Hej!

Vi har bekymmer med dåligt drag i vår öppna eldstad i gillestugan i källaren.

Rutinen är följande:

Vi stänger av ev. köksfläkt och badrumsfläkt.

Vi öppnar ett fönster som är placerat ca 1,5 meter från brasan ca 10 cm. Vi stänger dörren till gillestugan för att koncentrera luftflödet från fönstret (har även provat med öppen dörr mot resten av huset men får då sämre effekt).

Vi öppnar spjället (som annars är stängt) och bygger upp brasan med två lager större vedträ av björk nederst och två lager mindre tändved av fur överst med många luftfickor emellan. Vi lägger ett par tändpåsar och tänder fyr.

Draget fungerar helt perfekt från start, dvs när elden brinner ordentligt.

Efter ca 10-15 minuter när tändveden börjat brinna ner och lågans intensitet avtar börjar röklukten komma krypande.

Elden svårt att få "grepp" om den större veden, utan det slutar oftast med att elden slocknar innan såvida inte ny tändved fylls på.

Efter ca 30 minuter är det ganska mycket rök i rummet och ögonen svider. Då öppnar vi fönstret vidöppet för att vädra ut så gott vi kan. Röklukten sprider sig som mest när elden brinner svagt i några minuter och blir som mest intensiv när man lägger in ett nytt vedträ.

Vedträet är av björk (ca 8x5 cm i tjocklek) och har legat och torkat i snart ett år i ett skjul.

Friskluftventiler i rummet och jag kan hitta som går in i murstocken är öppnade.

Skorstenen är sotad för nästan exakt ett år sedan. Uppskattar att den har eldats i ca 20 gånger sedan dess.

Eldstaden mäter HxBxD ca 70x70x50 cm. Har funderat ifall det är så att eldstaden är för stor i förhållande till skorstenen som kan vara orsaken. Har läst att någon har teglat upp i sin eldstad för att få mindre öppning.

Huset är från 67 där oljepannan är bortplockad och ersatt med luft/vatten-värmepump. På skorstenen är en huv monterad. Har lyst ner i skorstenen och där ser det inte ut att vara något som hindrar luftströmmen.

Har försökt att värma upp skorstenen innan med en värmepistol i 10-15 minuter, men även detta utan några större resultat.

Nu funderar jag på alternativen skorstensventilator, rökgasfläkt eller att installera en spiskassett. Jag vill så klart hitta så enkel åtgärd som möjligt, som löser problemet utan att det kostar skjortan.

Någon som har varit i samma situation och hur har ni löst det?
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
Eftersom det är i källaren och lång väg upp till topp på skorstenen,samt oljan är borta ( som värmde skorstenen ) och det är då normalt att det blir dåligt drag i en skorsten, när ni eldar pinnat så blir det ett bra drag av den elden ( varmt som bara den ) vid senare tid med grövre ved så brinner det sämre och draget avtar. Det tar lååång tid att värma upp en skorsten så draget kommer.
Ni kan prova med att enbart elda med mindre pinnar/ved i 4 till 5 timmar,ju längre tid desto bättre, blir det bättre då så vet ni vad som är,. I ert läge finns nog bara en rökgasfläkt på skorstenen annars som kan skapa ett drag ut
 
Jo det låter ju rimligt. Har även funderat om en spiskassett skulle vara ett alternativ. Tror du ändå att man skulle behöva en rökgasfläkt i så fall?
 
Svårt att säga men är det dåligt drag nu så inte blir det bättre med en annan kamin heller, hur många meter upp till skorstenstopp
 
  • Gilla
Swoop123
  • Laddar…
Du kan ha något annat som blockerar skorstenen, särskilt om du inte eldat i den så ofta. Kajor är t ex ökända för att bygga bo i skorstenar, och även om där inte är något bo kan ju någon av dem ha fallit ner och dött i rökgången.

Börja med att beställa ny sotning, och byt då även några ord med sotaren om problemet. Det är möjligt att denne ser något uppenbart på plats som vi inte ser via forumet.

Jag fattar det som att du tillför luft genom att öppna fönster? Sitter det glasluckor på kaminen?
 
B berend skrev:
Eldstaden mäter HxBxD ca 70x70x50
Det är säker någon gammal murare på forumet som kan svara. Det skall vara något förhållande höjd/djup. Men det är länge sedan jag fick det förklarat.

Min var fel och jag var tvingad att stoppa in en insats för att kunna elda utan att bli rökskadad.
 
J jonaserik skrev:
Svårt att säga men är det dåligt drag nu så inte blir det bättre med en annan kamin heller, hur många meter upp till skorstenstopp
Ungefär 6 meter
 
ricebridge ricebridge skrev:
Jag fattar det som att du tillför luft genom att öppna fönster? Sitter det glasluckor på kaminen?
Tack för rådet, ja jag tror jag får höra vad sotaren säger. Nej ingen gaslucka utan enda luften jag verkar kunna tillföra är inifrån rummet.
 
K kest skrev:
Det är säker någon gammal murare på forumet som kan svara. Det skall vara något förhållande höjd/djup. Men det är länge sedan jag fick det förklarat.

Min var fel och jag var tvingad att stoppa in en insats för att kunna elda utan att bli rökskadad.
Ajdå, jag har sett det förhållandet någonstans, ska se om jag kan hitta det och räkna på det.
 
B berend skrev:
Ungefär 6 meter
Inte så långt men är det en tung skorsten som det kalls, tjockt med mursten så tar det lång tid att värma den , likaledes så när värmen kommit upp så det känns på muren kan den hålla värme i ett dygn , men det blir mycket elda då och mååånga timmar för att komma dit och sedan elda konstant några tiimmar varje dygn, prova
 
Att det ska vara så jäkla svårt för moderna människor att tända en brasa. Redan före stenåldern kunde man det, även om det så var med "dyngsur" ved, dessutom fanns det inte tändstickor eller ciggtändare, inte heller gamla tidningar eller yxor för att hugga späntved med. Hur kan då de flesta pyromaner lyckas med detta?. Bensin, Diesel eller Rödsprit fanns inte heller. Alltnog, nu har jag skällt på alla usla pyromaner. Nu ska jag berätta hur jag gör, detta har jag lärt av min far. Det gäller att tända från undersidan av den tilltänkta brasan. Först lägger jag in två vedträn, ca. 5 cm. dia. mellan dessa, första sidan av DN med alla skandalrubriker, men det går lika bra med Expressen eller AB. därefter 8-10 pinnar finspäntad "töre"= kådig furu. Är det en öppen spis travar jag veden stående på ända, är det en kakelugn eller kamin, liggande. Det behövs inte varken tändpåsar, tändvätska eller något annat än enda tändsticka.
 
V vedklyv skrev:
Att det ska vara så jäkla svårt för moderna människor att tända en brasa. Redan före stenåldern kunde man det,
Om förhållandet djup/höjd i en öppen spis är fel vill det gärna ryka in.
Förr när skorstenarna var varma dygnet runt var draget redan där, men att tända en myseld någon gång ibland i en felkonstruktion?
 
Ja, det kommer hjälpa med en insats! En öppen eldstad bygger aldrig upp den värme som blir i en sluten kamin. Det är faktiskt en enrom skillnad.
Att elda i en öppen eldstad tillför (ens när det inte ryker in) knappt någon värme till bostaden heller. En gammal och värdelös konstruktion som bör förpassas till historiens skräphög.
 
  • Gilla
Huggabuggaa och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.