Hej.

Vi tog in en hantverkare för att dränera huset och stänga igen ett garage under huset.
På den ena kortsidan så har det kommit fukt. Det är konstaterat fuktskada. Varför skadan har uppkommit vet man inte. Kanske att man har missat fuktskydd. Väggen har också blivit skadat.

Nu till min fråga. Hantverkaren har en ansvarsförsäkring. Jag kollade upp det med hans försäkringsbolag och jag frågade vad den täckte. Fick svaret att den täcker det jobb hantverkaren utför förutom vvs och el. Jag tackade till offerten.

Nu när skadan har uppkommit så säger försäkringsbolaget att det är reklamationsärende och att dem tar inte det.

När gäller ansvarsförsäkringen då? Det är länsförsäkringar som är försäkringsbolaget.

Hoppas någon kan hjälpa mig.
 
  • Gilla
sexkommanoll
  • Laddar…
Du behöver inte bry dig om vilken försäkring hantverkaren har eller inte har. Det påverkar bara hur hantverkarens plånbok påverkas. Ansvaret mot dig är samma oavsett om försäkring finns eller ej.
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
Precis som @Daniel 109 skriver så är ditt ärende mot företaget. Företaget i sin tur kan eventuellt få ersättning av sitt försäkringsbolag.
Orsaken att du vill kolla om dom har ansvarsförsäkring innan dom gör ett jobb åt dig är för att kolla så dom inte orsakar skador som dom inte kan ersätta utan att gå i konkurs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.