Jag ska göra en tavla av ett gammalt bord men den är för tung för att hänga upp som är nu. Det är bordets ytskikt som jag vill åt men kan inte separera det från spånskivan som sitter under för då blir det förstört. soånskivan är väldigt tjock så hur gör jag för att få ner ytan på den tillräckligt för att den ska minska i vikt?
Vad jag förstår så är spånskiva gjort av trä och lim så att bara slipa skulle ta veckor, att börja
med en rasphyvel skulle äta upp stålet snabbt. Jag vill kunna göra detta själv då jag har en stram budget och tar tacksamt emot tips.
 
Lägg upp några bilder på bordet så blir det lättare att ge något råd.
 
Om du har fräs kan du bygga en vagga åt den och sedan fräsa ner baksidan till önskad tjocklek. Det är en relativt smidig metod för att plana en snickarbänk och borde fungera lika bra för ditt ändamål.
 
  • Gilla
snuttekudden och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Lägg upp några bilder på bordet så blir det lättare att ge något råd.
Ett träbord ligger upp och ner på ett arbetsbänk med sågspån och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskiva nära golv med spilld färg och oskarpa föremål i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nanowire nanowire skrev:
Om du har fräs kan du bygga en vagga åt den och sedan fräsa ner baksidan till önskad tjocklek. Det är en relativt smidig metod för att plana en snickarbänk och borde fungera lika bra för ditt ändamål.
Vagga? Jag fattar ju att den ska gå fram och tillbaka, men hur ser en vagga till en handfräs ut?
Blev väldigt nyfiken. Vet du nån bild?
 
Microkatten
Här finns en bild på min fräsvagga, en hållare (vagga) för fräsen, som kan gå fram och tillbaka däri och fräsa genom spåret i mitten. Vaggan i sin tur kan gå fram och tillbaka över två reglar. Något liknande borde funka med ditt bord, som @nanowire säger.
 
Sök på router sled planer så får du både bilder och videor som visar i detalj med byggbeskrivningar.
 
Knattis Knattis skrev:
Jag ska göra en tavla av ett gammalt bord men den är för tung för att hänga upp som är nu. Det är bordets ytskikt som jag vill åt men kan inte separera det från spånskivan som sitter under för då blir det förstört. soånskivan är väldigt tjock så hur gör jag för att få ner ytan på den tillräckligt för att den ska minska i vikt?
Vad jag förstår så är spånskiva gjort av trä och lim så att bara slipa skulle ta veckor, att börja
med en rasphyvel skulle äta upp stålet snabbt. Jag vill kunna göra detta själv då jag har en stram budget och tar tacksamt emot tips.
Varför är den för tung?

Det låter vettigare att satsa på ordentlig upphängning istället för att fräsa den tunnare.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Här finns en bild på min fräsvagga, en hållare (vagga) för fräsen, som kan gå fram och tillbaka däri och fräsa genom spåret i mitten. Vaggan i sin tur kan gå fram och tillbaka över två reglar. Något liknande borde funka med ditt bord, som @nanowire säger.
Jaha en sån där, ser lite avancerat ut, men tack!
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Varför är den för tung?

Det låter vettigare att satsa på ordentlig upphängning istället för att fräsa den tunnare.
Jag bor i en lägenhet och man får inte sätta upp alltför rejäla saker som skulle kunna hålla upp den. bordet är gjort nån gång i början på 70-talet så det skulle väl vara stadigt som tusan gissar jag
 
Skillnaden hur stort ett hål blir när man sätter upp något lätt eller tungt är minimal och slut resultatet är det samma.
Vad är det för väggar?
 
Vad kan den väga? 30kg? Det kan du utan problem hänga på en enda skruv om du vill.
 
Knattis Knattis skrev:
Jag bor i en lägenhet och man får inte sätta upp alltför rejäla saker som skulle kunna hålla upp den. bordet är gjort nån gång i början på 70-talet så det skulle väl vara stadigt som tusan gissar jag
Du vet ju inte vad den väger ens, du antar bara saker. Om du steg ett tar och väger det du vill sätta upp så blir det mindre gissningar och antagande. Steg två kolla vad som finns i vägen där prylen ska sättas upp.
 
En snickerifirma bör kunna hjälpa dig med att fräsa bort lite av spånskivan. Oklart om det nu skulle hjälpa så mycket på vikten.
 
Den enkla verkligheten är att det inte finns något sätt att göra skivan tunnare med de medel du har att tillgå, på golvet i vardagsrummet.

häng upp hela skivan som den är eller skaffa en annan skiva.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.