Hej

Hoppas någon / några kan ge mig utan gröna fingrar, några råd om min häcks framtida närstående klippning.

Alternativ 1 skulle vara att klippa till grind höjd (låga grinden på bilderna) som då sedan kan växa upp något. Men jag undrar om det inte blir bra, väldigt grova grenar och det kanske inte förgrenar sig så bra och den blir bara gles och tanig.

Alternativ 2 (lutar nog mest åt det tror jag) skulle vara att beskära ner den typ 10-15 cm över marken, men undrar om denna häck överlever att beskäras ner helt för att få den tätare? Grenarna är ju som sagt grova ner till, så den kanske dör helt då eller? När ska man i såfall göra det. Har för mig att man gör det på våren, men när? Mars, April Maj? När är säkrast innan det börjar komma löv? Kan man klippa den med motorsåg, eller blir det för grova snitt?

Om man beskär den så, ska man göra något mer med den, typ gödsla, lägga på bark eller annat runt stammarna?

Alternativ 3 är att bara toppa den, men att toppa den i jämnhöjd med höga staketet på bilden, blir ju kanske klurigare år från år, då det förgrenar sig väldigt tätt där och den är nästan för hög då den ger för mycket skugga på gräsmattan.

Vet ej vad den heter, gissar på någon bokhäck av bilder på nätet att döma, så jag tar tacksamt emot en artbestämning av häcken.

Hoppas på goda råd från någon med gröna fingrar

Tack på förhand

/mathias
 
  • Häck i trädgård innan beskärning med diskussion om olika klippningsalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med ojämnt klippt häck vid en trägrind och högt staket, två vita stolar framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ovårdat grönt häckväxt vid en trädgårdsstaket, diskussion om korrekt beskärningsmetod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fotografi av en tät häck längs en trädgård intill en vit stol och ett hus, med diskussion om beskärningsalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tät grönskande häck intill en låg grind med ett högt staket i bakgrunden och ett träd till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ojämn häck av bladlösa buskar framför ett hus, nära en låg grind, med grönt gräs i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En häck med grova grenar före beskärning, med lågt staket och högt staket i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Häck bredvid en trägrind och staket i en trädgård, i behov av beskärning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ovårdad häck i en trädgård med diskussion om beskärning jämfört med en låg grind och högt staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Häck med grova grenar i en trädgård, i behov av beskärning, med en låg grind och högt staket i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade en förvuxen syrenhäck som var flera meter hög, den sågade jag ner till 15 cm och lämnade lite pinnar som var högre. det tog inte lång tid förren den var lagom hög och tät igen.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Det går inte att döda en syrenhäck genom att ta ner den till marknivå då och då ;)
Kommer man åt de grova stammarna är alternativet att bara ta dom på 10 cm höjd.
Lite extra gödsel sätter fart på återväxten.
 
S
Om du tok-kapar en syren så får den panik året efter och växer som en galning. Försök istället att kapa nån gren här och var, de äldsta, för att föryngra och förtäta.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja, den skjuter många småskott från marken som "kompensation" men dom kan (måste) man gallra lite i.
 
Den översta bilden är i allafall spireahäck och den tål hård beskärning.
 
De tre sista färgbilderna ser inte ut som bok.
Kan det vara ngn häggmispel?
 
BirgitS
S SvanteC skrev:
Försök istället att kapa nån gren här och var, de äldsta, för att föryngra och förtäta.
Det tycker jag är en bra princip och så har jag gjort med några häckar med gott resultat. Sågade av ungefär en fjärdedel av stammarna/grenarna och valde då de grövsta och gjorde det på typ 5-10 cm höjd, upprepade sen under ytterligare 3 år tills alla de gamla grenarna var borta.

Fördelen är att man inte blir av helt med insynsskyddet under några år.

De nya grenar som kommer upp sköter man på samma sätt som en nyplanterad eller helt nerkapad häck, håller in dem på sidorna och ser till att häcken får en A-form så att sidorna får ljus längst ner och inte blir kal nertill.

Radikala beskärningar gör man bäst på vårvintern, och med nuvarande väder så är det väl vårvinter i stora delar av landet, eftersom det gynnar nya grenar. Beskärning på sommaren gynnar befintliga grenar i stället.
 
Går inte att säga vad det är för växter du har men det ser ut att vara tre olika sorter. Jag håller med om att den ena ser ut som spirea, brudspirea skulle jag säga. Får den vita blommor?

Den blir ju snyggast om den får växa fritt och blomma, den blir väldigt trist och stympad om man försöker forma den som en klippt häck.

Beskär den efter blomning, var femte-sjunde gren eller så, ner till marken så håller den sig vital.
Om den sticker iväg och blir för stor tål den att tas ner till marken. Den växer lite fontänaktigt men genom att förnya enligt ovan kan man få en mer bollik form på den.

Vad gäller de andra kan den ena vara häggmispel, ev amilanchier lamarkii men bilderna är inte skarpa nog för att jag ska kunna säga helt säkert. I så fall får den blommor på våren, bär på hösten och vacker höstfärg. En trevlig lignos till friväxande häck, men blir trist som klippt. Förnya den nerifrån om du vill ha den hyfsat tät men eftersom den växer som ett litet, flerstammigt träd är det svårt att få den riktigt tät nertill. Å andra sidan kan du sätta en lägre plantering framför den.

Sen vad gäller den som verkar ha nästan handflikiga blad... Det ser nästan ut som en frilandshibiskus... Men det är jättesvårt att se.

Om du önskar en klippt, enhetlig häck skulle jag rekommendera dig att byta ut plantorna och välja ngt som tål att klippas som häck. Och klippa den rätt, dvs bredare i basen. Men, jag kan inte se annat än att det skulle kunna bli hur fint som helst att jobba med det material du redan har men då får du anpassa dig efter växtmaterialet.

Med bättre bilder blir det lättare att artbestämma ordentligt.

Generella råd, lite gödning, gärna mullgaltig är bra på våren. Ta gärna och flytta bort gräset en liten bit längre från stammen. Det gör att de små rötterna längst ut, med vilka buskarna tar upp vatten och näring får större möjlighet att göra just det. Gräsmatta är ganska krävande för andra växter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.