Hej. Som rubrik lyder. fått hyra ett värmegarage som jag letat efter flera år men är orolig att det är asbest i putsen. Fanns ju något som heter popcorn effect och det var asbest i de på den tiden. hyreshuset är från 62.
Vad tror ni av bilderna att döma? är det asbest? det finns vattenledningar i tak inne i garaget som har asbest i böjarna så dom ska saneras då ena har en skada.
tacksam för svar

faab9ff1a0a07575129c131507fcb841.jpg f3e10bb455f99a9584d7343f70f86617.jpg
 
Så länge du inte pillar på det och dammar med det så överlever du.
Det är asbest, inte HIV.
 
  • Gilla
Manganbangan och 5 till
  • Laddar…
Ingen asbets i putsbruk, det ser mer ut som färgflager som släppt, skrapa lite lätt och du märker nog att det är färgen som släpper i flngor eller större bitar
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Så länge du inte pillar på det och dammar med det så överlever du.
Det är asbest, inte HIV.
De ligger ju helt öppet på golvet och bilens avgassystem blåser direkt på de när jag kör in :( så de lär ju py omkring

J jonaserik skrev:
Ingen asbets i putsbruk, det ser mer ut som färgflager som släppt, skrapa lite lätt och du märker nog att det är färgen som släpper i flngor eller större bitar
Är du helt 100?
 
emil.z800 emil.z800 skrev:
Är du helt 100?
Har inte sett asbets i putsbruk
E EyEr0n skrev:
Det är asbest, inte HIV.
Hur kan du säga det är asbets så självsäkert
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…

Bästa svaret

Har varit med om att det funnits asbest i tunnputs från snarlikt årtal. Hela den putsade sockeln/väggarna till källarvåningen hade asbetmstförstärkt puts på utsidan.

Det fick vi först veta efter några hus och flera hundra hål senare.

Så är du orolig så skicka in prov på både puts och det bakomliggande. Sen får du be hyresvärden måla väggar och sanera alla ytor.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Har varit med om att det funnits asbest i tunnputs från snarlikt årtal. Hela den putsade sockeln/väggarna till källarvåningen hade asbetmstförstärkt puts på utsidan.

Det fick vi först veta efter några hus och flera hundra hål senare.

Så är du orolig så skicka in prov på både puts och det bakomliggande. Sen får du be hyresvärden måla väggar och sanera alla ytor.
Oh fasen ja jag får nog kontakta en asbest firma som kommer ut och tar prover. Låter bilen och jag bara utanför garaget tills jag är säker
 
Måla på färg där det saknas så är det helt ofarligt (även om jag inte tror det är nån asbets i invändig puts)
Det finns hundra tusentals putsade garage/källarväggar i detta land, och ingen har dött av det.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Måla på färg där det saknas så är det helt ofarligt (även om jag inte tror det är nån asbets i invändig puts)
Det finns hundra tusentals putsade garage/källarväggar i detta land, och ingen har dött av det.
Jag jobbar som fastighetsskötare så jag har gått mycket I gamla hus med trasiga rörböjar utan vetskap om exponering av asbest, som vi nu börjat sanera så därför är jag väldigt försiktig och medveten om riskerna så har säkert sugit i mig en hel del på jobbet också men vill ju gärna inte ha det i garaget också
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Hyr ett annat garage då. Helt sanslöst med denna asbests noja.
Med tanke på att jag stått i kö väldigt länge så är det än svårt att få tag på garage tyvärr. Ingen noja mer hälsotänk för min hälsa
 
Tämligen osannolikt att det är asbest i vanlig tunnputs. Även om så vore, så far den inte runt med mindre än att man river ner putsen. River man i saker och ting, gammal rörisolering, eternit tex, så ska man tänka sig lite för men att bara gå runt i en källae med asbestisolerade rör och asbest i en murad vägg är inte farligt. Avgaser tex, långt farligare och kan vara direkt dödliga i ett slutet utrymme. Dåliga elkopplingar är något annat som också kan vara direkt farligt.
Slappna av lite med asbestskräcken, man måste aktivt röja i det för att få i sig skiten. Njut av att ha ett garage.
 
  • Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Tämligen osannolikt att det är asbest i vanlig tunnputs. Även om så vore, så far den inte runt med mindre än att man river ner putsen. River man i saker och ting, gammal rörisolering, eternit tex, så ska man tänka sig lite för men att bara gå runt i en källae med asbestisolerade rör och asbest i en murad vägg är inte farligt. Avgaser tex, långt farligare och kan vara direkt dödliga i ett slutet utrymme. Dåliga elkopplingar är något annat som också kan vara direkt farligt.
Slappna av lite med asbestskräcken, man måste aktivt röja i det för att få i sig skiten. Njut av att ha ett garage.
Men eftersom det ligger en hel del puts och diverse okända partiklar på golvet så antyder ju det att tidigare hyresgäst kommit åt där och rivit och därför säkert också spridit omkring asbest i utrymmet om det nu innehåller det. Hur som haver så måste jag då också ta upp det från golvet och sen försluta skadan. Såg även på övriga väggen att hen har spacklat här och var på den väggen också. På andra sidan väggen är det samma puts men där under är det sån träull isoleringsfibrer. Är det något asbest i sånt? De sitter mot ytterväggen.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Nej, det är inte asbest i det heller.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
emil.z800 emil.z800 skrev:
Ingen noja mer hälsotänk för min hälsa
Då är det ett feltänk.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Om du har bestämt dig för att det är något farligt på golvet.
Släng ut några hinkar vatten på golvet och sopa ut det där som du anser vara farligt.
Så stillar du ditt inre för egen del oavsett om det är farligt eller ej.
 
  • Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.