  • Laddar…
Jag är en sucker för "monopolhus"-designen. Grymt snyggt. Gillar också den stora takkupan, för att inte tala om sedumtaket. Sen är det även något visst med att ha en U-formad bostad runt en innergård. När de fått ordning på poolen så kommer de njuta där länge. Skulle även tro att byggnaderna blockar ljudet från vägen på ett bra sätt, eller jag hoppas det för deras skull i alla fall.
 
  • Gilla
Öckeröhus och 1 till
  • Laddar…
Har man obegränsat med pengar kan man ju både leka projektledare och invändig arkitekt. I dessa lekar behöver man inte bry sig om det blir 2,5msek dyrare eller om bygget inte går på några månader.
Mao i mina ögon, två naiva dårar på TV.
Mvh
 
  • Gilla
oliva och 1 till
  • Laddar…
M Mikedigitize skrev:
Jag hade nog strävat efter att hålla nybygget i samma (inne)plan som gamla huset. Hade varit snyggare/enklare att planera upp utemiljön till husen än att få trappa inne (hur gick det med bli gammal och rörelseproblematiken) och ute (på gamla husets anslutning till trädäcket). Därmed alla fönster och fönsterdörrar i samma höjd. Plus att muren till grannen inte blitt så hög då. My 50 cents...
Eller hur! Om man nu gjuter platta i nya huset och ny länga, varför inte i nivå? Eller en ramp iaf. Såg du hunden som ochså tydligt tyckte det var jobbigt :D

Man kan kritisera allt, och jag måste säga att det blev riktigt bra, speciellt den nya stora kupan och loungen på ovanvåningen i det gamla huset.
 
  • Gilla
Mikedigitize och 1 till
  • Laddar…
Förutom planering gjorde de väl inget själva? Han dyker upp i fullkostym till bygget, säger väl något också.

Hur som, trevlig planlösning, men ogillar fasaden. Kul de behöll äppelträdet.
 
Själv tycker jag att det trevliga lilla gula huset har renoverats om till ett mörgrått, tråkigt och fantasilöst hus som mer liknar en bunker. Men inomhus är det helt ok.
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
Jag tycker att huset blev väldigt snyggt! Är det någon som vet eller har en kvalificerad gissning på hur de har målat? Det ser ut som en matt grå-beige färg som är samma på väggar och tak?
 
Om du menar utsidan så är det granitkeramikplattor både på väggar och tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.