Vi bor i ett hus från 1941, med bergvärme installerat 2011. Nyinflyttade 2017 och då gjorde vi stora badrumsrenoveringar. Något jag inte dock har fått njuta av då varmvattnet tar slut efter 5 min. Ställer mig frågan dagligen varför jag flyttade till hus :) vart kan ha gått snett här? för kännedom så var det samma innan renoveringen.
 
Det finns flera potentiella möjligheter. Vad har du för värmepump?
 
Vad är det för bergvärmepump? Är det samma symtom på alla tappställen i huset? Hur lång tid tar det innan vattnet återkommer? Är resten av huset varmt? Är varmvattnet alls kopplat till bergvärmen eller finns det en (för liten) varmvattenberedare till varmvattnet?
 
Vad står det på varmvattenberedarens märkskylt? det finns två sorter, en med en slinga i som ska värma vattnet i samma takt det förbrukas, de kan ibland sätta igen med kalk. Den andra typen har en förrådsberedare som tar längre tid att värma upp, men som passar värmepumpar bättre.
 
  • Det normala är att slingan är kopplad via beredaren så att denna spetsar varmvattnet. Jag har det så och har nästintill oändligt varmvatten.
 
Några bilder och info om vad det finns för prylar installerade hade underlättat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.