Hej!

Jag har IVT bergvärmepump från 2005 där köldbärarpumpen har gått sönder. Att byta den, samt att utföra enklare service (byte av slangar) skulle kosta 10000kr. Eftersom den är 15 år gammal står jag i valet och kvalet om att laga eller köpa en ny. Mig veterligen är det bara cirkulationspumpen som bytts ut innan. Att laga den och sen se kompressorn gå sönder kort därefter är ju inte så kul.

Hur hade ni gjort?
 
Man tycker ju att en bergvärmepump ska gå att köra i 20 år även om det blir ett par reparationer på vägen.Går det att öka energibesparingen betydligt genom att satsa på en ny redan nu?
 
Eftersom det inte behövs något ingrepp i köldmediekretsen, tycker jag du ska ska byta cirkulationspumpen. det måste inte vara en original, är det ont om plats kan den nya t.o.m. placeras utanför. försök hitta en billigare
 
J Josth skrev:
Man tycker ju att en bergvärmepump ska gå att köra i 20 år även om det blir ett par reparationer på vägen.Går det att öka energibesparingen betydligt genom att satsa på en ny redan nu?
Nja, tveksamt om det går att spara så mycket att det är värt att köpa en ny bara för den sakens skull. Kommer nog att satsa på att byta pumpen och hoppas på att framförallt att kompressorn håller ett par år till.
 
P Plutus skrev:
Eftersom det inte behövs något ingrepp i köldmediekretsen, tycker jag du ska ska byta cirkulationspumpen. det måste inte vara en original, är det ont om plats kan den nya t.o.m. placeras utanför. försök hitta en billigare
OK, måste inte den kopplas till reglersystemet i så fall?
 
På en så gammal värmepump är det ingen särskild styrning av cirkulationspumpen. Den slås av och på via ett relä bara, så det funkar att koppla en ny pump på samma anslutninskabel som den gamla.
 
useless useless skrev:
På en så gammal värmepump är det ingen särskild styrning av cirkulationspumpen. Den slås av och på via ett relä bara, så det funkar att koppla en ny pump på samma anslutninskabel som den gamla.
Ok. Tack för klargörandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.