Hittar inte svaret på detta.
Funderar på att skaffa en sorptionsavfuktare men det är en sak jag inte får ihop i huvudet.
I o med att den blåser ut fuktig luft, så måste den ju få luft från någonstans. Och om grunden är tätad och det inte är styrt vart den skall tas ifrån, så blir det ju innefrån från nåt diffust ställe. Är det inget problem med att dra ner varm fuktig luft ifrån huset?
Någon stans mellan trossbotten o ovansidan riskerar man väl en daggpunkt?
Vore det inte bättre att styra ifrån vart luften tas? Tex litet hål i grunden eller ev ett hål i trossbotten(även om det känns fel).
Någon som kan förklara så jag vågar installera en sorptionsavfuktare?
 
De kan installeras på olika sätt. Du kan se det som två luftflöden. Ett som sugs ut ur grunden torkas i rotorn och sen återförs till grunden. =blir alltså allt torrare. Sen ett annat luftflöde som kan tas utifrån torkar upp den nu fuktiga rotorn och sen leds ut igen.
Schematisk illustration av en ventilationssystem med två luftflöden och en fuktreglerande rotor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så installera en sorptionsavfuktare. Det är bästa sorten. Kan rekommendera Munters. Jobbade själv med just avfuktning/torrluft av mobiliseringsförråd inom försvaret ett antal år.
 
Funderar på en Acetec Evodry PD, men den har en utblåsslang. Då måste det väl bli ett undertryck som drar ner luft innefrån?
 
Jörgen Kj Jörgen Kj skrev:
Funderar på en Acetec Evodry PD, men den har en utblåsslang. Då måste det väl bli ett undertryck som drar ner luft innefrån?
Bara du själv kan svara på om luften uppe i bostaden är fuktigare än den nere i grunden.
 
Jörgen Kj Jörgen Kj skrev:
Funderar på en Acetec Evodry PD, men den har en utblåsslang. Då måste det väl bli ett undertryck som drar ner luft innefrån?
Den stannar ju när luften är tillräckligt torr, och cirkulerar enbart luften i grunden ....

Dessutom tror jag att du har andra problem om luften "uppe i huset" är så fuktig ...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Den stannar ju när luften är tillräckligt torr, och cirkulerar enbart luften i grunden ....

Dessutom tror jag att du har andra problem om luften "uppe i huset" är så fuktig ...
På sommaren är ju ofta dörrar o fönster öppna så luftfuktigheten blir ju som ute, dvs varm luft kan bära mycket fukt. Dras den sen ner till en kallare krypgrund pga undertryck från sorptionsavfuktaren, så borde väl det finnas risk för daggpunkt?
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jörgen Kj Jörgen Kj skrev:
På sommaren är ju ofta dörrar o fönster öppna så luftfuktigheten blir ju som ute, dvs varm luft kan bära mycket fukt. Dras den sen ner till en kallare krypgrund pga undertryck från sorptionsavfuktaren, så borde väl det finnas risk för daggpunkt?
Nu är jag inte expert på hur fuktig luft beter sig, men att din krypgrund skulle vara så kall på sommaren (dvs. på sensommaren/höst) när det är som fuktigast, låter lite osannolikt ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.