Jag funderar på att köpa en plan lättbyggd tomt och bygga en isolerad sommarstuga som främst kommer att användas på sommaren till en början.

-Grunden kommer bli på plintar (skall ingå i de 500000kr).
-Jag vill bygga ett funkishus med pulpettak och med större fönsterpartier/skjutdörrar/vikdörrar.
-Ca 50-70kvm, huset skall var till en tvåbarnsfamilj.
-Gärna 3 st sovrum, alternativt ett Attefallhus för gäster.
-kök och badrum skall ingå i de 500000kr
-Vatten, avlopp och el tillkommer med ca 200000kr (kommunalt vatten och avlopp finns vid tomtgränsen).

Jag funderar på både byggsats och lösvirke. Vi kommer tyvärr bara vara 1-2 personer som bygger så man önskar ju att det blir så enkelt och tidseffektivt som möjligt.
Jag har aldrig byggt hus förut, men jag har byggt badrum, kök, förråd, altan osv så jag är väl en glad amatör:)

Så vad tror ni, är det möjligt att bygga för 500000kr?
Har ni tips på prisvärda byggsatser?
Har ni tips på ritningar?
Hur lång tid kan det ta för 1-2 personer att bygga huset?

Jag tänkte lägga in en bild på ett exempel på ett hus men jag kunde tyvärr inte. Men det blir en liten låda, kanske 13x4m med pulpettak och vikdörrar på framsidan och ut mot trädgården.
 
Inga problem att bygga för 500.000:- om man är prismedveten och händig.

10 timmar kvm är en standard uppskattning för snickartimmar per kvm. Sen storlek, komplexitet och vana spelar såklart in.
 
Låter fullt rimligt. Kolla om inte du kan hitta ett företag som "säljer" stommen till ett bra pris. Nu är det ju inte atterfallshus du söker men de kan man exempelvis få inredda med allt som du säger monterat och klart för ca 300-400 tkr men de är då bara 25-30 kvm.

Hus på 120 kvm kan man ju köpa all inclusive för ca 1000 000. Jag tror att du lyckas med råder dig att ta kontakt med någon som vet precis vilket material du behöver samt att du kontaktar alla företag som säljer virka och att du pressar priset gentemot dem. Det kan du göra en riktigt bra affär på.

Jag ringde exempelvis Fredells bara för att höra lite och de sa att utkörning med lastbil upp till 10 ton kunde man få för 900 kr. Sedan skulle de ge bra pris om jag beställde allt via dem. Så kolla runt finns massor med pengar att spara.

Exempelvis verktyg som är en del av kostnaden kan du köpa i tyskland för att spara in en slant.
 
Mitt 48 kvm fritidshus byggde jag för under 300 000 kr, inklusive tomt, inkopplingskostnader och inredning.
Köpte huset i byggsats från CA-boden, men byggde invändigt i lösvirke.Möjligt att man kan få det ngt billigare med helt lösvirke, men då tillkommer alla färder till byggvaruhuset för att "komplementera" - när jag byggde invändig blev jag varse hur praktisk en byggsats där allt, inkl skruv, beslag etc etc, ingår :)

Så det bör definititvt vara möjligt.
Förutsättningen är nog att du bygger mycket själv dock (som du skrev att du skulle göra) jag gjorde allt själv, eller med vänner, utom El och Schakt.

/K
 
D Dadde skrev:
Jag funderar på att köpa en plan lättbyggd tomt och bygga en isolerad sommarstuga som främst kommer att användas på sommaren till en början.

-Grunden kommer bli på plintar (skall ingå i de 500000kr).
-Jag vill bygga ett funkishus med pulpettak och med större fönsterpartier/skjutdörrar/vikdörrar.
-Ca 50-70kvm, huset skall var till en tvåbarnsfamilj.
-Gärna 3 st sovrum, alternativt ett Attefallhus för gäster.
-kök och badrum skall ingå i de 500000kr
-Vatten, avlopp och el tillkommer med ca 200000kr (kommunalt vatten och avlopp finns vid tomtgränsen).

Jag funderar på både byggsats och lösvirke. Vi kommer tyvärr bara vara 1-2 personer som bygger så man önskar ju att det blir så enkelt och tidseffektivt som möjligt.
Jag har aldrig byggt hus förut, men jag har byggt badrum, kök, förråd, altan osv så jag är väl en glad amatör:)

Så vad tror ni, är det möjligt att bygga för 500000kr?
Har ni tips på prisvärda byggsatser?
Har ni tips på ritningar?
Hur lång tid kan det ta för 1-2 personer att bygga huset?

Jag tänkte lägga in en bild på ett exempel på ett hus men jag kunde tyvärr inte. Men det blir en liten låda, kanske 13x4m med pulpettak och vikdörrar på framsidan och ut mot trädgården.
Varför bygger du på plint, är det för att du vill ha utfällbara vita spaljegrejer från bauhaus under huset?
 
Man bygger på plint för att det är en bråkdel av jobb och kostnad mot att göra grundmur eller platta. Det finns intressantare saker att lägga pengarna på än grunden. Med plintgrund behöver man bara göra hål där plintarna ska vara, betydligt mindre schaktning än vid grundmur. Man behöver inte kunna mura. Plintgrund har också fördelen att man slipper fuktproblem från marken, det ventileras bra.
 
R Tammer skrev:
Man bygger på plint för att det är en bråkdel av jobb och kostnad mot att göra grundmur eller platta. Det finns intressantare saker att lägga pengarna på än grunden. Med plintgrund behöver man bara göra hål där plintarna ska vara, betydligt mindre schaktning än vid grundmur. Man behöver inte kunna mura. Plintgrund har också fördelen att man slipper fuktproblem från marken, det ventileras bra.
Jag känner till fördelarna. Det är nackdelarna jag har problem med.
 
  • Gilla
mankot och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
Jag känner till fördelarna. Det är nackdelarna jag har problem med.
Det är snyggare med en mur, det håller jag med om. En annan mindre fördel med hel grund är man eventuellt kan dölja rördragningarna i grunden, de blir lite mer diskret. Även detta en utseendefråga.
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
R Tammer skrev:
Det är snyggare med en mur, det håller jag med om. En annan mindre fördel med hel grund är man eventuellt kan dölja rördragningarna i grunden, de blir lite mer diskret. Även detta en utseendefråga.
Största nackdelen är väl kanske framförallt att vatten och avloppsrör riskerar frysa och måste ha värmekabel i sig (åtminstone vattenröret).

Men ska man bygga för 500K så kan man spara väldigt mycket pengar med plintgrund jämfört med isolerad betongplatta alternativt krypgrund.
 
Plintgrund är underskattat! Mer miljövänligt och billigare, om markförutsättningarna är de rätta ganska riskfritt om det går att inspektera.
 
V vectrex skrev:
Största nackdelen är väl kanske framförallt att vatten och avloppsrör riskerar frysa och måste ha värmekabel i sig (åtminstone vattenröret).

Men ska man bygga för 500K så kan man spara väldigt mycket pengar med plintgrund jämfört med isolerad betongplatta alternativt krypgrund.
Jag har plintgrund, och vattenledningen har jag värmekabel i. Men det hade jag haft även om jag hade haft hel grund, eftersom biten mellan huset och brunnen måste värmas upp. Avloppet tycks märkligt nog klara sig utan isolering eller uppvärmning, jag var lite orolig första vintern men det gick bra. Inget har fryst än.
 
  • Gilla
Erik Salhammar
  • Laddar…
R Tammer skrev:
Jag har plintgrund, och vattenledningen har jag värmekabel i. Men det hade jag haft även om jag hade haft hel grund, eftersom biten mellan huset och brunnen måste värmas upp. Avloppet tycks märkligt nog klara sig utan isolering eller uppvärmning, jag var lite orolig första vintern men det gick bra. Inget har fryst än.
Det normala förfarandet är att förlägga vattenledningar på frostfritt djup. Så att din inte verkar vara förlagd på det viset förändrar inte nackdelen med plintgrunden i normalfallet.
 
V vectrex skrev:
Det normala förfarandet är att förlägga vattenledningar på frostfritt djup. Så att din inte verkar vara förlagd på det viset förändrar inte nackdelen med plintgrunden i normalfallet.
Om man ska göra plintgrund på rätt sätt blir det ganska mycket grävande ändå. Låt säga att man har 15-20 plintar som ska grävas ned till frostfritt djup (1-2 m beroende på var i landet man bygger) Om marken är dåligt dränerad måste plintgroparna dräneras så att det inte blir stående vatten som bidrar till tjälskjutning. Det blir en fasligt massa grävande. En plintgrund behöver dessutom ett hus med bottenbjälklag som man slipper med betongplatta. De entreprenörer jag pratat med säger att prisskillnaden mot betongplatta sammantaget inte är så stor. Plattan ger bättre isolering och lägre uppvärmningskostnad och möjlighet att gjuta in golvvärme. Huset blir snyggare och rejälare. Jag lutar åt att bygga platta trots att det kanske är något dyrare.
 
  • Gilla
Blåsalvia
  • Laddar…
Hur går det? Har du kommit igång med bygget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.