kristofer12345
O Okänd skrev:
Under denna långdragna höst som fortfarande pågår i början av februari i södra Sverige med regn och temperatur mellan 5 - 10 grader sedan november har luftfuktigheten på vinden legat konstant runt 90%. Inte så bra med tanke på mögel. Ingen synlig påväxt ännu men vi har problem med fukt och mögellukt i huset. Vad gör man?

[bild]
Vad är detta för app ?
 
  • Gilla
Okänd
  • Laddar…
Perfekt att vinden redan loggas!
Då har du utmärkt utgångsläge för att sätta in en åtgärd och se resultatet. OBS, alltid endast en (1) åtgärd åt gången, annars vet man inte vad som gett resultat och vilket resultat.

Förhoppningsvis visar RH inte mer än 5% fel absolutvärde?
Det spelar ingen roll när man utvärderar effekten av olika åtgärder iom att det är samma mätare och samma mätposition som används. (Såvida inte felet varierar allt för mkt beroende på var på skalan det är...)
 
  • Gilla
Okänd
  • Laddar…
Tänk också på att vissa mätare är ganska värdelösa. Jag köpt billiga på claes ohlsson för 100 kr styck som jag tyckte började fastna på olika värden. De behöver tas i annan temperatur för kalibrering. Numer köper jag från Oregon och de ligger på 200-250 kr ungefär, de behöver dock också kalibreras ibland. Om det är samma RF under en längre tid så fastnar de där liksom..
 
  • Gilla
Okänd
  • Laddar…
Jag föreslår en kontrollmätning med andra och bättre instrument.
 
  • Gilla
Okänd
  • Laddar…
Tack för råd, jag ska kontrollmäta med annat instrument, men som någon påpekat redan så spelar det egentligen ingen större roll om den visar 80% eller 90% RH, det är kanske trenden som är mest intressant.

Jag var precis uppe på vinden och upptäckte tyvärr mögelpåväxt som inte var där för ett par månader sedan. Det är uppe i nocken vid gaveln på norra sidan, precis ovanför ventilen som sitter där. Funderar på om jag ska plugga igen ventilen nu för att minska fuktpåverkan.

Mögelpåväxt i nocken på en vind ovanför en ventil, med synliga tecken på fuktskador på träelementen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker du ska sätta igen ventilen, åtminstone temporärt. Min erfarenhet är att risken för mögelpåväxt brukar vara störst på norrsidan och nära takfoten (där luftvolymen är mindre). Samtidigt har du ganska högt i tak, så takets kylande effekt borde inte vara så stor. Jag tror du behöver redovisa mer detaljer kring plats i landet, topografi och orientering. Dessutom är takmaterial och vindsbjälklagets utförande av intresse.
 
  • Gilla
Okänd
  • Laddar…
Det är ofta på gränsen och denna vinter (?) kommer nog visa sig va varit kalasår för mögel! Jag har själv fått lite tillväxt på helt nya ställen i år. :(
 
  • Gilla
Okänd
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag tror du behöver redovisa mer detaljer kring plats i landet, topografi och orientering. Dessutom är takmaterial och vindsbjälklagets utförande av intresse.
Huset bor i sydvästra skåne, 2 mil från havet så det får väl räknas som "inland". Jag kan inte så mycket om huset eller om hus i allmänhet men det är ett 1,5 plans hus med trästomme, betongplatta på mark, typisk 70-talare (med alla sina problem).

Yttertak består av träspont, tjärpapp och betongpannor. Isolerat från vindsbjälklaget ner till takfoten. Ventilerat via luftspalt längst ut i takfoten samt gavelventiler. Bjälklag av trä, isolerat med gissningsvis 20-30 cm mineralull.
 
Redigerat:
S johd01 skrev:
Det är ofta på gränsen och denna vinter (?) kommer nog visa sig va varit kalasår för mögel! Jag har själv fått lite tillväxt på helt nya ställen i år. :(
Funderar på om det är lönt att ställa upp en enkel avfuktare nu under denna årstiden och låta den gå på natten när elen är billigare. Men jag vet inte om det funkar i temperaturer som går ner mot noll eller om man måste ha en betydligt dyrare sorptionsavfuktare?
 
Vi har 56% i krypgrunden.
27% inomhus.
60% på vinden
80% utomhus.
Hus ifrån 1928 med sågspån som isolering på vinden.
Säkert mycket värmeläckage men vågar inte isolera mer på vinden när det fungerat i 92 år.
 
  • Gilla
Okänd och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det är säkert naturliga variationer.
När vi har klar himmel sjunker temperaturen nu vintertid, och även RH% utomhus.
Och när det är molnigt stannar den "varma" luften kvar, och RH går upp mot >95%.
Och vindsluften, om det är en ventilerad vind, följer uteluften så klart.
Det är min tanke också. Problemet med ventilerad vind är väl att det funkade bra för 40-50 år sedan när vi fortfarande hade kalla, torra vintrar, även i södra Sverige. Nu för tiden, med global uppvärmning, är det inte lika bra.
 
O Okänd skrev:
Problemet med ventilerad vind är väl att det funkade bra för 40-50 år sedan när vi fortfarande hade kalla, torra vintrar, även i södra Sverige. Nu för tiden, med global uppvärmning, är det inte lika bra.
Jag tror mer att skillnaden är att vi då inte hade så mycket isolering i vindsbjälklaget, samt hade skorstenar som värmde upp lite grand på vinden.
Dessutom var man inte lika noga med takfotsventilationen.
Kutterspånet fyllde upp springorna rätt bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulf Peter och 3 till
  • Laddar…
70-talshus alltså. Då har det stått i >40 år. Och detta är det första synliga fuktproblemet på vinden?
Milda vintrar har vi alltid haft i Skåne, och om fukten (RH) på vinden legat på 80-90% mestadels under vintrarna så...
Då är frågan - vad har förändrats på senare tid?
Något bör det vara, annars hade nog hela vinden/råsponten varit täkt av mögel sedan länge.
Bytt pannor, underlagstäckning och ev råspont nyligen?
Tilläggsisolerat? (20 - 30 cm isolering är mer än vad huset hade från början garanterat.)
Bytt uppvärmning från olja till VP?
Ventilation - självdrag?
 
  • Gilla
Nicklas Karlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med @Oldboy något måste ha hänt, och det är rimligen inte väderleken. Även om den är extrem håller den sig säkert inom normal hundraårsvariation. Under större delen av 70-talet gällde faktiskt 50-talsstandard för värmeisoleringen, vilket innebar ca 150 mm mineralull i vindsbjälklaget. Jag kan tänka mig att TS byggnad har ett ofördelaktigt läge och väderstrecksorientering med hänsyn till trådens ämne. Vi vet ju dessutom alla att det blåser väldigt bra i Skåne.
 
  • Gilla
Okänd
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
70-talshus alltså. Då har det stått i >40 år. Och detta är det första synliga fuktproblemet på vinden?
Milda vintrar har vi alltid haft i Skåne, och om fukten (RH) på vinden legat på 80-90% mestadels under vintrarna så...
Då är frågan - vad har förändrats på senare tid?
Något bör det vara, annars hade nog hela vinden/råsponten varit täkt av mögel sedan länge.
Bytt pannor, underlagstäckning och ev råspont nyligen?
Tilläggsisolerat? (20 - 30 cm isolering är mer än vad huset hade från början garanterat.)
Bytt uppvärmning från olja till VP?
Ventilation - självdrag?
Det enda som har ändrats är att vi satte in badrumsfläktar med konstant drift när vi köpte huset för snart ett år sedan samt att jag har tätat vindsluckan med tätningslist. Huset har självdrag.

Vi renoverade under oktober och november och hade under denna period lite kallare än normalt på ovanvåningen (17-18 grader) men annars ingen förändring. Vi håller normalt runt 21 grader i huset.

Det är troligt att tidigare ägare tilläggsisolerade vinden när man lade in golv där, men det är 17 år sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.