Vi köpte en Bosch PVS611FC1E‎ när vi renoverade köket och nu klagar min fru på att det inte blir jämn värme i stekgrytan när man kör combizone, d.v.s. man slår ihop två zoner. Det puttrar bara i en av zonerna beroende på hur man placerar den ovala stekgrytan.
Är det nåt fel? Eller måste/bör grytan vara så stor att den täcker båda zonerna?
Nån mer som upplevt samma fenomen?
 
Oval gryta är tyvärr fel form för bra värme. Den kommer inte ”tända” på alla induktorer.
Du kan testa med en ugnsplåt med lite vatten i. Då ser du hur induktorerna jobbar. Kör inte så länge bara ...
 
  • Gilla
aweste00
  • Laddar…
Har samma problem med Bosch induktionshäll. Combizonen fungerar inte! Stekgrytan jag använder är oval och så stor att den täcker båda kokzonerna. Har försökt följa instruktionerna i instruktionsboken, men har aldrig fått det att fungera. Enda sättet att få värme på hela stekgrytan är att inte använda combizone-läget utan istället ha båda kokzonerna på. Det verkar vara ett fel som fler upplever.
 
  • Gilla
aweste00
  • Laddar…
Många stekgrytor är för små och täcker för liten yta med båda inkopplade.
Samma händer med vår mindre stekgryta på en IKEA Högklassig, så vi kör den endast på en zon och det fungerar bra.
 
  • Gilla
aweste00
  • Laddar…
H Hede776 skrev:
Har samma problem med Bosch induktionshäll. Combizonen fungerar inte! Stekgrytan jag använder är oval och så stor att den täcker båda kokzonerna. Har försökt följa instruktionerna i instruktionsboken, men har aldrig fått det att fungera. Enda sättet att få värme på hela stekgrytan är att inte använda combizone-läget utan istället ha båda kokzonerna på. Det verkar vara ett fel som fler upplever.
Se mitt svar i inlägg nr 2. Inget fel på hällen ...
 
  • Gilla
aweste00
  • Laddar…
Alla stora stekgrytor är ovala. Har inte lyckats hitta någon som är fyrkantig. Tyvärr!
 
H Hede776 skrev:
Alla stora stekgrytor är ovala. Har inte lyckats hitta någon som är fyrkantig. Tyvärr!
Fungerar med oval men den måste vara riktigt stor, de vanligaste förekommande är för små och får köras på en zon och går lite utanför i längd vilket fungerar bra.
 
På vår kan man koppla in 3/4 del och då bakre. Och då blir det en liten 1/4 kvar framtill men har aldrig behövt använda den.
Är du säker på att den funktionen inte finns?
 
Köpte hällen för ca 3 år sedan, så den kanske är för "gammal" för att ha den funktionen. Kan inte få till det som du beskriver. Tack i alla fall för tipset!
 
A AndersS skrev:
På vår kan man koppla in 3/4 del och då bakre. Och då blir det en liten 1/4 kvar framtill men har aldrig behövt använda den.
Är du säker på att den funktionen inte finns?
Jag vet inte, kanske skulle läsa manualen. ;-)
Eller är det nåt som framgår någorlunda tydligt på symbolerna?
 
Nu har jag en IKEA Högklassig, är visst en AEG konstruktion enligt forumet, där ser det ut så här.
Illustration av korrekt och felaktig placering av kokkärl på en induktionshäll med multi-flexi-zoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
aweste00
  • Laddar…
Kollade på din Bosch PVS611FC1E‎ och den verkar inte ha den funktionen, utan endast sammanslagning av zonerna.
Instruktionsbild visar korrekt och felaktigt användande av en avlång gryta på en kombinerad kokzon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
aweste00
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kollade på din Bosch PVS611FC1E‎ och den verkar inte ha den funktionen, utan endast sammanslagning av zonerna.
[bild]
Tack! Det var ju en smart lösning på IKEA:s häll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.