Hej alla.

Jag har fixat lite med huset nu när det inte är så kallt. Bytt lite takpannor osv.

Vid takstegen på taket var det en glipa mellan nästa panna på ca 0.5-1.0cm.

Vi får en hel del regn och snö här så jag har tätat glipan på detta sättet.
Glipan blir ju pga att takstegen ligger under pannraden till vänster. Jag har kontrollerat att stegen är rätt monterad.

Till min fråga och tacksam för er hjälp.

Har jag tätat bra? Jag använde mjukfog för betong.

I mitt huvud så rinner vattnet ner från taket framförallt i de stora dalarna men även lite längs med kanten där och sen ner till nästa panna. Vi har 17 grader lutning på taket finns det nån risk att det kan läcka in vatten bakom tätningen? Och då tänker jag framförallt på skarven som blir mellan ovan och underliggande pannan.

Utan tätningen så kan både snö smälta in på pappen samt vatten komma in när det regnar och blåser samtidigt.

Jag har också sett att de flesta nybyggda hus på området har ganska stora glipor vid taksteg och snörasskydd.

Tackar tackar för tips!
 
  • Tätad glipa på tak med mjukfog mellan betongtakpannor, täckta av frost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Det går säkert alldeles utmärkt!
 
  • Gilla
JohanTonde
  • Laddar…
Annars kan du ju kapa/fräsa ur lite i takpannan där fästena till stegen går in.
 
  • Gilla
JohanTonde
  • Laddar…
Den lilla vattenmängd som kommer in är inga problem.
 
Pannorna ska framförallt skydda pappen från UV-ljus och mekanisk påverkan. Du behöver varken täta eller göra något mer, om du inte tycker det behövs av estetiska skäl.
 
P para skrev:
Annars kan du ju kapa/fräsa ur lite i takpannan där fästena till stegen går in.
Tänkte på det men ville inte försvaga pannorna. Men det kanske är marginellt. Jag har ett gäng nya så jag skulle lätt kunna göra urtag med vinkelslip .
 
T term skrev:
Pannorna ska framförallt skydda pappen från UV-ljus och mekanisk påverkan. Du behöver varken täta eller göra något mer, om du inte tycker det behövs av estetiska skäl.
Vad är definitionen för mekanisk påverkan
För mig är det regn som kommer från himmeln på pannorna och rinner ner från taket.
 
J JohanTonde skrev:
Vad är definitionen för mekanisk påverkan
För mig är det regn som kommer från himmeln på pannorna och rinner ner från take.anledningen att jag tätat är att jag inte vill att det skall regna in är det blåser eller snö smälter ner i glipan som det gjort annars.
 
J JohanTonde skrev:
Vad är definitionen för mekanisk påverkan
För mig är det regn som kommer från himmeln på pannorna och rinner ner från taket.
Grenar, fåglar och människor som promenerar runt på taket! Det är pappen som måste vara tät, och som ska skydda från vatteninträngning.
 
  • Gilla
JohanTonde
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.