Hej,

Ska bygga en en fälld skohylla.
Hade först planer på att konstruera den i MDF men kanske kan bli problem med botten när det droppar från blöta skor.

Visst kan jag lägga in ett plastunderlägg men det skulle ta bort lite av den "finish" jag vill åt.

Vad tror ni? Skulle det funka med en ordentligt målad mdf eller har ni andra förslag på material/lösningar som skulle vara bättre?

Vh
 
Åsa Lund
Båtlack kanske kan funka som ytbehandling?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Någon plast/ våtrumsmatta du gillar?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
MDF och vatten är som eld och vatten... men du kan ju alltid limma på en skiva av annat material på den yta där skorna ska stå, t ex plywood, och sen behandla denna med t ex golvlack eller båtlack.

Du kan också ta hela grejen ett steg längre och lägga något som helt bryter av mot MDF:en. Plåt? Plast? Rostfritt från en kasserad diskbänk? Sten?

En del byggvaruhus säljer ju melaminbelagda hyllplan som du kan såga till. Kan de va nåt?

Själv använde jag bagagerumsmatta i gummi från Biltema på den moddade spånskivehylla från Ikea som blev hallmöbel härhemma. Ställde den dessutom framför ett element och lät bli att sätta dit baksidan, så fick den även lite funktion som skotork på vintrarna. Funkar hur bra som helst.
 
lopec
Måla med en bra golvfärg. Se till att du har lite lutning på planet kanske också.
 
  • Gilla
Gabriel Turkowitch
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.