M
God morgon!

Jag har uppmärksammat att det finns drygt en miljon olika typer av installationskabel. Eller det känns i alla fall så.
Ofta heter de nått med Q :).

De klassiska kablarna: EKK, EKLK, EKRK har man (jag) koll på.
EKK= får användas till det mesta, men svår att få snygg.
ELKL= som EKK men styvare och lättare att dra snyggt.
EKRK= styv och lätt att få snyggt dragen. Dock begränsad avseende användningsområden. Inte utomhus, helst inte ens i källare garage.

Sen då, jag antar att att alla andra och "nyare"kablar är varianter på de jag skriver upp här ovan. Någon som har bra koll på vad som egentligen är vad?

Tror många skulle uppskatta en förklaring om det ens är möjligt!

Tacksamt

/Mendelsohn
 
  • Gilla
A Stenberg
  • Laddar…
Q är halogenfri.

Kolla ex Nexans lilla kabelhandbok, den är bra och har även en dimensioneringsguide.
 
Här kommer en snabbguide över kablar som har ung samma användningsområde. Men för att veta bör man läsa tillverkarens beskrivning för varje typ, dvs en EKK's tillåtna användning kan variera lite mellan olika tillverkare.

EKK == EQQ = EXK = EXQ
EKLK == EQLQ = EXLQ
EKRK = QLO. Men välj EXLQ istället då den idag är nästan lika tunn.

Edit: Korrigerat.
 
Redigerat:
Mikael_L
EKK är som du skrev användbar i väldigt många miljöer, dock ej i vatten eller mark, oavsett om den löper i t.ex. rör.
Man får också kolla upp så den är UV-tålig om den kommer vara utsatt för sol.
En del tillverkare har börjat konstra till det lite så det kan heta "UV-tålig i nordiska länderna" eller likn skrivningar. Det är inte gott att veta vad det betyder, min tolkning är att de har funnit att kabeln tål mindre mängder solljus ... Jag skulle inte sätta upp en sådan kabel på en södervägg.

De moderna varianterna av EKK är EQQ och EXQ, där EQQ är samma men med halogenfritt material, och EXQ har pex-isolering på de inre färgade ledarna. PEX är en bättre isolator så då brukar det vara tunnare plast och därmed tunnare kabel. Så EXQ är valet för att erhålla den tunnaste kabeln, och PEX är lite styvare plast, så EXQ håller sig aningen rakare vid klamring.
Själv använder jag rätt sällan EKK-varianter, men när det sker är det 100% uteslutande EXQ som gäller för mig



EKLK är i grunden en rätt lik kabel som EKK, men med en aluminiummantel runt som har kontakt med biledaren.
Förr var det blymantel.
Den får förläggas som EKK, samt även i mark om den har tilläggsskydd, t.ex. i markrör eller med plankor ovan. Jag kan inte minnas att jag någonsin sett en EKLK (el EQLQ, EXLQ) som inte tål UV-ljus. Men som noggrann installatör eller hempulare ska man naturligtvis kolla detta innan den klamras utomhus.

EQLQ är halogenfri, och EXLQ är också halogenfri samt har PEX-isolering runt ledarna.
EXLQ är min "standardkabel", den använder jag nog till ca 70-80% av starkströmsinstallationerna.



EKRK är det som ofta heter kulo (även andra kabeltyper kallas, ännu mer felaktigt för kulo) men kulo är egentligen en helt annan kabel om man ska vara petig. Den uppfanns av en tysk man Ernst Kuhlo runt förra sekelskiftet.
Sen har den ändrats så mycket och bytt namn så många gånger att det inte finns nästan någon likhet med moderna kablar av "kulo-typ".
EKRK finns som EQRQ som betyder ... - japp, bingo, att den har halogenfri plast. :)
EXRQ har jag inte sett.
Men här fortsätter det att krånglas med både namn och utföranden. Drakas "kulo" heter just nu QLO, vilket roligt nog blir just kulo i fonetiskt uttal.
Draka döpte om den såvitt jag tror för att den numera är uppdaterad till de nya brandklasserna, men jag vet egentligen inte.

Kulo-kabel (förlåt att jag använder ett felaktigt namn, men det är ett praktiskt namn på alla kablar i denna klass)
ja Kulo-kabel har flest begränsningar, egentligen får den endast användas i torra bostadsrum.
Och då den är dubbelt så dyr som EXLQ, och EXLQ är idag nästan lika tunn som EQRQ så finns det väldigt lite skäl och få tillfällen då det är motiverat att montera Kulo.
Jag kör Kulo endast i t.ex. vardagsrum, sovrum, hall, och kök (men inte närmast där man blaskar med vatten). Och så om det är någon unik äldre miljö, slott, herrgårdar, 100 år gamla hus, osv, och då går den ju att använda överallt utom i badrum och utomhus, typ.


Men som sagt, väljer alltsomoftast EXLQ, även i bostadsrum. Med EQRQ så vinner jag bara en mm i diameter (för 3-ledare - typ 8mm vs 9mm) och att det går att klamra ett par cm glesare, vilket kan se snyggare och mer tidsautentiskt ut.
Men de flesta jag installerar hos är absolut inte såpass kabelnördiga att de ens märker skillnad, och då är det dubbla priset avgörande - det får bli EXLQ.
 
  • Gilla
wiatr och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Här kommer en snabbguide över kablar som har ung samma användningsområde. Men för att veta bör man läsa tillverkarens beskrivning för varje typ, dvs en EKK's tillåtna användning kan variera lite mellan olika tillverkare.

EKK == EQQ = EXK = EXQ = QLO
EKLK == EQLQ = EXLQ
EKRK har ingen ny motsvarighet. Välj EXLQ istället.
Nu får du redigera, EKRK finns som EQRQ och numera som QLO (i drakas sortiment) :)

http://media.draka.se/2017/09/Draka_QLO-Pure_LOW.pdf
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M
Grymt bra svar här i tråden !
 
  • Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
Läst detta upp och ner nu säkert 10 gånger man tappar bort mig bland alla förkortningar.... :thinking:

Om man ska dra kabel från 2-polig brytare/timer i bostadsrum(hall) upp till vind för anslutning till kanalfläkt, vilken kabel rekommenderas då?
Vinden är ej uppvärmd. Kabeln kommer inte att utsättas för solljus. Klamringens estetik spelar ingen roll.

Tillkommande frågor:
Om man använder rätt kabel, är det formellt godkänt att ett rör sluta tvärt och och övergå till öppen kabelförläggning? (givet att rätt kabel används)
Har tänkt att isolera / täta röret ordentligt för att undvika kondens.
Om inte, vilken är den formellt godkända installationen? Rör till utanpåliggande dosa på vind och sen öppen förläggning därifrån från den dosan till fläkten?

Tacksam för svar
Ber om ursäkt på förhand om min fråga anses smutsa ner den i övrigt oerhört informativa och sammanfattande tråden. Då får jag lyfta ut frågan till separat tråd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.