Ta bort gammal takfärg. Troligen linoljefärg? Hur går man bäst tillväga? Vill få fram de naturliga gamla plankorna. Huset byggdes 1860!
 
Har du bild?
 
Nu har jag hittat en bild! Orenoverat tak med exponerade plankor och skruvhål i ett rum med mönstrad tapet, synlig stolpe och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Allan A skrev:
Nu har jag hittat en bild![bild]
Jadu, det är nog ett hästjobb är jag rädd. Mycket ojämnheter och springor som färgen trängt in i, färgen kan mjukas upp med lut (otrevligt att arbeta med i taket) eller värme.

Men, om du tänker lasera taket i ljus kulör kanske det inte gör så mycket om det blir lite kvar av färgen.
 
Det har ju en del skavanker. Vill du få det snyggt så är det slipning som gäller. Linoljefärg tränger dessutom in en bit och vad jag vet så är det kvar i för att stanna. Det finns dock speedheater där jag hört blandat resultat. Kan ej uttala om det själv då jag aldrig testat.
 
H hapazard skrev:
Jadu, det är nog ett hästjobb är jag rädd. Mycket ojämnheter och springor som färgen trängt in i, färgen kan mjukas upp med lut (otrevligt att arbeta med i taket) eller värme.

Men, om du tänker lasera taket i ljus kulör kanske det inte gör så mycket om det blir lite kvar av färgen.
Jag utelämnade lut pga man inte vill jobba med det i tak.
 
Vi har brukt speedheater på vegg, men ikke orket å gå løs på tak. Vi malte i stedet. Alle fjerning av maling tar tid og da stå med armene over hodet samtidig er veldig tungt. På bildet ser det ut som maling, men det kan jo være limfarge som er vanlig i tak i så gamle hus. Da kan det vaskes bort med vann.
 
Nu har jag bestämt mig för att slipa taket! Har dock svårt att hitta slippapper med grövre korn än K40. Vet någon var man kan köpa grövre slippapper?
 
Finns nog ingen vits med nå grövre direkt..............40korn är ju normalgrovt för slipning .Grövre än så så blir det ju nästan fräsning.....
 
A Allan A skrev:
Nu har jag bestämt mig för att slipa taket! Har dock svårt att hitta slippapper med grövre korn än K40. Vet någon var man kan köpa grövre slippapper?
Kanske synd ändå att slipa. Det där är väl handhyvlat. Riktigt fint som det är tycker jag. Om du slipar kommer det se nytt ut. Måla med vit linolja istället.
 
Du har ett väldigt fint handhyvlat tak som du tänker totalförstöra genom slipning.
Man tar sig för pannan!
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.