Varför SC om det ska in i ODF och inte LC?
Jag har hade valt LC oavsett om det ska in i ODF eller direkt till SFP.
 
Jag överlåter frågan om SC eller LC till dem som vet bättre. Ville bara säga att det kanske vore bra med en klistrad tråd om fiber till sidobyggnad för det är en återkommande frågeställning. Längst bak i denna forumdel, på sidan 27, finns redan bra frågor och svar om fiber till sidobyggnad.
 
SC eller LC spelar ingen roll, välj det du kommer över prestandamässigt är det ingen skillnad.
 
Om man skall göra en fiberdragning så billigt som möjligt måste man kunna göra allt själv. Då jag är av åsikten att själva fiberlänken skall termineras i kontakter på vardera sidan så blir det en lösning med SC-kontakter. Om man skippar dessa kontakter kan man direkt koppla med LC-kontakt. Det blir ju billigare men jag tycker att om man gör det själv kan man kosta på denna del.

Iaf själva fibern kan man köpa på ebay färdigkontakterad. Välj lämplig längd och 2 eller 4 SC kontakter. (Outdoor fiber SC etc som sökord). Man kan säkert lägga denna fiber direkt i mark om man vill men gör inte det, lägg 25-32mm pem eller 50mm kabelskyddsrör och dra fibern i den. Här kan antalet SC-kontakter avgöra om det går att få igenom fibern med färdigkontakterade kontakter eller ej. Vidta lämplig åtgärd så att det går att genomföra.

När man sedan dragit fibern så ansluter man den till SC-SC keystone moduler i lämplig kompatibel kapsling. Efter detta så ordnar man med lämpliga patch och fibermoduler. BiDi Gigabit kapabla sfp moduler går i stor volym varvid dessa troligtvis är mest prisvärda. Sen så har man ju reservpar om något par skulle visa sig defekt eller om man får en brilliant ide om att utöka sitt fibernät eller nått.

Ungefärlig kostnad:

2kkr fiber 100m
2kkr 32mm pemrör 100m
0.5kkr keystone kontakteringsdelar (2st 19" keystone paneler + keystone moduler)
0.5kkr sfp
1.5kkr för switchar
0.5kkr för fiberpatch

Så 7kkr för en 100m lösning där man kan göra allt själv och med ungefärliga dagspriser.

Jag har själv ordnat en länk på 50m i detta utförande. Dock så har jag gratis tillgång till sfp och switchar så den kostnadsdelen slapp jag. Delar av sträckan hade redan rör så jag landade på ca 2kkr.

På kortare avstånd kan man ju fråga nyttan med fiber då ethernet standarden håller upp till 100m (och Mikrotik har koppar-sfper som ska klara 200m upp till 2.5GBit/s på cat5e). Så om man vill dra ner kostnaderna ännu mer så kör på en kopparkabel.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Den stora nyttan med fiber är att den inte är elektriskt ledande. Jag hade en ca 30 meter kopparlänk mellan två byggnader. Brukade gå ett nätverkskort/moderkort plus nån switchport per år pga åska.
Byttes mot fiber och noll kr i åskskador sen dess.

jag föredrar lc kontakter då de är mindre och smidigare när man kör med förkontakterad fiber.
Sen gjorde jag en "fräckis"

två st https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/eldosor/kulodosa-ip20-2000017927 kombinerades med 4 st kontaktdon motsvarande https://www.fs.com/products/62817.html och vipps så hade jag två kopplingsboxar för fyra fiber.

Fiberkopplingsbox med fyra anslutna kablar och synliga LC-LC kontakter som används för nätverksanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till vänster skymtar utomhuskabelns fyra fiber som går in i dosan och till höger så synns lc-lc donen som en patchfiber ansluter till switchen. 23+20 kr per kopplingsbox tyckte jag vart rätt kostnadseffektivt ;)
 
  • Gilla
merbanan och 1 till
  • Laddar…
Kan du visa en bild på utomhuskabeln innan förgrening på fyra fibrer?

gärna också hur kontaktdonen sitter i dosans vägg.
 
Redigerat:
M Mats skrev:
Den stora nyttan med fiber är att den inte är elektriskt ledande. Jag hade en ca 30 meter kopparlänk mellan två byggnader. Brukade gå ett nätverkskort/moderkort plus nån switchport per år pga åska.
Byttes mot fiber och noll kr i åskskador sen dess.

jag föredrar lc kontakter då de är mindre och smidigare när man kör med förkontakterad fiber.
Sen gjorde jag en "fräckis"

två st [länk] kombinerades med 4 st kontaktdon motsvarande [länk] och vipps så hade jag två kopplingsboxar för fyra fiber.
Tror du menade https://www.fs.com/products/48497.html, men jag gillar lösningen. I mitt fall hade jag tillgång till rack varvid jag valde keystonemoduler. Utan rackfästen så är denna typ av lösning att föredra. Att terminera i riktiga kontakter blir ju inte heller någon stor kostnad varvid att koppla utan inte bör ses som ett alternativ.

Om man behöver gå ner i budget så dra koppar med de nackdelar det ger. Kör man koppar och vill skydda sig lite så bör man koppla en switch i vardera ändan. I teorin blir man då galvaniskt frikopplad från kabeln och potentialskillnader men börjar det ryka lite switchportar så måste man nog välja fiber. Kan ju nämna att när jag drog fiber så drog jag även 4st koppar kablar, man vet aldrig när man kan behöva en extra länk. Så om man ändå gräver upp ock lägger rör så passa på och dra lite extra kabel. Kan ju vara bra som backup om någonting i fiberlänken strular ett tag.
 
  • Gilla
gråsten och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Tror du menade [länk], men jag gillar lösningen.
Nix ;)
Det synns inte på bilden men kontaktstyckena är skruvade i kåpan. Därav modellen med "öron" och mina är multimode
 
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
G gråsten skrev:
Kan du visa en bild på utomhuskabeln innan förgrening på fyra fibrer?
Lite knöligt då den är fastmonterad men det ser ut som på den här (fast i svart då)
https://www.ebay.com/p/19007873936?iid=112706466288&rt=nc

G gråsten skrev:
gärna också hur kontaktdonen sitter i dosans vägg.
Hade ingen bra bild på det men om du tittar noga på bilden ovan så går det att se delar av ett skruvhuvud.
Jag har helt enkelt satt skruvar från utsidan genom väggen på dosan och sen sitter de skuvarna i "öronen" på kontaktdonen. iom det så pressas donen fast mot sidan på dosan. Kabelinföringen på andra sidan är bara ett borrhål ....
 
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.