Jag är inte så förtjust i just monopolhus, men gillar verkligen att de testar och gör något eget. Tyckte insidan blev väldigt bra och det märks att hon är designer. Kul avsnitt.
 
Jag blev glad av det här avsnittet, främst för att jag under den första kvarten var övertygad om att slutresultatet skulle bli bedrövligt men att det sedan visade sig att jag hade helt fel!

Visst, jag tycker att trädgården blev tråkig, men det var åtminstone inte trädäck över HELA innergården. Jag gillar hur de ringade in gården, känns som ett bra drag med tanke på trafikläget. Muren var dock trist.

Vad gäller själva huset så tycker jag också att det är lite synd att tillbyggnadens golv inte är i plan med ursprungshuset, men jag blev riktigt imponerad av inredningen - såväl planlösning som möblering och styling. Öppet men inte så där jobbigt tok-öppet, utan med små vrår att använda. Trevligt!
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
I avsnitt tre av Husdrömmar 2020 får vi följa när inredaren och Byggahus-kändisen Sofie Börjesson och hennes make Martin gör en total om- och tillbyggnad av ett gammalt hus i den lilla orten Hjärup utanför Lund.


Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar: Monopolhuset med granitkeramik i Hjärup
En fundering på den nybyggda delen på "monopolhuset" platt tak är det överhuvudtaget tillåtet att bygga så?
Vart tar vattnet vägen där? Ingenting angående det taket nämndes ju i programmet, såg ju iallafall fall inga stuprör invändigt..
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
P Pin skrev:
De sa att de köpte för 3.7, planerade on och tillbyggnad för 3.2. Sedan blev det två miljoner dyrare än de räknat med.
Jag sa direkt till frun att den byggbudgeten inte skulle hålla...

200 kvm totalrenovering och nybygge med en del dyra tillval + pool.

Otrollig glädjekalkyl med 15000-16000 /kvm.

25000-30000 /kvm känns väldigt rimligt i min bok.



P Pin skrev:
De sa att de köpte för 3.7, planerade on och tillbyggnad för 3.2. Sedan blev det två miljoner dyrare än de räknat med.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
L
Jag förstår inte att ni säger att huset ligger mitt i Hjärups by! Det ligger ju vid Flackarpsvägen!
 
Bra att dom stog på sig och inte gjorde som arkitekten Marco ville, att riva det befintliga huset. Arkitekten ska lystna på beställaren. Sen finnt att dom byggde in splpsnelerma i taket och inte att dom sitter ovanpå ett tak som är det vanligaste och är inte så vackert.

Sen resten av resultatet var inte så finnt, så jag ska nog undvika att se det avsnittet.
 
  • Gilla
oliva
  • Laddar…
T trickydicky skrev:
Vad hände med tillgänglighetskraven i lagstiftningen?
Helt absurt att lovet blev godkänt, finns inte.
Måste ha mutat kommunen, därav den höga kostnaden.
Någon specifikt du tänker på?
Har de försämrat något?
 
T trickydicky skrev:
Vad hände med tillgänglighetskraven i lagstiftningen?
Helt absurt att lovet blev godkänt, finns inte.
Måste ha mutat kommunen, därav den höga kostnaden.
Det är inga problem med det!!
Toalett sovrum o kök i entréplan !
Är det nåt mer som måste funka enligt dig?
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Någon specifikt du tänker på?
Har de försämrat något?
Nivåskillnaden.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Sen finnt att dom byggde in splpsnelerma i taket och inte att dom sitter ovanpå ett tak som är det vanligaste och är inte så vackert.
Ja det var riktigt snyggt faktiskt tyckte jag, att solcellerna hamnade i nivå med resten av taket.

Jag tyckte inredningen var jättefin också, framförallt köket och vardagsrummet i den nya delen, jättemysigt.

Som ofta i Husdrömmar känner jag att det är jäkligt vågat av deltagarna. 9+ miljoner för ett hus i Hjärup, det går ju aldrig att sälja utan stora förluster. Men antingen är man bombsäker på att man vill bo kvar i evighet eller så har man gott om pengar och bryr sig inte.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
En standardvilla i Hjärup går för ca 4,5 - 5 miljoner i dagsläget, 9 miljoner är m.a.o inte så jäkla blodigt. Det är ingen vanlig kåk vi pratar om :)

Lite i överkant men tror knappast det blir någon brakförlust vid ev framtida försäljning.
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
M MarcusSE1987 skrev:
En standardvilla i Hjärup går för ca 4,5 - 5 miljoner i dagsläget, 9 miljoner är m.a.o inte så jäkla blodigt. Det är ingen vanlig kåk vi pratar om :)

Lite i överkant men tror knappast det blir någon brakförlust vid ev framtida försäljning.
Det är ju dubbla priset för något som en del gillar men andra inte så tja... ändå en viss risk. Nu när jag kollar på kartan inser jag dock att det inte alls ligger i Hjärup (mer än nominellt) utan i princip i Lund, så då får man ju en annan prisbild.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
N
fint hus.bra planering .snyggt sten på väggar
men som andra här gillar jag inte att ha hängrännan inbyggd.
vid skyfall rinner det över rännan..får hoppas det funkar för dem.
att det är tätt innanför stenplattan.

sen hade jag byggt taken så jag kunde fyllt hela taket med solpaneler. på båda sidor..är ekonomiskt att göra vid nytt tak..sen rännan synlig..
 
T trickydicky skrev:
Nivåskillnaden.
Finns det plats för en ramp så är det okej, och plats verkade finnas.
 
S stefanpaalsson skrev:
En fundering på den nybyggda delen på "monopolhuset" platt tak är det överhuvudtaget tillåtet att bygga så?
Vart tar vattnet vägen där? Ingenting angående det taket nämndes ju i programmet, såg ju iallafall fall inga stuprör invändigt..
Det står åtminstone i artikeln att de lade sedumtak där så då behövs väl inga hängrännor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.