På vårat 1-planshus har bjälkarna på vinden hängt ner sig som mest 6 cm. Huset är byggt i början av 30-talet och den huskroppen är väldigt liten. En större utbyggnad vinkelrät mot bef huskropp gjordes i mitten av 70-talet.
Aktuellt rum med häng i taket är husets bredd = 5 m och 4 m på andra hållet. I samband med att tidigare ägare byggt ut huset så tror jag att de varit på vinden och tagit bort stöttorna till takstolarna och klätt hela innertaket med panel. Förmodligen tagit bort stöttorna till takstolarna för att få enklare att röra sig på vinden. Allt annat de gjort på hiuset är väldigt amatörmässigt och tyder på stor okunskap så jag är inte förvånad om det är så. Jag hörde en kommentar i samband med att vi köpte huset som kan tolkas som att tidigare ägare såg att yttertaket sjönk och därför är det nu enkla stöttor mellan golv och taknock. Det syns på yttertaket att det svankar mot husets mitt men det har varit så i 45 år.

Det var ett dödsbo vi köpte av och jag är medveten om att vi får ta det som det är. Det om bakgrunden. Skissen visar hur det hänger.
Skiss av ett 1-planshus med tillbyggnad, visar 6 cm nedhäng på vinden och husets bredd på 5 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min tanke på åtgärd är att gå in mittersta bjälken och pumpa upp den och sen fixera den i en extra takstol enl skiss. Från den takstolen räknar jag också med att kunna stötta upp yttertaket. Krafterna kommer hamna i resp ände på golvbjälken och resulterar i dragkraft i dess längdriktning.
Jag har ännu inte öppnat vindsgolvet och mätt dimensioner på golvbjälken.

Skiss av husets takkonstruktion med markeringar för originaldel och tillbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min tanke är att räta upp och förstärka så det håller för "evigt" och jag har tänkt göra vad som behövs men inte mer. Tacksam för synpunkter på den här lösningen.
 
Jag tror att orsaken främst är för lång spännvidd i förhållande till bjälkdimensionen. Det krävs rätt kraftiga bjälkar för att klara 5 meter. Har det dessutom varit fuktigt kan det ha bidragit till en bestående deformation.Jag tycker din lösning är onödigt krånglig och tror att det finns enklare varianter. Antingen en förstärkning av varje bjälke eller en balk i nockens riktning ovan eller under bjälklaget. Allt hänger på golvbjälkarnas dimensioner (jag gissar på 3x7 tum) och hur du använder utrymmet på vinden. Borttagna stödben har mest effekt på takstolarnas högben.
 
  • Gilla
oleufven
  • Laddar…
Hur är det på bottenvåningen? Det vanligaste annars är ju att klena takstolar byggs på bärande innerväggar som kanske är borta? Din ide om förstärkning gör ju inte saken sämre men är takstolen klen så bidrar den inte till särskilt mycket annat än takstolens egen bärighet. Det är ändå samma vikt den bär och stolpen trycker ju även då nedåt. Är det då mellanbjälklagets vikt som är större så kommer ju stolpen istället att dra taket neråt och belasta ändarna fel om det även är klent där.
 
J justusandersson skrev:
Jag tror att orsaken främst är för lång spännvidd i förhållande till bjälkdimensionen. Det krävs rätt kraftiga bjälkar för att klara 5 meter. Har det dessutom varit fuktigt kan det ha bidragit till en bestående deformation.Jag tycker din lösning är onödigt krånglig och tror att det finns enklare varianter. Antingen en förstärkning av varje bjälke eller en balk i nockens riktning ovan eller under bjälklaget. Allt hänger på golvbjälkarnas dimensioner (jag gissar på 3x7 tum) och hur du använder utrymmet på vinden. Borttagna stödben har mest effekt på takstolarnas högben.
Tack för svaret, jag skulle då öppna golvet på vinden och samtidigt som jag pumpar upp varje bjälke också skruvlimma en ny bjälke, förmodligen 2"x7", till varje befintlig bjälke. Troligen är den 3"x7" som du skriver. Det blir samma lösning som du föreslog till golvet i den utbyggda delen där det gungade och var ostabilt pga för långa spann med för klena bjälkar.

Då kommer jag till en följdfråga, golvet på vinden är 1"x4" spåntat och ligger egentligen mer eller mindre löst fäst med nån dyckert här och var. För att öka stabilitet vore det väl bättre skruvlimma 22 mm golvspån istället? Funkar det lika bra som golvträ på en vind som är torr men ouppvärmd?
 
S Stefan1972 skrev:
Hur är det på bottenvåningen? Det vanligaste annars är ju att klena takstolar byggs på bärande innerväggar som kanske är borta? Din ide om förstärkning gör ju inte saken sämre men är takstolen klen så bidrar den inte till särskilt mycket annat än takstolens egen bärighet. Det är ändå samma vikt den bär och stolpen trycker ju även då nedåt. Är det då mellanbjälklagets vikt som är större så kommer ju stolpen istället att dra taket neråt och belasta ändarna fel om det även är klent där.
Tack för svaret. Bottenväggarna är ytterväggarna och det har inte funnits någon mellanvägg i det aktuella rummet. I andra halva av den gamla huskroppen finns det däremot en mellanvägg som gör skillnad. Ytterväggarna i gamla huskroppen har rejäla dimensioner på reglarna och är klädda med 1" spåntat virke på båda sidor samt skivor på insidan och panel på utsidan.
När jag mäter upp innertaket m h a laser så är höjden runt om i ytterkant i stort sett den samma och höjdkurvan är sig ganska lik runt om ju mer mot rummets centrum jag kommer. Det talar för att jag kommer kunna få upp omkring 6 cm svacka när jag förstärker bjälkarna.
Fortsättningen sen är att regla ner för nytt innertak och när jag skruvar 2"x2" i taket i varje bjälke och sen fäster strö 1"x4" i dessa så får jag ytterligare styrka och stabilitet till bjälklaget
 
Det är bäst att vänta tills vi vet bjälkarnas dimensioner, men om min gissning stämmer är en skruvlimmad spånskiva otillräcklig som åtgärd.
 
J justusandersson skrev:
Det är bäst att vänta tills vi vet bjälkarnas dimensioner, men om min gissning stämmer är en skruvlimmad spånskiva otillräcklig som åtgärd.
Först

skruvlimmade tvillingbjälkar som håller bjälklaget i våg genom att jag pumpar upp varje bjälke när jag förstärker dem

Och

nytt vindsgolv i form av 22 mm skruvlimmad golvspån

då borde bjälklaget inte hänga ner sig igen under resten av min livstid?
 
Vill gärna veta golvbjälkarnas dimensioner först innan jag kommenterar.
 
Ok jag är väldigt tacksam för råden jag får och jag återkommer med dimensioner på bjälkarna.
 
Nu har det hänt lite för jag har fått hjälp. Konstruktionen är gjord av 2”x8”ohyvlat med c/c mellan 75 och 80 cm. Hela spannet är 5 meter. Med hjälp av inläggen här om att min ide inte var så smart har jag tänkt om.

Vi har öppnat golvet i två längder diagonalt mot bjälkarna på varje sida om skorstensmuren och tömt ur spånet. Det är ganska jämt fördelade avstånd mellan det vi öppnat och till ytterväggarna. Där planerar vi nu kortla mellan varje bjälke efter vi pumpat upp innertaket från bostadsvåningen och sen lägger vi dubbla 2”x9” längd 4 meter ovanpå kortlingarna mellan ytterväggsbjälken och bjälken som är upplagd på stöd i skorstensmuren (den ligger också rakt ovanpå en mellanvägg). Där förbinder vi varje tvillingbjälke m h a långa takåsfästen ner i befintliga takbjälkarna.
Golvet på vinden / innertaket på bostadsvåningen, kommer inte kunna hänga ner igen. Vi får ta obehaget att lyfta på fötterna på vinden när vi ska över de stående 2”x9” tvillingbjälkarna på den halvan av vinden men det är en förvaringsvind och jag tycker obehaget är ett lågt pris för att åtgärda problemet.
Hade givetvis varit bättre att öppna hela vindsgolvet och lagt in fler bjälkar men nånstans får det vara gott nog. Har de kunnat leva med hängande innertak i 90 år så kan jag leva i 10-20-30 år med synliga bjälkar på vindsgolvet.

I och med den här lösningen så får jag också en stabil lösning som jag kan använda för att stötta bjälkarna i yttertaket, det som jag nämnde i första inlägget.

Jag har tagit till mig era synpunkter och är tacksam för synpunkter på lösningen som jag beskrivit ovan.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Nu är det gjort som jag beskrev ovan och det blev mycket bra. Bjälkarna pumpade vi upp så mycket jag tror det gick utan att riskera skador på andra ställen vilket innebär att nu hänger den bara ner ~ 2-3 cm istf som tidigare 6 cm. Det är nog det rakaste taket i det här huset :)

Tack för bra synpunkter
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.